تاثیر اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو بر بازار


کد خبر : ۲۱۵۵ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۱-۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

جلسه شورای رقابت برای اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو امروز برگزار شد و درصد افزایش قیمت‌ها امشب به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. آخرین بار آذر سال ۱۴۰۰ شورای رقابت قیمت تولیدات خودروسازان را تغییر داد و از آن زمان تا به الان افزایش قیمت رسمی رخ نداده است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از اقتصاد انلاین، در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری خودرو زمانی درست است که یک روال پیش‌بینی پذیری برای همه از جمله تولیدکننده، خریدار و سایر افراد مرتبط با بازار وجود داشته باشد و مشخص باشد که قیمت‌گذاری طی چه فرآیندی صورت می‌گیرد و تا چه زمانی ادامه می‌یابد. این‌طور نباشد که پشت درهای بسته بنشینیم و براساس معیارهایی که اصلا شفاف نیست یک عددی را اعلام کنیم. این چنین تصمیمی هیچ تغییر مثبت و پایداری را در بازار رقم نمی‌زند، چون معلوم نیست که چند صباح دیگر چه اتفاقی رخ دهد.

بیگی ادامه داد: اما اصلاح قیمت حتما می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، به دلیل این که قریب به یک سال و نیم است که قیمت‌ها به روز نشده، در حالی که هزینه‌های تولید و دستمزد نیروی کار افزایش پیدا کرده و نرخ دلار رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد در واکنش به افزایش قیمت کارخانه، قیمت‌ها در بازار کمی افزایش پیدا کند، وقتی قیمت کارخانه‌ای خودرو بالا می‌رود و مشخص نیست که این تغییر قیمت چگونه رخ می‌دهد، نااطمینانی میان مردم بالا می‌رود و بازار دچار شوک می‌شود.

وی افزود: یک زمانی روال پیش‌بینی پذیر است مثل بورس کالا که این ویژگی را داشت، اما با وضعیتی که در مدل فعلی شورای رقابت با آن مواجه هستیم، شفاف نیست و نمی‌دانیم چقدر از دستورالعمل قبلی‌شان اجرا شود. شورای رقابت عموما به قیمت‌ها به صورت پس‌نگر نگاه می‌کند. یک سال و نیم است که افزایش قیمت‌ها رخ داده و تولیدکننده با هزینه‌های جدید تولید و به قیمت قدیم فروخته است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مشخص نیست که اصلاح قیمت‌ها توسط شورای رقابت ادامه خواهد داشت یا نه، اگر طی سال جاری افزایش قیمتی در نرخ ارز داشته باشیم، دیدیم که در فروردین ماه با وجود تعطیلی بازار این اتفاق رخ داد، این رشد نرخ ارز که به افزایش قیمت مواد اولیه منجر می‌شود دیگر در نرخی که خودروساز محصول‌اش را می‌فروشد دیده نمی‌شود، چرا که قیمت‌ها پس‌نگر تعیین می‌شود و به ضرر تولیدکننده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی