عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان مطرح کرد

پیش بینی بحران قریب الوقوع صنعت خودرو را برای اکثر مقامات تشریح کرده ایم


کد خبر : ۲۸۱۶ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۹-۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ | مدت مطالعه: 3 | نسخه چاپی نسخه چاپی

امیر حسین جلالی عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با ادعای اینکه رویه فعلی قیمت گذاری خودرو عاقبت صنعت نساجى و دیگر صنایع ورشکسته را برای خودروسازان رقم خواهد زد، گفت: مشکل ادعای ورشکستگی خودروسازان را در ۲ جلسه شورای امنیت هم مطرح کردیم.

ادعای طرح خطر ورشکستگی خودروسازان در ۲ جلسه شورای امنیت
امیر حسین جلالی عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با ادعای اینکه رویه فعلی قیمت گذاری خودرو عاقبت صنعت نساجى و دیگر صنایع ورشکسته را برای خودروسازان رقم خواهد زد، گفت: مشکل ادعای ورشکستگی خودروسازان را در ۲ جلسه شورای امنیت هم مطرح کردیم.
به گزارش خبر قطعه، امیرحسین جلالی با بیان اینکه زیان خودروسازان به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و بدهی به زنجیره تامین و قطعه سازان به نزدیک ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است، گفت: این زیان عامل دولتی ماندن خودروسازان و قیمت گذاری دستوری است، از طرف دیگر نیز مشکلات این صنعت ناشی از یک تلاش همه جانبه از طرف وارد کنندگان خودرو است که چشم به در اختیار گرفتن این صنعت دارند.

وی به رسانه ملی گفت: تمام مواد اولیه مثل ورق فولاد، میلگرد فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمى که در بورس کشف قیمت شود و به قیمتی بالاتر از قیمتهای جهانی به دست قطعه ساز می رسد  ولى محصول نهایى که خودرو باشد، در شوراى رقابت، سازمان حمایت و معاونت وزارت صمت قیمت گذاری می شود این  باعث توقف فعالیت صنعت خودرو خواهد شد.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: این رویه قیمت گذاری خودرو باعث می‌ شود که خودروسازان و به تبع آن قطعه سازان از پا در آیند و عاقبت  دیگر صنایع ورشکسته براى این صنعت رقم خواهد زد.شما به رویه های خود دولت نگاه کنید: دریافت مالیات ۵۰ درصد افزایش یافته و تورم هم در همین حدود. چطور ممکن است محصولات ما از این روند عمومی تبعیت نکند و زنده بماند؟

به گفته وی، انجمن به دفعات و در محافل مختلف، هشدار هاى لازم را به مسئولان در جلسات و در قالب نامه و سایر شیوه ها داده، اما علیرغم همدردى کارى از دستشان برنمی آید!، انجمن  حتی حساسیت موضوع و مشکلات مربوطه را در دو جلسه در شوراى امنیت ملى مطرح کرده ولی در نهایت متاسفانه  تاکنون نتوانستیم کارى انجام دهیم.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان گفت: حالا تکلیف ما چیست و چه باید بکنیم سؤالى است که وزارت صمت که متولى تولید است، باید جواب بدهد و از عهده انجمن خارج هست اگر در سالی که به نام رونق تولید نامیده شده دیگر تولیدداخل و قطعه سازی خودرو در اولویت قرار ندارد این را شفاف تر اعلام کنند تا کارآفرینان برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

وی گفت: امیدوارم که وزیر جدید صمت که به دفعات از دخالت دولت در بازار انتقاد کرده و موافق قیمت گذارى دستورى نیست، بتواند به استقرار حاکمیت شرکتی بر اساس قانون تجارت در دو خودروساز بزرگ اقدام موثرى انجام دهد و نهایتا مدیریت را به بخش خصوصى واگذار کند و با سیاست گذارى و تنظیم گرى به مطالبات مردم که ذینفعان واقعى صنعت خودرو هستند، جامه عمل بپوشاند. صنعت خودروی کشور با خصوصی شدن تولیدات فاخری را خواهد داشت.

به گفته جلالی، این امکان وجود دارد که مالکیت دو خودروساز بزرگ کشور را با بخش خصوصی سهیم شد با توجه به اینکه قانون تجارت نیز باید برای این شرکت‌ها حاکم شود. درصورت بهبود شرایط خودروسازان سایر حلقه‌های زنجیره تامین هم شرایط بهتری را خواهند داشت. تفاوت در قیمت کارخانه و بازار آغازگر فساد است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد