- خبر قطعه - https://khabarghate.ir -

قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران

در حاشیه رویداد Kito Next که نخستین رویداد بررسی فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور در دانشگاه علم و صنعت بوده، علی بهرامی مدیرعامل کادک (شرکت تامین قطعات کرمان خودرو) صحبت هایی در خصوص نیاز امروز صنعت خودروسازی کشور و معضلات اصلی صنعت خودروسازی داشت.

به گزارش خبر قطعه، علی بهرامی مدیرعامل شرکت قوای محرکه کرمان موتور کادک در حاشیه رویداد بررسی فرصت های نوآوری کرمان موتور در دانشگاه علم و صنعت بیان کرد که در سالهای گذشته به واسطه تحریم ها و همچنین همه گیری کرونا بسیاری از صنایع تعطیل شدند. وی اظهار کرد که شرکت کادک که مسئول تامین و داخلی سازی کرمان موتور بوده بالغ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در همین سالهای گذشته کرده است.

مدیرعامل کادک اظهار کرد که فرآیند مونتاژ در کرمان موتور به سرعت در حال جایگزین شدن با فرآیند طراحی بوده و اگر طراحی انجام شده با تکنولوژی روز همراستا نباشد، منافع چندانی برای ساختار تولید ندارد. به همین جهت نیاز به همکاری صنایع با دانشگاه ها و استفاده از نخبگان دانشگاهی الزامی است.

مدیرعامل شرکت تامین کرمان موتور کادک در خصوص چالش های قطعه سازی و تامین بیان کرد که داخلی سازی نیازمند سرمایه گذاری بوده که چالش بزرگی هم در زمینه سرمایه و هم در حوزه مدیریت استراتژی شفاف در ایران وجود دارد. وی افزود که زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز فعلی خودروسازها نیست. شرکت هایی مانند ساپکو، سازه گستر و کادک واسط بین خودروساز و قطعه ساز هستند و به جای اینکه به طراحی قطعه و کمک در توسعه و طراحی بپردازند، صرفا در حال تامین قطعه برای خودروسازان هستند. این در حالیست که اگر نظام Tiering در ایران برپا شده بود، دیگر لزومی نداشت خودروساز برای تامین قطعه خود با قطعه ساز وارد مذاکره شود.

قیمت تمام شده بالاتر یا برابر با بازارهای جهانی در زمینه مواد اولیه را یکی دیگر از معضلات شرکت های خودروسازی در ایران دانست. این در حالیست که قیمت خودرو به صورت دستوری و توسط دولت تعیین می شود. در همین شرایط در صورت استفاده از پلتفرم های مشترک می توان هزینه های تولید را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.