۳۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی تولید قطعات پیشرفته


کد خبر : ۱۸۰ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مشاور ارشد وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در بازدید از نمایشگاه خودکفایی ساپکو گفت: این جا خط مقدم جبهه و یکی از سنگرهای جنگ اقتصادی است همه ما باید امروز به عنوان یک سرباز با تمام وجود و آماده باش بتوانیم مشکلات پیش روی صنعت خودرو کشور را حل کنیم.

به نقل از ایکوپرس، صادق نجفی گفت: در دو ماه اخیر با درکنار هم قرار گرفتن شرکت های دانش بنیان، صنعت گران، قالب سازان با خودروسازان در زنجیره تامین خودروسازی اتفاقات خوبی افتاده است. با تلاش جهادگونه ای که در ساپکو به راه افتاده در ماه های آینده بیش از ۹۰ درصد از قطعات تولید خودرو داخلی سازی خواهد شد.

وی از ابلاغ دستورالعملی از سوی وزیر صنعت به معاونت های این وزارتخانه مبنی بر حمایت از خودروسازی کشور خبر داد و گفت: باید این همکاری ها منجر به هم افزایی شود، باید تولیدکنندگان مواد اولیه مانند شرکت‌های فولاد و پتروشیمی و سایر واحدهای تولیدی،‌ در کنار خودروسازان، نیازمندی های آنان را تامین و براساس خواست آنان تولید کنند.

دستیار ویژه وزیر صمت تصریح کرد: این ارتباط باید مداوم و طبق برنامه¬ ریزی باشد، این همکاری پیش از این وجود نداشته است.

وی برگزاری نمایشگاه برای قطعات وارداتی خودرو را از ابتکارات وزیر صنعت دانست و گفت: باید جوان ها،‌ شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و… از نیازمندی های خودروسازان مطلع شوند تا برای تولید آن برنامه ریزی کنند، وقتی مواد اولیه،‌ امکانات ریخته گری، قالب سازی و ماشین ابزار در کشور وجود دارد باید از این ظرفیت های بزرگ داخلی استفاده شود.

نجفی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای داخلی سازی قطعات گفت: وزیر صنعت به تمام معاونت های این وزارتخانه ابلاغ کرده تا تمام شرایط را برای تولید داخلی فراهم کنند. بهبود شرایط نیازمند همکاری همه است تا تولید مناسب و خوب و در شان مردم ایران داشته باشیم.

وی مهم ترین فعالیت وزارت صمت را تامین نقدینگی ارزی و ریالی واحدهای تولیدی دانست و گفت: در ماه‌های اخیر ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی کشور کمک شده است.

مدیرعامل ساپکو نیز در این بازدید گفت: درحال حاضر حدود ۶۵ درصد از قطعات به صورت کامل داخلی سازی شده و باقی مانده نیز ارزبری داشته و یا به صورت مواد اولیه وارد می شود.

منصور منصوری تصریح کرد:‌ در نمایشگاه خودکفایی ساپکو، مواد اولیه و قطعات وارداتی را در معرض دید قرار داده ایم و تاکنون نیز موفق شده ایم با مشارکت قطعه سازان توانمند داخلی و شرکت های دانش بنیان بخش زیادی از آن را داخلی سازی کنیم.

وی با بیان این که قطعات مکمل هم هستند گفت: در بخشی از قطعات و یا مجموعه ها تا ۹۵ درصد داخلی سازی انجام شده اما ۵ درصد باقی مانده نیاز به ارزبری داشته و یا همکاری با شرکت خارجی طرح قرارداد تولید آن را دچار مشکل کرده که منجر به تولید ناقص و دپو شدن خودروها در کف کارخانه شده است.

منصوری اضافه کرد: با ترک همکاری از سوی برخی قطعه سازان خارجی، ناچار به جایگزینی منابع شده ایم و تمام مراحل آزمایش و صحه گذاری قطعات را دوباره انجام داده ایم.

وی با بیان این که به دنبال کاهش ارزبری قطعات های‌تک و با تکنولوژی بالا هستیم از تدوین برنامه دوساله برای تامین نیازمندی های مواد اولیه، جایگرینی منابع تامین خارج و خودکفایی سازندگان خبر داد و گفت: کاهش ارزبری ۵۵ میلیون یورو در خرید خارج مستقیم و تامین مواد اولیه به میزان ۶۵ میلیون یورو برای تیراژ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه محصولات ایران خودرو هدف گذاری شده است.

مدیرعامل ساپکو تاکید کرد: با احتساب ۱۸۰ میلیون یورو برای کاهش ارزبری در حوزه خودکفایی سازندگان، مجموع کاهش ارزبری پروژه های ساپکو به ۳۰۰ میلیون یورو می رسد.

منصوری موفقیت در اجرای این برنامه ها را نیازمند هم افزایی و همکاری بخش های مرتبط دانست و گفت: تمام نیازمندی هایمان را که اعلام کرده ایم، ما به دنبال مدل همکاری پایدار هستیم تا به صورت مستمر فعالیت‌ها و همکاری را ادامه دهیم.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات محصول ۳۰۱ هم اقدامات زیادی انجام داده ایم و قالب سازی و ساخت نمونه اولیه برای ۵۰۰ قطعه آن انجام شده است.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: ما به دنبال به حداقل رساندن ارزبری و وابستگی تامین قطعات هستیم، که اولین نتیجه آن کاهش ریسک تامین و تولید خودرو خواهد بود.

منصوری تصریح کرد: زنجیره تامین خودرو کمک ویژه ای از سوی همه به ویژه دولت را می طلبد، مواد اولیه و قطعات خودرو از سوی صنایع بالادستی باید به عنوان اولویت مطرح باشد و اگر این اتفاق روی دهد، از منظر ارزش افزوده و اشتغال می توانیم به دستاوردهایی خوبی برسیم.

گفتنی است، مشاور وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه خودکفایی ساپکو، در جریان جزئیات فرآیند داخلی سازی قطعات محصولات ایران خودرو در سیستم های اصلی خودرو و زیرمجموعه ها قرار گرفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی