کاری که ترامپ نتوانست با خودروسازی ایران کند را خودمان کردیم


کد خبر : ۲۲۱۲ | تاریخ انتشار : ۲۹-۰۱-۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان گفته با برخی تصمیمات اشتباه و سیاست‌های غلط، آنچه که ترامپ و تحریم‌ها نتوانستند ضد صنعت خودرو ایران اجرایی کنند را ما خودمان اجرایی کردیم.

به گزارش خبرقطعه به نقل از ایسنا، محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران در نشست خبری  با اشاره به گستردگی بسیار زیاد بازار خودرو در ایران گفت: آخرین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون خودرو فعال در کشور در حال تردد هستند. از سوی دیگر تنها در سال گذشته بیش از هفت میلیون معامله خودرو در سراسر کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که مردم در بازار آزاد با قیمت‌های موجود در حال معامله هستند و اینکه ما کل ظرفیت و تمرکز را بر روی عرضه خودروهای جدید قرار دهیم و از بازار آزاد غافل شویم، نشان از آن دارد که ما هسته اصلی بازار خودرو را فراموش کرده‌ایم. از این رو توقع ما این است که با نگاهی واقعی به مسائل این صنعت، تصمیماتی گرفته شود که در نهایت به سود فعالان خودرو و البته مصرف کننده نهایی باشد.

کاری که ترامپ نتوانست با خودروسازی ایران بکند را خودمان کردیم!

در ادامه امیر حسین جلالی – عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان – اظهار کرد: وقتی از مشکلات صنعت قطعه سازی صحبت می‌کنیم، تنها موضوع محدود به عدم تامین نقدینگی یا بدهی خودروسازان نیست، بلکه باید به این مسئله نگاه کنیم که قطعه سازان در این شرایط چطور توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند.

به گفته وی، در سال‌های گذشته، قیمت برخی مواد اولیه، چند صد درصد افزایش یافته اما قطعه سازان یا اجازه افزایش قیمت محصول خود را نداشته‌اند یا خودروسازان توان خرید با قیمت واقعی را پیدا نکرده‌اند که این موضوع در نهایت به ضرر صنعت خودرو کشور و البته مصرف کننده نهایی تمام می‌شود.

عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان با اشاره به ظرفیت‌های مهم این بخش در اقتصاد ایران، توضیح داد: در دوره برجامی و زمانی که خودروسازانی مانند پژو یا سیتروئن به ایران آمدند، قطعه سازان ایرانی توانستند قراردادهایی را با آنها نهایی کنند و در این مسیر کیفیت برخی قطعات نیز تایید شد که البته در نهایت فرصت اجرای طرح‌های مشترک فراهم نشد. از این رو باید بدانیم که صنعت قطعه سازی ایران توان بالایی برای تولید با کیفیت محصول دارد.

جلالی ادامه داد: این ظرفیت وقتی با قیمت گذاری دستوری، عدم تامین نقدینگی، بدهی معوق و بسیاری از مشکلات در سیاست‌گذاری و تصمیم گیری مواجه می‌شود در نهایت باعث می‌شود که ما نتوانیم تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه را مورد استفاده قرار دهیم. بنابراین با برخی تصمیمات اشتباه و سیاست‌های غلط، آنچه که ترامپ و تحریم‌ها نتوانستند ضد صنعت خودرو ایران اجرایی کنند را ما خودمان اجرایی کرده‌ایم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین