خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
کد خبر : ۲۸۴۹ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۷-۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹ | مدت مطالعه: |

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران معتقد است مشکلات کیفی قطعات به مشکل قیمت گذاری دستوری و الگوهای مدیریتی مرتبط است و باید همانگونه که مواد اولیه به قیمتهای رقابتی در بورس عرضه می شود، خودرو نیز در بورس عرضه شود یا کلا قیمت گذاری دستوری حذف شود.

مشکلات فعلی قطعه سازان نبودن نقدینگی کافی وناتوانی در تامین مواد اولیه به صورت نقدی از بورس کالاست.
بهرام طیبی عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان تهران و مدیر عامل شرکت پل آستارا صنعت در گفت و گو با خبر قطعه در رابطه با مشکلات قطعه سازان با خوروسازان گفت:خودرویی که در بازار داخلی در حال تولید است گران نیست . وقتی قطعه ساز ۷۰ درصد مواد اولیه را از طریق بورس و بازار آزاد به قیمت جهانی تهیه می کند باید خودرو هم از طریق بورس بر اساس قیمت های رقابتی عرضه شود.
در ادامه طیبی در مورد کیفیت قطعات تولید داخل افزود: قیمت گذاری دستوری باید حذف شود. این موضوع مشکلات متعددی ایجاد کرده که در کیفیت قطعات موثر بوده است.قطعه سازان ایرانی در تامین قطعات خودروهای باکیفیت نشان داده اند که توانایی تولید قطعات با کیفیت بالا را دارند.بنابراین مشکلات کیفی بیشتر به موضوعات مدیریتی و اقتصادی مربوط است.
وی در ادامه افزود:اگر بخواهیم در مورد کیفیت قطعات و خودرو اظهارنظر کنیم باید در مورد راه ها ، خیابان ها و جاده ها نیز باید صحبت کنیم.آیا کیفیت راه ها و جاده ها با کیفیت است؟آیا بنزین ما برحسب استاندارد های اروپایی تولید می شود؟
طیبی همچنین در مورد خوروهای وارداتی و چینی گفت:خودرو های چینی که در ایران در حال مونتاژ ویا به صورت کامل وارد می شود کیفیت مطلوبی ندارند.زمانی که این خودرو ها نیاز به قطعه یا تعمیر داشته باشد باید مدت ها در صف نمایندگی ها قرار بگیرد زیرا قطعات آن ها یا در داخل ایران نیست و یا اگر هست کم است و همینطور بسیار گران است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران گفت: از دیگر مشکلات قطعه سازان می توان به عدم همکاری سایر سازمانها و ادارات نظیر سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان محیط زیست، ادارات بهداشت و سایر سازمانها و نهاد اشاره کرد.
وی در ادامه گفت:اگر هدف کشور و دولت این است که کیفیت خودرو و قطعات خودرو افزایش یابد باید همه سازمانها، نهادها و وزارتخانه ها در راستای تحقق این هدف هماهنگ باشند. نه اینکه توقع داشته باشیم خودروساز و قطعه ساز به تنهایی بتوانند به نتیجه برسند و بقیه در این راستا مانع ایجاد کنند و نظاره گر باشند.