شرط مجلسی ها برای گران شدن خودرو


کد خبر : ۱۴۴۱ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خودروهای داخلی در صورتی می‌توانند قیمتی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشند که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

به گزارش خبرقطعه، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات‌شان، بیان کرد: خودروسازان مدعی‌اند که زیان می‌دهند و هر چه تولید می‌کنند زیان انباشته آنها بیشتر می‌شود. نگاهشان هم این‌گونه است که قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آنها در سالیان گذشته افزوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه دیگری هم باید داشته باشیم مبنی‌بر اینکه خودروسازی ما در یک صورت می‌تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشد که تعرفه وارداتش صفر باشد. وقتی تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شده و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت‌پذیری بتواند با واردات رقابت کند، منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند، بفروشند؛ با این حال الان چون بازار خودرو انحصاری است، این حرف از خودروسازان پذیرفته نیست و نمی‌توان در چنین بازاری قیمت دل‌بخواهی لحاظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت‌ها قیمت را دستوری تعیین می‌کنند، تصریح کرد: تعیین دستوری قیمت به دلیل بازار انحصاری است که وجود دارد. مثلا الان خودروساز هنوز خودرویش را تولید نکرده پول آن را می‌گیرد و این در دنیا مرسوم نیست. حسینی‌کیا در ادامه گفت: بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت قیمتی را که خودش تعیین می‌کند روی محصولش بگذارد و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند. وی در رابطه با بحث کیفیت خودروها که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، تاکید کرد: این حرف پذیرفتنی نیست؛ معمولا خودرو سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری را با هم دارد، یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه مشخصه را داشته باشد و وقتی این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت خودرویی مناسب تولید شده است. نماینده مردم سنقر در مجلس گفت: نمی‌شود از یک سو خودروی کم‌کیفیت تولید کنیم و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد. این موضوع نارضایتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

آخرین اخبار

راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد