تعدیل ۷۰درصد از قراردادهای قطعه سازان خودرو


کد خبر : ۱۹۹۲ | تاریخ انتشار : ۱۰-۱۱-۱۴۰۱ - ۹:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال جاری و با وجود اینکه تولید خودرو در این مدت از مرز یک‌میلیون دستگاه گذشته و خودروسازان به دنبال کسب رکورد جدیدی تا پایان سال هستند، اما قطعه‌سازان می‌گویند هنوز آن‌طور که باید قراردادهای فیمابین آنها و خودروسازان مطابق با نرخ تورم و دیگر شاخص‌ها اصلاح نشده است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از ایرنا در این زمینه مدیرعامل ساپکو گفته است: قیمت ۷۰درصد قراردادهای قطعه‌سازان تا پایان آذرماه امسال اصلاح و به‌روزآوری شده است.

بهروز غفاری از به‌روزآوری قیمت قراردادهای قطعه‌سازان در شرکت ساپکو طبق روال همه‌ساله و پس از اخذ مجوزهای لازم با هماهنگی گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد و این تغییرات را هم‌سو با تغییرات قیمتی نهاده‌های تولید، تحلیل شرایط اقتصادی و فضای کسب‌و‌کار دانست.

در این زمینه، رئیس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی نیز گفت: اکنون هزینه‌های دستمزد کارگری یکی از اصلی‌ترین موارد محل مناقشه در قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان است، به طوری که خودروساز روی رقم ساعتی ۴۲هزارتومان تاکید دارد اما قطعه‌سازان قایل به دستمزد حداقل ۵۵هزار‌تومانی هستند.

وی معتقد است: گرچه خودروساز می‌گوید نرخ دستمزد پارسال را با افزایش ۵۷درصدی مدنظر وزارت کار همراه کرده و به عنوان دستمزد امسال لحاظ می‌کند، اما پایه و مبنایی که نرخ دستمزد ساعتی بر اساس آن است، اشتباه است.

رئیس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور همچنین از نگهداشت ۵/ ۲درصد مبالغ قطعه‌سازان بابت حُسن انجام کار از سوی خودروسازان انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه بازپرداخت‌ها پس از دو الی سه سال انجام می‌شود، ارزش این مبالغ با در نظر گرفتن تورم به‌شدت کاهش می‌یابد؛ در این زمینه پیشنهاد می‌شود از قطعه‌ساز «چک ضمانت» دریافت شود.

وی ادامه ‌داد: با توجه به اعلام تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰درصدی، پیشنهاد می‌شود سهم موادی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در قراردادها مشخص شود تا با هر تغییری در نرخ این مواد، قراردادها اتوماتیک‌وار اصلاح شود که به معنای شناورشدن قراردادهاست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد