انجام تست های سخت گیرانه برای قطعات خودرو


کد خبر : ۲۰۵۰ | تاریخ انتشار : ۲۳-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI از دو آزمایشگاه آلایندگی و سنجش ایمنی خودرو رونمایی کرد.

به گزارش خبرقطعه ، به نقل از دنیای خودرو، دکتر سعید تاجیک (مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد)، دکتر مهدی اسلام پناه (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران) به همراه مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر سید شهریار زینی (مدیر گروه توسعه فناوری‌های نوین خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری)، برخی نمایندگان مجلس، اعضای کمیسون صنایع مجلس، قطعه‌سازان و تعدادی از اساتید دانشگاه‌های تهران و علم‌وصنعت در این رویداد حضور داشتند.

در این مراسم، پس از رونمایی دو آزمایشگاه آلایندگی خودرو در زمینه سنجش کدری ، سنجش ذرات معلق و دوده خودروهای دیزلی و تست‌های مربوط به کاتالیست کاناورتر، با دکتر سعید تاجیک ، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت وگویی ترتیب داده شده است.

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

لطفا درباره مراسم امروز توضیحاتی را برای مخاطبان ارائه کنید و مهم ترین برنامه های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای سال ۱۴۰۲ را نیز شرح دهید.

امروز دو آزمایشگاه جدید در حوزه کنترل ذرات معلق ، کدری و دوده خودروهای دیزلی و همچنین تست‌های مربوط به استاندارد جدید سازمان استاندارد ملی در زمینه کاتالیست‌ها رونمایی شد.

همچنین برای سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی چهار آزمایشگاه جدید را در برنامه داریم. باتوجه به مصوبه هیات وزیران برای ارتقای سطح آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها به ترتیب به یورو ۶ و یورو۵، ما هم برنامه توسعه آزمایشگاهی مربوط به این موارد را در دستور کار قرار دادیم.

همچنین در زمینه خودروهای برقی، تکمیل کردن تجهیزات مرتبط با استاندارد R۱۰۰ که سنجش خودروهای برقی و قطعات مرتبط با آن را انجام می دهد، مورد توجه ما است. نکته دیگر این که تمام متولیان و مسئولان صنعت خودروسازی، تاکید ویژه ای بر ایمنی دارند. ما نیز بر همین اساس، پروژه راه‌اندازی مرکز تست تصادف را پیش بردیم که تاکنون این پروژه ۲۷درصد پیشرفت داشته و امیدوارم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

حدود ۱۳ ماه قبل از آزمایشگاه‌های مرتبط با تست خودرو رونمایی شد. آیا در این مدت، خودروسازان محصولات خود را برای تست به این آزمایشگاه‌ها آورده‌اند؟ سوال دیگر این که تست‌ها در این مرکز فقط برای خودروها ارائه می شود یا برای موتورسیکلت نیز انجام می‌شود؟

اگر محوطه بیرون آزمایشگاه را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمام خودروهای جدیدی که شاید برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده‌‎اند، در این مرکز وجود دارند. در واقع باتوجه به الزاماتی که سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت تعیین کردند، خودروسازان محصولات خود را برای تست به این مرکز می‌آورند.

همچنین بخشی از تحقیق و توسعه‌ خودروسازان در این آزمایشگاه ها انجام می‌شود. ما در این مرکز تنها تست‌های الزامی را انجام نمی‌‎دهیم، بلکه اگر خودروسازان بخواهند روی سیستم‌های سوخت‌رسانی، خروجی اگزوز و آلاینده‌ها تمرکز داشته‌ باشند و تغییراتی روی قطعات بدهند، این موارد را به این مرکز می‌آورند و تست‌های مربوطه بر روی آن‌ها انجام می شود.

به عنوان مثال اگر بخواهند در ECU خودرو تغییری بدهند، در این مرکز تست و ارزیابی های مربوطه انجام شده و در نهایت گواهی تاییدیه به آن‌ها ارائه می‌شود؛ همچنین می توان گفت که این مقوله یک کار دانش‌بنیان است. همانطور که می‌دانید یکی از موضوع‌های مهم در مساله کنترل آلایندگی ECU است.

شرکت آذین خودرو ECU جدیدی را طراحی کرده بود که در این مرکز تست و تایید نهایی آن انجام شد. این نمونه‌ای از یک کار تحقیقاتی است که خودروسازان و قطعه‌سازان در این مرکز انجام می‌دهند.

در پاسخ به بخش پایانی سوال شما باید اشاره کنم که در این مرکز تمام خودروهای کار و تجاری از جمله وانت‌ها، خودروهای سواری، خودروهای سنگین دیزلی ، موتورهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها تست می شوند. در ضمن می توان گفت بخشی از آزمایشگاه‌های ما در کشور کاملا منحصربه‌فرد است.

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

پروژه مرکز تست تصادف در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ آیا خودروسازان از شما برای تکمیل هر چه زودتر این پروژه حمایت می‌کنند؟ انتظار شما در این زمینه از نهادهای مربوطه، مانند سازمان ملی استاندارد و وزات صمت چیست؟

درباره پروژه تست تصادف باید بگویم که این موضوع یک کنسرسیوم مربوط به بخش خصوصی است. به نظر بنده با توجه به عرق ملی ما ایرانی ها، این پروژه به سرانجام می رسد. نباید فراموش کرد که راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی زمان بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این بخش، باید شور و اشتیاق زیادی به این موضوع وجود داشته باشد. کنسرسیومی بین قطعه‌سازان و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) شکل گرفت و این پروژه به خوبی در حال پیشرفت است. پروژه در وضعیت خوبی قرار دارد و ما براساس زمان‌بندی که برای آن انجام دادیم، جلو می‌رویم. ما کارمان را با مشاور‎ها و شرکت‌های خارجی که تامین کننده تجهیزات تست خودرو در دنیا هستند، به خوبی پیش می‌بریم.

در اوایل رونمایی به این موضوع اشاره کردم که دامی‌ها (آدمک‌های مورد استفاده در تست های تصادف)، دوربین‌ها و سنسورها ساخته شده‌اند و آماده انتقال هستند. جالب است بدانید که ما در این زمینه، مسائل خارجی‌مان را برطرف کردیم ولی هنوز در داخل کشور مشکلاتی داریم! از آنجا که ما یک شرکت ارائه دهنده تست هستیم، خودروسازان در راه اندازی مرکز تست تصادف دخیل نیستند و تنها به عنوان بهره‌بردار شناخته می‌شوند. البته سازمان ملی استاندارد ایران و وزات صمت در این زمینه حمایت زیادی از ما انجام دادند.

وزیر صمت و آقای دکتر اسلام‌پناه از طرح ما به خوبی حمایت کردند. نکته‌ای که بنده در اوایل این رویداد برای اعضای محترم کمیسون صنایع مجلس بیان کردم این بود که ما با بانک مساله‌ مالی داریم. جالب است بدانید که این پروژه برای تامین تجهیزات خارجی به بیش از ۱۰ میلیون یورو یا مجموعا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

سه ‌پنجم این هزینه توسط کنسرسیوم تامین شده و قرار شد بخش دیگری این هزینه باتوجه به اینکه پروژه دانش‌بنیان است، از بانک تامین شود. این طرح مورد حمایت نهادهای مختلف قرار گرفته و معاونت علمی‌‎وفناوری ریاست جمهوری آن را به عنوان یک پروژه دانش بنیان به بانک صنعت و معدن معرفی کرد. در حال حاضر شش ماه از اجرای این پروژه می‌گذرد و حدود یک سال دیگر هم به صورت کامل به اتمام می‌رسد.

تا به حال کنسرسیوم یا اعضای بخش خصوصی، نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند، اما بانک صنعت و معدن، ریالی برای این پروژه پرداخت نکرده است. با ارائه گزارشی در این زمینه به اعضای کمیسیون مجلس و هماهنگی با مدیر این بانک، توصیه هایی شد که به ما کمک کنند. اگر بانک صنعت و معدن، بخشی که تعهد کرده را انجام دهد، کار را به پایان می رسانیم.

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

باتوجه به این مساله که برای نخستین بار در ایران مرکز تست تصادف خودروها توسط شرکت ISQI در حال راه‌‎اندازی است، چه شرکت‌های خارجی و شرکت‌‎های دانش‌‎بنیان داخلی در زمینه طراحی یا تامین قطعات برای این مرکز با شما همکاری داشتند؟

به دلیل وجود تحریم ها و وجود داشتن برخی حساسیت ها در زمینه های بین المللی، اجازه بدهید به اسم شرکت‌های مربوطه اشاره نکنم؛ اما می‌توانم به نام کشورهایی که به ما در تامین تجهیزات این مرکز کمک کردند اشاره کنم. برای خط تست تصادف با یک شرکت اسپانیایی به جمع‌بندی رسیدیم؛ در واقع این شرکت یکی از تامین‌‎کننده‌های سازمان یوروانکپ است. این نکته را نیز فراموش نکنید که تست تصادف، تنها به لاین یا خط تست محدود نمی‌شود و چند پارامتر دیگر نیز در آن دخیل هستند. پارامترهایی مانند دوربین‌ها، سنسورها ، دامی‌ها (آدمک‌های مورد استفاده در تست تصادف) و موانع ثابت و متحرک در این بخش وجود دارند. همچنین با چهار تامین کننده در این زمینه از کشورهای ژاپن، کره‌ و آلمان به توافقاتی دست پیدا کردیم. درباره دوربین‌ها و سنسورها نیز کار تکمیل شده و آماده انتقال است. درباره دامی‌ها باید اشاره کنم که در حال ساخت هستند.

استانداردهای تست برخوردی در ایران وجود دارند که دامی‌های مشخصی را برای آن ها باید طراحی کنیم تا در خودروها قرار بگیرند و در زمان تست تصادفف ارزیابی روی آن‌ها انجام شود. همانطور که می‌دانید یکی از حساس‌ترین بخش‌های تست تصادف؛ دامی‌ها هستند. این آدمک ها شرایط بدن انسان را در سنین مختلف و با جنسیت متفاوت شبیه‌‎سازی می‌‎کنند و تست‌ها باید روی دامی‌ها انجام شود. ۲۰درصد کل پروژه را آزمایشگاه Dummy Lab تشکیل می‌دهد که وظیفه آن کالیبراسیون دامی‌ها است. این آدمک ها پس از اینکه در تصادف تست می‌شوند، باید برای آزمایش مجدد کالیبره شوند. هزینه این کالیبراسیون عدد بسیار بالایی است و خوشبختانه این پروژه نیز یک کار دانش‌بنیان است.

در زمینه همکاری با شرکت‌های داخلی در این مورد، با دو دانشگاه تهران و علم‌وصنعت توافق‌نامه داریم. از سوی دیگر توافق‌نامه‌ای نیز با یک شرکت دانش‌بنیان داریم که بخشی از داخلی‌سازی قطعات و اجرای کار را پذیرفته و دنبال می‌کند. در زمینه طراحی و ساخت آسانسور نیز این شرکت دانش‌بنیان با یک شرکت اسپانیایی همکاری می‌کند. بزرگترین و وسیع‌ترین پروژه‌ای که به نظر بنده در کشور در حال انجام است، راه‌اندازی مرکز تست تصادف است که آرزوی ما این است که بتوانیم روزی این مرکز را افتتاح کنیم.

تست‌ های سخت‌ گیرانه ای برای قطعات خودرو انجام می شود!

درباره دو آزمایشگاه تازه راه‌اندازی شده در این مرکز توضیح بدهید و به نظر شما چطور می توان تمایل خودروسازان را برای ارائه محصولات شان به این دو آزمایشگاه، بیشتر کرد؟

چند عنوان از آنچه در استانداردهای ۸۵ گانه وجود دارد، به آلاینده‌ها و مسائل زیست محیطی مربوط می‌شود. موضوع آلاینده یک زنجیره است؛ یعنی تست‌ها می‌تواند روی انها تاثیرگذار باشد. اما یکی از مسائل مهم در خودروسازی کشور، قطعات است. زمانی که خودرویی برای انجام تست به این مرکز می‌آید، اگر قطعات آن نیاز به تغییراتی داشته باشند، مجددا لازم است که تست‌‎ها روی آن انجام شود. بنابراین در حال حاضر رویکرد سازمان ملی استاندارد ایران این است که استانداردها را به حوزه قطعات ارتقا دهد. در واقع زمانی که قطعات در سیکل ارزیابی قرار می‌گیرند، قطعه‌سازان باید برای پاس کردن تست‌ها، تاییدیه بگیرند. بنابراین در ادامه فرآیند تست‌های خودرو، به حوزه قطعه نیز وارد می شویم. در حال حاضر قطعه‌سازانی که به این عرصه ورود کردند برای انجام تست‌های مرتبط با کاتالیست به این مرکز مراجعه خواهند کرد.

سازمان ملی استاندارد ایران به دنبال ارتقا استانداردهای قطعات است و در سال آینده، استانداردهای اجباری حوزه قطعات خودرو را به شدت افزایش می‌دهد. زنجیره سنجش آلاینده‌ها که از خودروهای نو شروع شده ، به خودروهای دست‌دوم نیز می‌رسد که به عنوان منابع متحرک تولید آلایندگی شناخته می‌شوند. اگر این موارد مهم به شکل صحیحی دنبال شوند، آلودگی هوا کاهش می یابد. هر شرکتی در جایگاه خود باید این مسئولیت را بپذیرد.

و سوال پایانی این که شرکت ISQI همواره حامی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.به نظر شما در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها تا چه میزان موفق عملکرد کرده اید؟ در این زمینه برای سال‌های آینده چه برنامه هایی دارید؟

امروز شرکت ISQI خود یک شرکت دانش‌بنیان است. در این شرکت چهار هسته تحقیقاتی و R&D وجود دارد که در حوزه‌های خودروهای برقی، خودروهای متصل، نرم‌افزارها و IOTها کار می‌کنند.

این زنجیره زمانی تکمیل می‌شود که به محافل دانشگاهی متصل شود. ما این کار را انجام دادیم و با دانشگاه‌های تهران و دانشگاه علم‌وصنعت توافق‌نامه همکاری در حوزه‌های مختلف داریم.

با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توافق‌نامه‌هایی داریم، اما تحقق این موضوع یک پروسه زمان‌بر است. به عبارت دیگر اینطور نیست که ما با یک شرکت دانش‌بنیان وارد همکاری شویم و سریع هم به نتیجه برسیم، بلکه باید وقت گذاشت و سرمایه‌گذاری کرد تا سرانجام به نتیجه دست پیدا کرد. ما در این زمینه آمادگی کامل را داریم.

در حال حاضر در مراکز تحقیق و توسعه شرکت، این اعلام آمادگی صورت گرفته تا تیم‌های دانشگاهی برای همکاری بیایند . همچنین از محل فرصت‌هایی که قانون دانش‌بنیان‌ها ایجاد کرده می توانیم بخشی از مالیات‌مان را بر R&D سرمایه‌گذاری کنیم. ما اعلام آمادگی کردیم و همچنان پذیرای دانشجویان و نخبگان کشور هستیم. در سالهای آینده نیز این همکاری ها، جزو برنامه‌های ما خواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی