قطعه سازان با مشکل کمبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کنند


کد خبر : ۲۸۱ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از خبرخودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که تمام تولید کنندگان از جمله قطعه سازان مشکل سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه دارند.

عبدالله رضیان اظهار داشت: در حال حاضر قطعه سازان مطالبات زیادی از خودروسازان دارند و از طرفی خودروساز نیز شرایط مناسبی ندارد. فضای تعامل بین قطعه ساز و خودروساز باید مدیریت شود و این امر، یک مساله مدیریتی بین خود این دو بخش است که باید به بهترین نحو آن را مدیریت کنند.

نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان تامین شد و البته ۷ هزار میلیارد تومان از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، محقق نشده است. وزیر صمت در حال تلاش است تا امسال تابستان مبلغی به منظور پرداخت مطالبات قطعه سازان در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که نقص قطعه داشت در حال تکمیل است که این منبع حدود ۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از این منبع بعد از ارائه خودروها در بازار می تواند توسط خودروساز به قطعه ساز تخصیص داده شود.

نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی افزود: خودروساز نیز در حال تلاش است اما متاسفانه با توجه به شرایط فعلی، وضعیت مناسبی ندارد و قطعه ساز و خودروساز باید تعامل مناسبی در این شرایط با هم داشته باشند.

رضیان افزود: در شرایط فعلی، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای تولیدکنندگان دشوار است. در حال حاضر، اکثر تولید کنندگان ازجمله قطعه سازان مشکل سرمایه در گردش دارند زیرا خرید مواد اولیه به صورت نقد انجام می شود و عمده ترین مشکل تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: آقای وزیر اعتقاد دارند که فقط ۱۰ درصد از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور در بخش تولید فعال است اما می توانیم با مدیریت بهتر تا ۵۰ درصد این نقدینگی را به تولید وارد کنیم و تا حدودی مشکل تولید را حل نماییم اما این امر، نیازمند هماهنگی و همراهی بانک ها است که متاسفانه این همراهی وجود ندارد و باید روی آن کار کنیم.

رضیان در پایان گفت: همه باید تلاش کنیم تا خطوط تولید قطعه سازان و خودروسازان متوقف نشود چراکه توقف خطوط تولید این بخش از صنعت مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد و حتی امنیت ملی را تهدید می کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد