دیگر پرداخت بیش از ۱۰۰ روز به قطعه سازان نداریم


کد خبر : ۲۱۹۱ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۱-۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نشست خبری محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حضور اصحاب رسانه و طرح موضوعاتی پیرامون قیمت‌گذاری جدید خودروها، افزایش عرضه خودرو و شرایط پیش روی صنعت‌خودرو برگزار شد.

به گزارش خبرقطعه به نقل از « دنیای خودرو»،نشست خبری محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حضور اصحاب رسانه و طرح موضوعاتی پیرامون قیمت‌گذاری جدید خودروها، افزایش عرضه خودرو و شرایط پیش روی صنعت‌خودرو برگزار شد.

در این نشست تیموری با بیان این‌که بسیاری در منطقه خاورمیانه آرزوی داشتن این صنعت را دارند، اظهار کرد: «زیرساخت موجود صنعت طی دهه ۷۰ شکل گرفت و زنجیره تامین بسیار خوبی در آن زمان فراهم آمد. امروز اما به‌دنبال تولید محصولات خود در خطوط تولید روسیه هستیم. چراکه شرکای خارجی روس‌ها با تحریم‌ها این کشور را ترک کردند.»

وی افزود: «در یک مقطعی در دهه ۷۰ به‌مشکل قیمت‌گذاری برخوردیم و بسیاری از مشتریانی که گرفتار تاخیرهای طولانی در تحویل بودند، حتی حاضر بودند پیکان را بدون رودری هم تحویل بگیرند و خودشان خودرو را تکمیل کنند.‌ زیرا در آن زمان هم تفاوت قیمت بسیاری بین کارخانه و بازار وجود داشت. اما در آن مقطع، مرحوم هاشمی رفسنجانی برای حل این مشکل قیمت‌ها را آزاد کرد.»

راه‌اندازی خط‌تولید موتور ۱۶ سوپاپ در روز دوشنبه
مدیرعامل خودروسازی سایپا در ادامه با بیان اینکه در دهه ۸۰ با نظارتی که انجام می‌شد، قیمت‌ها تحت‌کنترل بود، ادامه داد: «بعد از آن، فروش به‌شکل لیزینگ آغاز شد که اتفاق خوبی بود. اما اتفاق بدی که رخ داد، این بود که پولی که ایران‌خودرو و سایپا درآوردند را تبدیل به‌سهام تودلی کردند؛ یعنی به‌سمت سرمایه‌گذاری نرفتند و در عوض سهام خودشان را از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خریدند.»

وی تاکید کرد: «روز دوشنبه این هفته خط‌تولید موتور ۱۶ سوپاپ را راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم روزانه ۲۵۰۰ دستگاه موتور تولید کنیم. ضمن این‌که ما به‌دنبال افزایش بهره‌وری هستیم. بنابراین در دهه ۱۴۰۰ باید به‌تکنولوژی‌های جدید مجهز شویم که به‌محیط‌زیست کمک کنیم. همچنین خط مونتاژ یک خانواده موتور خارجی را خریداری کرده‌ایم که در نیمه دوم سال در محل فعلی کارخانه کفش ملی راه‌اندازی خواهیم کرد و پنج مدل روز پیشرانه از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی در این خط مونتاژ خواهد شد.»

عرضه خودرو پلاگین-هیبرید و پیکاپ ۳۵۱ روی پلت‌فرم آریا
تیموری در ادامه گفت: «امروز بخش عمده‌ای از خودروهای موجود در چین دارای پلاک سبز هستند و احتمالا از سال ۲۰۲۵ چین صادرات بنزین را خواهد داشت و بخش بزرگی از خودروهای این کشور برقی و هیبرید خواهد بود.»

مدیرعامل خودروسازی سایپا درخصوص واردات خودرو نیز اظهار کرد: «سال گذشته گفتیم که خودرو وارد می‌کنیم و این کار را کردیم و خودروهای ما در گمرکات هستند. البته برای واردات خودرو از پول تولید استفاده نکردیم. خودروهای پلاگین را نیز وارد خواهیم کرد. همچنین خودروهای خودمان را هم پلاگین خواهیم کرد و سال آینده خودرو آریا را به این صورت نیز عرضه خواهیم کرد. همچنین برای پلت‌فرم آریا نیز پیکاپ ۳۵۱ را عرضه خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد: «سیاست‌گزاری ما در سایپا در دهه جاری به‌سمت تولید محصولات پاک خواهد رفت و تمام خودروهای تجاری ما گازسوز خواهد شد. زیرا باید به‌سمت تولید و استفاده از خودروهای سبز برویم. در همین راستا خط تولید موتورسیکلت الکتریکی را هم طی سال جاری راه‌اندازی خواهیم کرد.»

بازطراحی «اس‌پی‌زیرو» با کمک چانگان
تیموری درخصوص پرداخت به قطعه‌سازان نیز گفت: «دیگر پرداخت بیش از ۱۰۰ روز نداریم و امیدواریم بتوانیم در آینده به‌پرداخت کمتر از ۶۰ روز برسیم.»

وی درپاسخ به‌این پرسش که چه اقدامی برای خصوصی‌سازی این شرکت شده است، گفت: «زمانی خودروسازان به‌حال و روز اسفباری افتاده بودند که همه می‌گفتند برای برون‌رفت از این وضعیت باید خصوصی‌سازی انجام شود. اما سهام ما در بورس وجود دارد. بنابراین ما خصوصی هستیم. اما خصوصی‌سازی باید شکل دیگری داشته باشد؛ نه این‌که بیایند بگویند سایت بن‌رو را با ۲ هزار میلیارد تومان واگذار کنید؛ سایتی که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. ما بدهی این سایت را طی سال گذشته پرداخت کردیم و در ۶ ‌ماهه دوم امسال در این سایت یک خودرو جدید مونتاژ خواهد شد. ضمن این‌که وانت جدید ۲۵۱ را هم در این سایت روی پلت‌فرم ایکس۲۰۰ و به‌نام بن‌رو تولید خواهیم کرد. یعنی فروش خودرو هم به‌نام این شرکت خواهد بود و امیدواریم بتوانیم این شرکت را بورسی کنیم. در این شرایط اگر یک خودروساز خارجی پیدا کنیم، بن‌رو را با آن جوینت‌ونچر خواهیم کرد.» تیموری افزود: «۱۲ سال است که شرکت سرمایه‌گذاری سایپا سهام شرکت بن‌رو را دارد؛ اما بورسی نبود. سال گذشته ما این شرکت را به‌سمت بورسی‌ شدن بردیم. تا افراد بتوانند سهم خود را در بورس بفروشند یا افزایش دهند. امیدواریم بتوانیم پارس‌خودرو را هم به‌صورت جوینت‌ونچر با شرکت چانگان جلو ببریم.»

مقایسه با محصول مشابه خارجی؛ مبنای جدید شورای‌رقابت
مدیرعامل سایپا در پاسخ به‌سوال روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص قیمت‌گذاری خودرو و بحث افزایش تولید گفت: «وقتی ۱۷ ماه پروسه قیمت خودرو فریز می‌شود، شرایط تغییر خواهد کرد. در سال ۱۴۰۰ در دو نوبت ۳۰ درصد قیمت‌ها تغییر کرد و دیگر اتفاقی رخ نداد. اما شورای‌رقابت این بار یک کار علمی کرد؛ اولا تشخیص دادند که خودروهای ایران‌خودرو و سایپا بی‌رقیب و انحصاری است. شورای‌رقابت خودروهای ما را با خودروهای مشابه در هند و چین و اروپا مقایسه و قیمت‌گذاری کردند.» وی تصریح کرد: «درخواست ما این بود که اگر نمی‌خواهید قیمت را افزایش دهید، حداقل قیمت مواداولیه را بر همین منوال تنظیم کنید و امیدواریم امسال قیمت‌ها اصلاح شود.»

مکلف به‌فروش محصولات وارداتی با سود ۱۵ درصد هستیم
تیموری درخصوص محصولات وارداتی و قیمت‌گذاری این خودروها گفت: «ما دو محصول از چانگان داریم که با قیمت خوبی خریداری کرده‌ایم. این خودروها طبق تکلیفی که به‌ما شده است، با ۱۵ درصد سود باید عرضه شود. یعنی اگر قیمت تمام‌شده در گمرک ۹۰۰ میلیون‌تومان باشد، با ارزش افزوده و… فکر نمی‌کنم بتوانیم بیشتر از ۱.۳ میلیاردتومان بفروشیم. یعنی خودرویی که بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان قیمت دارد را مکلف هستیم با این رقم به‌فروش برسانیم.» وی درخصوص این‌که آیا از قیمت‌گذاری شورای‌رقابت رضایت دارید یا خیر؟ گفت: «ما در این مقطع از این قیمت‌گذاری راضی هستیم. اما شورای‌رقابت یا باید قیمت نهاده‌ها را کنترل کند یا اگر قرار است مواداولیه را با قیمت فوب خلیج فارس خرید کنیم، باید قیمت نهایی خودرو را هم آزاد کنند.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی