افزایش قیمت خودرو درسایه حضور دلالان و مافیای خودرو


کد خبر : ۲۰۷۶ | تاریخ انتشار : ۰۱-۱۲-۱۴۰۱ - ۹:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: باتوجه به تولید خودرو کامل، افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کنندگان و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

به گزارش خبرقطعه، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه در پی درج گزارشی در روزنامه «آرمان ملی» با عنوان «تخت‌گاز قیمت خودرو» به ارائه توضیحاتی پرداخت.

۱. همان‌گونه که نگارنده این گزارش نیز بدان اشاره کرده است، نمی توان از نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد چشم پوشی کرد. امروز باتوجه به عرضه مستقیم خودرو (تولید خودرو کامل) و افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کننده مطابق گزارش منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

۲. همان‌گونه که بارها تاکید شده، عرضه خودرو به صورت قرعه کشی کارایی لازم را برای برقراری ثبات در بازار خودرو نداشته و به همین جهت است که وزارت صمت در دوره کنونی به دنبال عرضه خودرو از طریق بورس کالاست تا هم دست دلالان کوتاه شود و همچنین هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این معامله سود ببرند.

۳. هم اکنون ۲۰ درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز در بورس کالا عرضه می شود. برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودروسازان قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کنند باید ۲۰۰ دستگاه را به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، ۵۰۰ دستگاه را به طرح جوانی جمعیت در قرعه کشی اختصاص دهند و ۳۰۰ دستگاه باقی‌مانده در بورس عرضه شود. این شیوه نیز موجب شده تا در طرح عرضه به صورت قرعه افراد حائز شرایط بیشتری صاحب خودرو شوند.

۴. . ادعای عرضه خودروهای دارای عیب و ایرادات جزئی و کلی از جمله مواردی است که آن رسانه باید با اسناد و مدارک آن را ثابت کند و اظهار نظر این‌چنینی نتیجه ای جز عدم اعتماد به تولید ملی، ضربه به خودروساز و تشویش اذهان عمومی ندارد.

۵. در این گزارش در حالی به عدم رغبت خودروساز به تولید به علت سود پایین اشاره می شود که الزام به قیمتگذاری دستوری از سوی وزارت صمت سابق بیش از چهار سال گریبان خودرو سازان را گرفته بود و در نتیجه استمرار این روش دست دلالان بازتر شد. اما عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد تا خودروساز با رهایی از قیمتگذاری دستوری نفسی بکشد و تشویق به تولید و عرضه بیشتر شود.

۶. درباره واردات خودرو نیز بار دیگر تاکید می شود ۲۹ شرکت مجوز واردات خودروگرفته اند. واردات خودرو در حال انجام است و هم اینک ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو کیا و همین‌طور خودرو سواری چانگان برای عرضه در بورس پذیرش شده اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین