شرط مجلسی ها برای گران شدن خودرو


کد خبر : ۱۴۴۱ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خودروهای داخلی در صورتی می‌توانند قیمتی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشند که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

به گزارش خبرقطعه، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات‌شان، بیان کرد: خودروسازان مدعی‌اند که زیان می‌دهند و هر چه تولید می‌کنند زیان انباشته آنها بیشتر می‌شود. نگاهشان هم این‌گونه است که قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آنها در سالیان گذشته افزوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه دیگری هم باید داشته باشیم مبنی‌بر اینکه خودروسازی ما در یک صورت می‌تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشد که تعرفه وارداتش صفر باشد. وقتی تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شده و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت‌پذیری بتواند با واردات رقابت کند، منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند، بفروشند؛ با این حال الان چون بازار خودرو انحصاری است، این حرف از خودروسازان پذیرفته نیست و نمی‌توان در چنین بازاری قیمت دل‌بخواهی لحاظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت‌ها قیمت را دستوری تعیین می‌کنند، تصریح کرد: تعیین دستوری قیمت به دلیل بازار انحصاری است که وجود دارد. مثلا الان خودروساز هنوز خودرویش را تولید نکرده پول آن را می‌گیرد و این در دنیا مرسوم نیست. حسینی‌کیا در ادامه گفت: بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت قیمتی را که خودش تعیین می‌کند روی محصولش بگذارد و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند. وی در رابطه با بحث کیفیت خودروها که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، تاکید کرد: این حرف پذیرفتنی نیست؛ معمولا خودرو سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری را با هم دارد، یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه مشخصه را داشته باشد و وقتی این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت خودرویی مناسب تولید شده است. نماینده مردم سنقر در مجلس گفت: نمی‌شود از یک سو خودروی کم‌کیفیت تولید کنیم و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد. این موضوع نارضایتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

آخرین اخبار

ضرورت حمایت از خصوصی‌سازی و حل بحران قطعه‌سازی در صنعت خودرو
فرصت‌های نوین صادراتی در صنعت قطعات یدکی خودرو؛ ازبکستان و روسیه در کانون توجه
مقایسه خودروهای داخلی با بنز و بی‌ام‌و، قیاس نادرست و غیرمنصفانه
🎙️ چهارمین اپیزود ماستوری منتشر شد
پیشرفت‌های فناورانه و همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فنرسازی
حضور ایسکرا در بیست و یکمین همایش ملی و دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و ساز
برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است
صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد