- خبر قطعه - https://khabarghate.ir -

قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد

شورای رقابت به تازگی قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو را اعلام کرده که نسبت به گذشته افزایش داشته اند. با قیمت های اعلامی انتظار می رود که جاده مخصوص در ماه های آتی شاهد آرامش نسبی باشد. البته این آرامش نسبی به هیچ عنوان به معنای کاور شدن ضرر و زیان های گذشته نیست.

به گزارش خبر قطعه [1]، قیمت این هشت محصول اعلامی ایران خودرو به نسبت قبل افزایش داشته که البته برخی از آنها را می توان محصول جدید یا نسخه بروزرسانی شده مدل پیشین دانست که بخشی از این افزایش قیمت را توجیه می کند. طبق استانداردهای ۸۵ گانه، تمامی خودروهای تولیدی از این پس دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، راهنمای نشانگر تعویض دنده ها، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، دیلایت، پوزیشن لایت هستند که خود هزینه تمام شده خودروها را افزایش داده اند و در ارتقا سطح ایمنی خودروها نیز تاثیر دارند.

لازم به ذکر است که این قیمتها به صورت خام بوده و حدود ۱۵ درصد به آنها بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری و محیط زیست و بیمه و … افزوده خواهد شد. عمده خودروهایی که در این لیست قرار دارند، تفاوت هایی نسبت به نسخه های قبلی داشته اند. به عنوان مثال تارا V4 دارای امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به تارا اتوماتیک V2 است. تارا دستی هم اینبار با گیربکس ۶ دنده دستی عرضه شده و رانا پلاس و پژو ۲۰۷ ارتقا یافته هم از این پس به پکیج تجهیزات ایمنی و رفاهی که استاندارد ۸۵گانه الزامی کرده مجهز هستند.

دنا پلاس هم با موتور EF7P و گیربکس ۶ دنده دستی عرضه شده که پیشرانه آن از EF7 معمولی به نسخه بهینه شده پلاس ارتقا یافته و پکیج سیستم های ایمنی یاد شده در آن نصب شده است. خودروی سورن پلاس هم از این پس با تمام امکانات الزامی استاندارد۸۵ گانه عرضه می شود. این خودرو تنها یک عقبگرد داشته و آن نصب موتور XU7P به جای EF7P است. به عبارت دیگر ایران خودرو با اینکار تصمیم گرفته که سورن پلاس را جانشین خودروی پژو پارس در آینده کند.

با توجه به افزایش قیمت های کارخانه هشت محصول ایران خودرو توسط شورای رقابت، می توان گفت که قیمت این خودرو تقریبا بر اساس واقعیت بوده و در صورت ثبات وضعیت اقتصادی، می توان گفت که طی ماه های آتی شاهد آرامش در جاده مخصوص و بهبود تعامل بین قطعه سازان و خودروسازان از جمله ایران خودرو و سایپا باشیم. البته این صحبت ما بدین معنا نیست که زیان انباشته ایران خودرو و سایپا تمام می شود. بلکه روند انباشت زیان متوقف شده و با آغاز سوددهی شرکت می توان انتظار داشت که رفته رفته از میزان زیان انباشته کاسته شود.

هرچند عمیقا معتقد هستیم که دخالت دستوری دولت تحت هر عنوانی اعم از قیمت گذاری تا تعیین تکلیف کردن در خصوص شرایط فروش در صنعت خودرو اشتباه است، اما اینبار شورای رقابت منصفانه تر عمل کرده و قیمت خودروها را نزدیک به واقعیت تعیین کرده است.