مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران برگزار شد


کد خبر : ۲۳۹۱ | تاریخ انتشار : ۲۰-۰۴-۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مجمع عمومی عادی سالانه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران بیستم تیرماه در هتل المپیک با حضور بیش از ۶۰ درصد اعضای این انجمن برگزار شد و دو عضو بازرس انجمن با رای اعضا برای یک دوره دیگر تعیین شدند.

به گزارش خبر قطعه، مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بیستم تیرماه در هتل المپیک برگزار شد. این جلسه مجمع با حضور بیش از ۶۰ درصد اعضا و همچنین حضور نماینده وزارت صمت برگزار شد. در ابتدای جلسه امیرحسین جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران ضمن عرض خیر مقدم به حضار، قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در امور خودروسازان را بزرگترین مشکل این صنعت دانست.

جلالی در ادامه صحبت های خود بیان کرد که اکنون که واردات خودروی دست دوم و صفر به تصویب رسیده دیگر نباید واژه انحصار را به صنعت خودروسازی ایران نسبت داد. ضمن اینکه پیشتر هم با وجود دو خودروساز دولتی و بیش از ۵ خودروساز خصوصی هیچ گونه انحصاری در این صنعت وجود نداشت. بدین ترتیب اکنون بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو و لغو قیمت گذاری دستوری است. در این شرایط خودروسازان بر اساس دخل و خرج و با توجه به آنالیز هزینه های خود قیمت خودرو را تعیین خواهند کرد.

نایب رییس انجمن همگن قطعه سازان خودرو تهران بیان کرد که این انجمن بزرگترین انجمن استانی در قالب انجمن همگن بوده و با دارابودن ۲۲۱ عضو بیشترین تعداد اعضا را در بین دیگر انجمن ها دارد. همچنین انجمن همگن قطعه سازان تهران بیشترین میزان گردش مالی و بیشترین درصد تامین قطعه را برای خودروسازان دارد. ضمن اینکه اکثر قطعات با تکنولوژی بالا اعم از قطعات و بردهای الکترونیکی توسط انجمن همگن قطعه سازان تهران برای خودروسازان تامین می شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه این انجمن بیان کرد که بسیاری از اعضا به کشورهای اطراف صادرات قطعات خودرو دارند و تعدادی از اعضا نیز جزو شرکت های دانش بنیان هستند. جلالی به نقش مهم انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران در طراحی و تولید قطعات خودروهای جدید دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز اشاره کرد و گفت که توان بالای اعضای این انجمن سبب پیشرفت پروژه های توسعه ای خودروسازان داخلی شده است.

در ادامه ضمن تعیین مدیر جلسه و دیگر مدیران جلسه، محمدرضا نجفی منش رییس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران اظهار کرد که تا به امروز سه جلسه با تیم جدید وزارت صمت در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی برگزار شده و دو گزارش از سوی انجمن به وزارت صمت داده شده است. وی انجمن همگن قطعه سازان استان تهران را یکی از معدود تشکل هایی دانست که توانسته به مرحله ثبت در وزارت صمت هم برسد و علاوه بر آن در اداره کار و اتاق بازرگانی نیز ثبت شده است.

نجفی منش در ادامه صحبت های خود از اعضای انجمن درخواست کرد که مشکلات و مطالبات خود را به انجمن معکس کنند تا به وسیله بازوهای ارتباطی انجمن، مشکلات اعضا از طریق کمیسیون گفتگو دولت با بخش خصوصی و همچنین ستاد تسهیل و دیگر موارد حل شود. وی اظهار کرد که انجمن همگن قطعه سازان خودرو تهران مدعی نیست که توان حل تمامی مشکلات قطعه سازان را دارد، اما پیگیری های انجمن یقینا بی تاثیر نبوده و در بسیاری از موردها مشکلات اعضا برطرف شده است.

از جمله مواردی که در جلسه مجمع مطرح شد نارضایتی قطعه سازان و اعضای انجمن همگن تهران از فضای کسب و کار موجود است. قطعه سازان عملا در شرایطی در حال فعالیت و تامین خطوط تولید خودروسازان هستند که مطالباتشان از خودروسازی پرداخت نمی شود و پرداخت ها به موقع نبوده و همچنین عدم تخصیص ارز یا بهتر بگوییم نبود ارز باعث شده تا خرید مواد اولیه و برخی از قطعات از خارج کشور برای آنها ممکن نباشد. البته که فرآیند گمرک و زمانبر بودن پروسه ترخیص نیز همواره یکی از مشکلات خسته کننده قطعه سازان بوده است. در حالیکه یکی از مزیت های ایران برای قطعه سازی فراوانی انرژی و قیمت ارزان آن بوده، اما قطعه سازان در شرایطی فعالیت می کنند که در تابستان برق و در زمستان گاز ندارند و این موضوع به تیراژ تولید آنها آسیب می زند.

جعفر نصیری خزانه دار انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در صحبت های امروز خود در جلسه مجمع مطرح کرد که قطعه سازان مظلوم ترین عضو زنجیره تامین هستند. چراکه تمامی مواد اولیه و قطعات را از صنایع بالادستی با نرخ روز خریداری کرده و هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت می کنند. اما خودروساز در قرارداد اسما موعد پرداخت مطالبات را ۱۲۰ روزه اعلام می کند، اما عملا پرداخت مطالبات تا ۲۰۰ روز هم زمان می برد و در آن زمان تازه موضوع خرید دین مطرح می شود که بانک ها بر اساس حد اعتباری قطعه سازان پرداخت می کنند. بدین ترتیب در چنین شرایط تورمی، قطعه سازان از معامله با خودروسازان عملا سودی نمی برند و سرمایه در گردش و نقدینگی خود را از دست می دهند.

نصیری به لزوم اصلاح قراردادها، حذف سپرده گارانتی از قرارداد و کوتاه شدن زمان پرداخت مطالبات خودروساز به قطعه ساز اشاره کرد و در پایان گفت که در صورت ادامه داشتن روند فعلی، نمی توان آینده خوبی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی انتظار داشت.

 

تعیین بازرسان انجمن همگن قطعه سازان خودروی تهران با رای اعضا

در پایان دو بازرس انجمن همگن قطعه سازان خودروی تهران با رای اعضا تعیین شدند. در ابتدا غلام حسین صداقت با رای اعضا برای یک دوره دیگر به عنوان بازرس اصلی و مهدی یوسفی که پیشتر نیز سابقه حضور به عنوان بازرس را داشت به عنوان بازرس علی البدل انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران تعیین شد.

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی