خودروهای برقی دره مرگ قطعه سازان خودروهای درونسوز


کد خبر : ۲۵۰۷ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۶-۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رویترز مدتی قبل مطلبی را تحت عنوان عبور قطعه سازان از دره مرگ برای رسیدن به عصر خودروهای برقی منتشر کرده است. در این مطلب رویترز تغییر زمینه کاری قطعه سازان و عبور از تولید قطعه برای خودروهای درونسوز به خودروهای برقی را به دره مرگ تشبیه کرده است. پس اگر قطعه ساز هستید و قصد قربانی شدن در این دره را ندارید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

رویترز مدتی قبل مطلبی را تحت عنوان عبور قطعه سازان از دره مرگ برای رسیدن به عصر خودروهای برقی منتشر کرده است. در این مطلب رویترز تغییر زمینه کاری قطعه سازان و عبور از تولید قطعه برای خودروهای درونسوز به خودروهای برقی را به دره مرگ تشبیه کرده است. پس اگر قطعه ساز هستید و قصد قربانی شدن در این دره را ندارید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش خبر قطعه، تولیدکنندگان قطعه برای خودروهای درونسوز از جمله بنزینی و دیزلی سالهای بسیار سختی را در پیش رو دارند. در عین حال که فروش قطعه سازان به دلیل کاهش تیراژ خودروهای احتراق داخلی رو به کاهش است، از طرف دیگر باید به فکر سرمایه گذاری برای بقا در عصر خودروهای برقی باشند. این موضوع تنها به قطعه سازان داخل ایران مربوط نمی شود و در تمام دنیا قطعه سازان با بحران موجودیت در عصر خودروهای برقی مواجه شده اند.

خودروهای برقی به دلیل تفاوت ماهیتی که با خودروهای بنزینی و دیزلی دارند، عمدتا شرکت های تولیدکننده تکنولوژی را وارد بازی قطعه سازی و خودروسازی کرده اند. به همین جهت است که غول های تکنولوژی مانند اپل، شیائومی و هواوی به صنعت خودروسازی ورود کرده اند. ورود همین سه برند نشان از این دارد که اگر قطعه سازان سنتی دیر اقدام کنند، بازی را به شرکت های تکنولوژی باخته اند.

از طرف دیگر باید اشاره کنیم که یک خودروی برقی قطعات به مراتب کمتری به نسبت یک خودروی بنزینی دارد. به عبارت دیگر در خودروی برقی دیگر موتور به شکل رایج در خودروهای احتراقی وجود ندارد و گیربکس، دیفرانسیل، گاردان، سیستم فن و خنک کننده و … به شکلی که تا به امروز در خودرو شاهد بودیم وجود ندارد. قطعات کمتر در خودروهای برقی به منزله نیاز به تامین کننده و قطعه ساز کمتر است.

این موضوع می تواند در آینده بحران اشتغال هم ایجاد. چراکه تولید یک خودروی برقی به مراتب نیروی کار کمتری نیاز دارد. پس فرصت های شغلی که به واسطه تولید خودروهای احتراقی ایجاد شده به خطر می افتند. از همین امروز بسیاری خودروسازان نسبت به از بین رفتن بسیاری از فرصت های شغلی در خطوط تولید در عصر خودروهای برقی هشدار داده اند.

قطعه سازان در ایران چه رویکردی باید داشته باشند؟

یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو و به ویژه قطعه سازی ایران، عدم اتصال به زنجیره تامین جهانیست. قطعه سازان به واسطه تحریم ها و سیاست های بسته در این سالها عمدتا روی تامین نیاز خودروسازان داخلی پرداخته اند و به جای پیشرفت و همگام سازی با دانش روز دنیا بیشتر به عمق ساخت داخل پرداخته شده است. این موضوع در این سالها تمام سرمایه و انرژی قطعه سازان را گرفته و عملا بسیاری از آنها دیگر سرمایه ای برای کسب دانش و تکنولوژی تولید قطعات خودروهای برقی ندارند. جدا از این، از حق نگذریم تولید خودروی برقی کاملا با تولید خودروی بزینی متفاوت است. به عنوان مثال برای تولید باتری شرکت های انگشت شماری در کل جهان هستند که به عنوان تامین کننده عمل می کنند و قطعه سازان صرفا می توانند ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش افزوده ناشی از مونتاژکاری برخی از قطعات را در این بین کسب کنند.

البته خودروهای برقی با وجود تمام تفاوت هایی که با خودروهای بنزینی دارند، وجوه مشترکی هم دارد که از جمله آنها می توان به صندلی، چرخ، شیشه، چراغ، تریم داخل و … اشاره کرد. بدین ترتیب قطعه سازانی که در این زمینه ها فعالیت می کنند می توانند با کمی تغییر خود را برای تولید در عصر خودروهای برقی تطبیق دهند.

ولی این نکته را نباید فراموش کرد که این یک تغییر بزرگ بوده و در این مسیر بسیاری از قطعه سازان کوچک در صورتی که با یکدیگر ادغام نشوند و یا زیر چتر یک هولدینگ بزرگ فعالیت نکنند، محکوم به قربانی شدن در دره مرگ خواهند بود!

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست