عرضه خودرو همچنان در کشمکش


کد خبر : ۲۰۴۸ | تاریخ انتشار : ۲۳-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اگر دولت در رقم زدن این اتفاق ناکام بماند، در خارج کردن خودروسازان از زیان دهی شکست بخورد و نتواند اقدامات حمایتی در بازار سرمایه را انجام دهد افکار عمومی به سمتی خواهد رفت که دولت در دیگر صنایع، در کل حمایت از تولید و بورس ناکام است.

به گزارش خبرقطعه؛ بعد از کشمکش هایی که میان شورای رقابت و بورس کالا به وجود آمد، در نهایت مشخص شد که عرضه خودروها در بورس ادامه خواهد یافت و مطابق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ شده و به بورس کالا سپرده خواهد شد.

حسین درودیان، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کشمکش عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: درباره عرضه خودرو باید گفت که چند بازیگری به ایفای نقش پرداخته‌اند، که گاهی هم باعث خنثی شدن دیگر بازیگران می‌شوند. سال قبل هم در بودجه، بندی برای عرضه خودرو در بورس کالا اضافه‌شد اما رأی لازم به آن داده نشد حتی بااینکه عرضه به بورس کالا سپرده‌شده است همچنان بلاتکلیفی و نا اطمینانی در این باب وجود دارد.

بازار آسیب‌پذیر شده است

وی در همین راستا تبیین کرد: در ابتدا باید گفت که بازار سهام از سال ۹۲ شکننده و آسیب‌پذیر شده است، یعنی با اتفاقات و اخبار کوچک مسیر کاهش را در پیش می‌گیرد. خود این شکنندگی باعث شد، اخبار کم‌اهمیت و فاقد تأثیرگذاری لازم بیشترین تأثیر را بر بازار داشته باشند. نکته بعد هم صنایعی مثل پتروشیمی، فولاد با درصد کمتر و خودروسازی در ایران از صنایع مهم و اصلی تلقی می‌شوند، در زنجیره این صنایع شرکت‌های بسیاری فعال هستند، به همین جهت خودروسازی هم صنعت مهمی بوده و تأثیرگذاری که بر قطعه‌سازی و دیگر صنایع پایین‌دست خود دارد قابل‌توجه است. در همین خصوص می‌توان گفت که نقش آن در بازار سرمایه نیز پررنگ است؛ البته که افراد جامعه این دست اتفاقات و کشمکش‌ها را به‌عنوان نماد شناسایی می‌کنند.

درودیان ادامه داد: افراد با نماد قرار دادن این موضوعات چشم‌انتظار دولت خواهند شد، که آیا دولت توان حل آن را دارد و می‌تواند خودروسازان را از زیان خارج کند. اگر دولت از پس حل آن برآید، از منظر جامعه تنها به صنعت خودرو محدود نمی‌شود؛ دولتی که این مشکل را مرتفع کرده است لابد می‌تواند دیگر اقدامات را در جهت کمک به بازار سرمایه انجام دهد، ولی در غیر این صورت افراد دولت را در حل مشکلات ناکام می‌دانند و این موضوع به دیگر موضوعات تسری و تعمیم داده می‌شود که معتقدم بی‌جا نیست. به همین خاطر زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا نماد تلقی شود اثرات آن را در کلیت بازار هم خواهیم دید و انگار به‌نوعی صنعت خودرو لیدر بازار شده است.

دولت بر لبه تیغ عرضه خودرو در بورس کالا

این کارشناس بورسی اظهار داشت: ذهنیت و برداشت عامه افراد جامعه از این موضوع غلط نیست که به نظر تفکر بسیار پسندیده است فقط مقداری وزن موضوع را پررنگ برآورد می‌کنند والا در پایه این طرز تفکر بسیار معقول است. اگر موضوع بورس کالا جدی شود و خودروسازی (جدای از حمایتی‌های اجتماعی که دولت بر آن‌ها مجاب می‌کند) بتواند عرضه‌های خود را پایدار و مستمر انجام دهد از این مزیت برخوردار است که اثر منفی مسئولیت اجتماعی را تا حدی خنثی کند. اگر دولت در رقم زدن این اتفاق ناکام بماند، در خارج کردن خودروسازان از زیان دهی شکست بخورد و نتواند اقدامات حمایتی در بازار سرمایه را انجام دهد افکار عمومی به سمتی خواهد رفت که دولت در دیگر صنایع، در کل حمایت از تولید و بورس ناکام است. درنتیجه فعالین بازار سرمایه بازار سرمایه را مناسب برای ادامه فعالیت نمی‌بینند البته که اعتماد به‌درستی از بین خواهد رفت.

در ۲-۳ ماه آتی امیدی به بازار نیست

درودیان در پایان به بورس نیوز گفت: فعلاً ریسک جدی سیاست ارزی بانک مرکزی بر بازار سرمایه سایه افکنده است، یعنی مشخص نیست البته که خود بانک مرکزی هم نمی‌داند که باید پتروشیمی و فولادی‌ها را مجاب به فروش ارز باقیمت ۲۸۵۰۰ تومان کند یا خیر. آیا این ارز فراگیر می‌شود یا اینکه فقط برای کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد، اگر قرار است فراگیر شود ارز دولت کفایت می‌کند. به نظر می‌رسد ریسک قیمت ارز در بازار بالاست، این موضوع در کنار ریسک خوراک پتروشیمی‌ها که تا انتهای سال بازار درگیر آن خواهد بود، درمجموع تمام متغیر‌های که منجر به ریسک در بازار سهام می‌شوند را تا انتشار لوایح بودجه و استقرار سیاست ارزی بانک مرکزی در ۲- ۳ ماه آتی بازار شرایط خوبی نخواهد داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی