پلتفرم‌های قدیمی ایمنی مناسبی ندارند


کد خبر : ۲۰۰۷ | تاریخ انتشار : ۱۲-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: بررسی بن‌سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا نشان‌ می‌دهد هر اندازه آن‌ها را ارتقا دهیم ایمنی حاصل نخواهد شد. این درحالی است که خودروسازان همچنان مشغول تولید خودروهای قدیمی هستند که به وسیله چند آپشن از یکدیگر تمایز دارند.

به گزارش خبرقطعه به نقل از میزان، رضا فاطمی‌امین در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به شش محوری که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار داده‌اند، عنوان کرد: اولین اقدامی که باید در این حوزه انجام شود اصلاح بن‌سازه‌ها و پلتفرم‌ها است چرا که ما خودروهایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرم‌های قدیمی ایمنی مناسبی ندارند. بنابراین حرکت جدی برای تغییر این پلتفرم‌ها انجام شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: اقدام بعدی الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری سازمان ملی استاندارد برای محافظت از عابرپیاده انجام دادیم، همچنین ایجاد مراکز آزمون در کشور از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که متأسفانه زیرساخت‌های کافی در این زمینه در کشور وجود نداشته و باید خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن ۶ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد و کارها را عقب می‌اندازد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیان دیگر اقدام صورت گرفته در این حوزه اظهار کرد: شبیه‌سازی تصادف اقدام دیگری است که در این زمینه انجام شده است، همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوری‌های نوین در اتصال پذیری اقداماتی است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.

وی افزود: حادثه بهبهان که دی سال گذشته اتفاق افتاد نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود بنابراین ما اولین اقدامی که برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث بر آن متمرکز شدیم، اصلاح بن‌سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی بود. در خودروهایی که جدید تولید می‌شود مثل ساینا و تارا ۴۵ درصد فولاد آنها از استحکام بالا برخوردار است اما در بن سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد بااستحکام بالا برخوردار هستند که نشان‌ می‌دهد هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد.

تولید خودرو فاقد استاندارد پایداری ترمز ممنوع است

فاطمی‌امین گفت: اسکن تشخیص زودهنگام تصادف از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است که به عملکرد هنگام تصادف کمک می‌کند، همچنین الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵گانه متوقف شده است که یکی از این استانداردها که بسیار اهمیت دارد استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمان‌بندی مشترک که از اول مرداد سال آینده اجرا خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌کند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه ۲۸ درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن ۲۲ درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده است و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده، آنها را ابلاغ کرده و رصد می‌کنیم که اجرا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی دیگر از محورهای استانداردسازی راه‌‌اندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راه‌اندازی می‌شود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود ضمن اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم بنابراین پیگیری کردیم این پروژه که ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده تا آخر سال آینده راه‌اندازی کند عملیاتی شود چرا که کمک می‌کند آزمون‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند، از سوی دیگر آزمون هدایت‌پذیری نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم برطرف خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی