عرضه خودرو در بورس منطقی ترین راه حل در برهه کنونی است


کد خبر : ۱۵۵۵ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا، صف طولانی خریداران قلابی خودرو که ماه‌هاست برای دریافت رانت از این صف خارج نمی‌شوند، جمع خواهد شد.

به گزارش خبرقطعه به نقل از تسنیم،محمدرضا نجفی‌منش، رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ، با اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصولات در بورس کالا گفت: دولت با دخالت‌های خود در بازار و قیمت‌گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت‌های درب کارخانه و بازار آزاد شده است.

محمدرضا نجفی منش رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران گفت: در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین می‌شد و اختلاف قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف‌کننده از خودروسازان گرفته می‌شد تا از این طریق اختلاف ایجادشده از بین برود. این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهاده‌های تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه می‌شد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمی‌گرفت.نجفی‌منش ادامه داد: در سال ۹۰ که تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰هزار دستگاه رسید، خودروسازان برای فروش از روش‌های فروش قسطی استفاده کردند اما از زمانی که شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری ورود کرد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شروع شد و زیان خودروساز را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از خریداران فعلی خودرو در سیستم قرعه‌کشی مصرف‌کننده نیستند بلکه به دنبال استفاده از اختلاف قیمت بازار و درب کارخانه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند بیشترین تقاضا در قرعه‌کشی‌ها نیز برای همان‌ها ثبت می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اظهار کرد: دولت در برهه‌ای برای رهایی از این وضعیت و جلوگیری از افزایش بیشتر این اختلاف، زمانی که ۴۰درصد تورم در کشور وجود داشت اجازه افزایش ۱۸درصدی را به خودروسازان داد اما با اما و اگر نمایندگان مجلس همراه شد.

وی تاکید کرد: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه محصولات در آن است. در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی کشف می‌شود. زمانی که قیمت واقعی کشف شود، صف خرید افرادی که در انتظار بهره بردن از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار هستند جمع خواهد شد و خریداران واقعی به معاملات ورود می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

ضرورت حمایت از خصوصی‌سازی و حل بحران قطعه‌سازی در صنعت خودرو
فرصت‌های نوین صادراتی در صنعت قطعات یدکی خودرو؛ ازبکستان و روسیه در کانون توجه
مقایسه خودروهای داخلی با بنز و بی‌ام‌و، قیاس نادرست و غیرمنصفانه
🎙️ چهارمین اپیزود ماستوری منتشر شد
پیشرفت‌های فناورانه و همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فنرسازی
حضور ایسکرا در بیست و یکمین همایش ملی و دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و ساز
برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است
صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد