تقویت تولید داخل در جهت تعطیلی کارخانه ها پیش رفت/بانکها تسهیلاتی برای تولید در نظر ندارند


کد خبر : ۲۱۴۵ | تاریخ انتشار : ۲۵-۱۲-۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بنابر اظهاات مهرداد آلان با نگاهی کلی میتوان به این نتیجه رسید که بر خلاف اهداف ملی و تقویت تولیدات داخلی دقیقا برعکس مسیر و در جهت تعطیلی کارخانه ها گام بر میداریم. چگونه ممکن است ارز برای واردات خودرو داریم اما برای واردات تکنولوژی و مواد اولیه و نیمه ساخته که در داخل امکان تولید انها نیست یا مقرون به صرفه نیست را نداریم.

مهرداد آلان عضو هیات مدیره شرکت سیف صنعت در گفت و گو با خبرقطعه گفت: افزایش نرخ ارز یا بهتر بگوییم کاهش ارزش پول ملی ریال آن هم به این شکل مسلما فاجعه امیز خواهد بود.  او می گوید: ۵ سال پیش شاهد بودیم که کشور چین به کاهش عمدی و مصنوعی ارزش پول ملی خود روی آورد. بانک مرکزی چین (بانک مردم)، در آن سال مکانیسم برابری یوآن در برابر دلار آمریکا را تغییر ایجاد کرد تا در بازار ارز، ارزش یوآن در برابر دلار ۱.۹ درصد کاسته شود و همان اقدام اعتراض بسیاری از کشورها را در پی  داشت.اما آن کجا و این کجا؟!!!

بنابر اظهارات آلان در کشور ما مسلما این اقدام کنترل شده و در جهت رشد صادرات نیست و بیشتر به نظر می آید تبدیل به مکانیزم کاهش قدرت نقدینگی موجود در درست مردم  و قدرت خرید آنها  در جامعه تبدیل شده است . در این بین شنیده ایم ارز نیمایی برای گروههای مربوط به قطعه سازان ممکن است حذف شود و هم زمان شاهد افزایش ۳ برابری و حتی بیشتر مواد اولیه از جمله فولاد و سایر فلزات صنعتی هستیم .

او ادامه داد: از طرفی عمده قطعه سازان تا به امروز یعنی تا اسفند ۱۴۰۱ در حال تامین قطعات با نرخ سال گذشته ۱۴۰۰ هستند. در عمل امسال ما شاهد تمام عملکردهای مهلک و ضد تولید برای صنعت بودیم. در اوایل سال افزایش ۵۷ درصدی نرخ دستمزدها را داشتیم و در تابستان خاموشی های برق و انرژی و از زمستان هم رکورد نرخ ارزهای خارجی شکسته شد. افزایش بی سر و سامان مواد اولیه و البته قطعی برق و گاز هم شاهد بودیم. به اینها پروسه سخت واردات و تخصیص ارز و تمدیدهای مستمر و پرداختهای چند باره در سامانه ها و نبود و نابودی نقدینگی قطعه سازان هم اضافه شد. همچنین بخش اعظم نقدینگی هم که در دستان خودروسازان بلوک شده است. شرایط به گونه ای شده است که برخی همکاران به ما میگویند که به چه زبانی بگویند تعطیل کنید؟  متاسفنان به سمتی رفته ایم که صبورترین و محجوب ترین همکاران قطعه ساز که در این سالها صرفا تمکزشان بر تولید بوده است هم صدایشان در امده است و بسیار بیمناک هستند و به طور مستمر از انجمن قطعه سازان پیگیر مشکلات و راهکار هستند.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اعلام کرد: از اواخر سال قبل با جو سازی بر تصادف رانندگی زنجیره ای  توسط رسانه ها و حتی نخبگان نظامی و سیاسی ، بجای آنکه هشدارهای کیفی به سمت افزایش سرمایه گذاری، تقویت تجهیزات تولیدی،  آزمونها و تحقیقات ، توسعه و نهایتا به سمت خودروهای با کیفیت داخلی معطوف شود ، صرف واردات خودرو با شعار و تحلیل های غیر کارشناسانه از جمله واردات خودروهای ۶ تا ۸ هزار دلاری و با کیفیت بودیم که نتایج آن را امروز در بازار کاملا حس میکنیم که قیمت خودرو  خارجی به کجاها کشیده شده و حال صحبت از واردات خودروهای دست دوم است.

بنابر اظهاات او با نگاهی کلی میتوان به این نتیجه رسید که بر خلاف اهداف ملی و تقویت تولیدات داخلی دقیقا برعکس مسیر و در جهت تعطیلی کارخانه ها گام بر میداریم. چگونه ممکن است ارز برای واردات خودرو داریم اما برای واردات تکنولوژی و مواد اولیه و نیمه ساخته که در داخل امکان تولید انها نیست یا مقرون به صرفه نیست را نداریم.

او درباره ارز نیمایی گفت: با حذف ارز نیمایی مسلما واردات به مراتب به صرفه تر خواهد بود و تولید کنندگانی که قابلیت آن را دارند به سمت واردات میروند و آنها هم که نمی توانند به سمت تعطیلی موقت و حتی همیشگی سوق پیدا خواهند کرد.

به گفته آلان شوک ها به صنعت قطعه سازی تمامی ندارد ، در حال حاضر همکاران  قطعه سازانمان در تنش انجام الحاقیه های قیمتی با خودروسازان هستند تا در مدت زمان بسیار کم این مطالبات در حساب آنها ثبت شود و بتوانند نسبت به دریافت آن در پایان اسفند ماه پیگیری کنند . حال علاوه بر آنکه شاهد کندی روند و عملا بی تفاوتی از سوی خودروسازان  هستیم .مطلب دردناکتر این است که این ارقام در حساب صفر روزه مصاحبه میشود و عملا با این نحوه محاسبات سازندگان باید منتظر دریافت امسال خود در اواسط سال آتی باشند و با این نرخ ارز و تورم عملا و قطعا بجز ضرر عایدی برایشان نخواهد داشت. هر چند این روند به روشهایی در سایپا متفاوت محاسبه میشود و بخشی از الحاقیه ها در پرداختهای جاری محاسبه میشود اما لازم است تمامی بخشها الحاقیه ها را در اولویت پرداختی قطعه سازان و فوری تر از ۱۲۰روزه منظور نمایند.

در کنار همه این موارد بانکها هم تسهیلاتی برای تولید در نظر ندارند و تمامی درگاههای را بسته اند. حال قطعه ساز مانده است و پرسنل و پیمانکاران ناراضی آخر سال.در حالی که دریافتی از خودروسازان به هیچ عنوان راضی کننده و همگی با نرخ های سال قبل می باشد و با محاسبه میزان تورم عملا آنها  ۴۰ تا ۶۰ درصد مطالبات امسال خود را دریافت نکرده اند؛ چگونه میتواند ۵ ماه حقوق و بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنند؟

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی