افزایش قیمت خودرو درسایه حضور دلالان و مافیای خودرو


کد خبر : ۲۰۷۶ | تاریخ انتشار : ۰۱-۱۲-۱۴۰۱ - ۹:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: باتوجه به تولید خودرو کامل، افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کنندگان و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

به گزارش خبرقطعه، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه در پی درج گزارشی در روزنامه «آرمان ملی» با عنوان «تخت‌گاز قیمت خودرو» به ارائه توضیحاتی پرداخت.

۱. همان‌گونه که نگارنده این گزارش نیز بدان اشاره کرده است، نمی توان از نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد چشم پوشی کرد. امروز باتوجه به عرضه مستقیم خودرو (تولید خودرو کامل) و افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کننده مطابق گزارش منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

۲. همان‌گونه که بارها تاکید شده، عرضه خودرو به صورت قرعه کشی کارایی لازم را برای برقراری ثبات در بازار خودرو نداشته و به همین جهت است که وزارت صمت در دوره کنونی به دنبال عرضه خودرو از طریق بورس کالاست تا هم دست دلالان کوتاه شود و همچنین هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این معامله سود ببرند.

۳. هم اکنون ۲۰ درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز در بورس کالا عرضه می شود. برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودروسازان قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کنند باید ۲۰۰ دستگاه را به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، ۵۰۰ دستگاه را به طرح جوانی جمعیت در قرعه کشی اختصاص دهند و ۳۰۰ دستگاه باقی‌مانده در بورس عرضه شود. این شیوه نیز موجب شده تا در طرح عرضه به صورت قرعه افراد حائز شرایط بیشتری صاحب خودرو شوند.

۴. . ادعای عرضه خودروهای دارای عیب و ایرادات جزئی و کلی از جمله مواردی است که آن رسانه باید با اسناد و مدارک آن را ثابت کند و اظهار نظر این‌چنینی نتیجه ای جز عدم اعتماد به تولید ملی، ضربه به خودروساز و تشویش اذهان عمومی ندارد.

۵. در این گزارش در حالی به عدم رغبت خودروساز به تولید به علت سود پایین اشاره می شود که الزام به قیمتگذاری دستوری از سوی وزارت صمت سابق بیش از چهار سال گریبان خودرو سازان را گرفته بود و در نتیجه استمرار این روش دست دلالان بازتر شد. اما عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد تا خودروساز با رهایی از قیمتگذاری دستوری نفسی بکشد و تشویق به تولید و عرضه بیشتر شود.

۶. درباره واردات خودرو نیز بار دیگر تاکید می شود ۲۹ شرکت مجوز واردات خودروگرفته اند. واردات خودرو در حال انجام است و هم اینک ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو کیا و همین‌طور خودرو سواری چانگان برای عرضه در بورس پذیرش شده اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی