فضای مسموم در زنجیره تامین خودروسازی


کد خبر : ۲۰۵۲ | تاریخ انتشار : ۲۳-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

پس از ده سال قیمت دستورى و چهل سال مدیریت دولتى و زیان نجومى خودروسازان و جلسات و همفکرى هاى متعدد سرانجام در راستای جبران زیان انباشته براى اصلاح قیمت ها مقامات به بورس متوسل شدند و بدینوسیله دست دلالان و واسطه از این رانت نجومى کوتاه شد.

از آنجایی که بنگاه هاى اقتصادى مسیر خود را در اقتصاد کلان کشور تعریف می کنند و اقتصاد کلان کشور با کاهش ارزش پول ملى دچار مشکلات بزرگى از جمله کاهش حجم سپرده هاى بلند مدت و به تبع ان کاهش قدرت تامین مالی بانک ها شده است، شرکتها با مشکلاتی پیچیده تر از گذشته مواجه شده اند. 

در این شرایط ذینفعان دلال صفت شروع به سنگ اندازى براى فروش خودرو در بورس کرده و تلاش می کنند که دوباره با شعار هاى پوپولیستى در راستای احیای شوراى رقابت گام برداشته و صنعت بالنده خودرو را که به حق پیش ران صنعت ملى هست به ورشکستگی کشانده و سناریوى کهنه “فروش خودروسازان را به ثمن بخس به چینى ها” رااجرا کلید بزنند.

 حال سوال اینجاست که در این شرایط چه باید کرد؟ دست روى دست گذاشت یا با جور کردن جلسات بى حاصل و توسل به فضاى مجازى ورق را بر گرداند؟

بنظر من ادامه این استراتژى مانند لگد زدن به مرده هست.

 پس راهکار واقعى چیست؟ بنظر من بزرگترین دشمن صنعت خودرو و قطعه سازى انشقاق بین خودروسازان و قطعه سازان هست و لاغیر که موجب رکود، کاهش بهره ورى، نزول کیفیت و عدم شادابى این صنعت شده أست ، صنعتى که در اوج گردش مالى ۵ درصد تولید ناخالص داخلى را شامل می شود، ١٢ در صد اشتغال صنعتى را دارا بوده و این گستردگى جغرافیایى بى مثال را شامل می شود باید خیلى بهتر از این ها صیانت شود و این مهم فقط بدست ذینفعان واقعى محقق می شود.

 جدایى بین خانواده بزرگ خودرو بجایى رسیده أست که تقریبا اعتماد متقابلى وجود ندارد و در فضاى مجازى بى رحمانه به هم می تازند و این موج منفى موجب فرار قطعه سازان به بخش هاى شفاف تر اقتصادى گردیده و خودرو سازان را به واردات قطعات و خودرو براى صیانت از نقدینگى خود( دلالى و واردات) سوق داده و در آخر کم فروغ شدن تولید ملى و کاهش رونق خودکفایى را بدنبال خواهد داشت.

 خودروسازان و قطعه سازان به هر دلیل نتوانسته و یا نخواسته اند که پرده هاى واقعى را کنار بزنند و شفاف با مسایل برخورد کنند.

در خودروسازى شایسته سالارى یا وجود ندارد و یا انقدر کم هست که که قابل توجه نیست. سفارش ساخت و تامین بعضى از قطعات مثل ارث پدرى برخی قطعه سازان است و تغییر این بدون اعمال نظر خودرو ساز امکان پذیر نیست.

 بهترین روش براى بهبود امور ، تعامل با نمایندگان واقعى قطعه سازان و حضور مدیران مستقل خودرو سازی بر منصب مدیریت است که متاسفانه بلوغ کافى در هر دو طرف وجود ندارد ، خودروسازان براى اعمال نظر پشت در هاى بسته انجمن سازى می کنند و در بالاترین سطوح عضو ان انجمن می شوند  که با استفاده از تفرقه مدیریت کنند و این خود نشان از عدم سلامت فکرى و اقتصادى ان ها هست.

 از طرف دیگر بعضى از قطعه سازان براى استفاده از رانت هاى مدیریتى با خوش خدمتى و انجمن سازى پشت در هاى بسته خود را وقف حفظ منافع صرف خودروسازان می کنند که از هر آفتى بدتر هست و تبعات ان عدم اعتماد مردم به خودرو داخلى، خودرو ساز داخلى و قطعه سازان داخلى هست و بدون شک این رویه باید متوقف شود وگرنه همه ما در اتش این فضاى مسموم خواهیم سوخت.

تنها راه برون رفت از بحران کنونى شفاف سازى روابط ، استفاده از مدیران پاک فکر و مستقل و شایسته سالارى است و باید هر چه سریعتر این روند معیوب برای حفظ این صنعت عظیم و سودمند متوقف شده و به مسیر درست برگردد.

امیرحسین جلالی

عضو هیات رییسه انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی