پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
کد خبر : ۲۸۸۰ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۷-۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی
طبق برنامه ریزی که خودرو سازان در اول هرسال انجام و به قطعه سازان اعلام می کنند قطعه سازان می باید جهت جذب نیروی انسانی و آماده سازی ماشین آلات از نظر کمی وکیفی برنامه ریزی کرده که با توجه به عدم تحقق تولید خودرو ساز وکاهش تیراژ تولید خودرو متاسفانه نیروهای استخدامی و آموزش دیده مجدد تعدیل و بار مالی مضاعف تحمیل می شود.
قطعه سازان به دلیل عدم پرداخت مطالبات معوقات ۱۲۰ روزه خود دچار بحران شدید نقدینگی شده اند.
احسان نعمت بخش مدیرعامل شرکت زرین سازان گیتی پسند و عضو انجمن قطعه سازان در مصاحبه با خبرقطعه با اعلام مطلب فوق گفت: این بحران روی تمامی موارد مانند بیمه ، مالیات ، حقوق پرسنل، به روزآوری ماشین آلات، تأمین مواد اولیه، ملزومات تولیدی و هزینه های جاری تاثیر گذاشته است که البته همیشه این چنین مشکلات بوده ولی به دلیل طولانی و زمانبر شدن طی هفت ماهه گذشته این موارد تشدید و دیگر توانی برای ادامه دادن وجود ندارد.
وی افزود: ناتوانی حل مشکلات ذکر شده نیروی انسانی که سرمایه یک شرکت قطعه ساز است و برای آن هزینه و زمان زیادی صرف شده؛ به دلیل عدم پرداخت حقوق، با شرکت قطع همکاری کرده و این چنین موارد برروی کیفیت محصولات خروجی تاثیر می گذارد و آموزش نیروهای جدید هم زمان و هم هزینه مجدد می خواهد.
نعمت بخش گفت: طبق برنامه ریزی که خودرو سازان در اول هرسال انجام و به قطعه سازان اعلام می کنند قطعه سازان می باید جهت جذب نیروی انسانی و آماده سازی ماشین آلات از نظر کمی وکیفی برنامه ریزی کرده که با توجه به عدم تحقق تولید خودرو ساز وکاهش تیراژ تولید خودرو متاسفانه نیروهای استخدامی و آموزش دیده مجدد تعدیل و بار مالی مضاعف تحمیل می شود.
نعمت بخش در ادامه گفت: از دیگر مشکلات ، سازمان تامین اجتماعی است که به دلیل اینکه ارسال لیست ها سیستمی است و فقط ۲۴ ساعت فرصت هست تا مبلغ بیمه واریز گردد و قسط بندی آنها نیز بسیار غیر منطقی است و اقساط به گونه ای نیست که مشکلات را حل کند و از طرف دیگر طبق ماده قانون بیمه عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما نباید بر روی خدمات بیمه و شخص بیمه شده تاثیر بگذارد که متاسفانه عملا رعایت نمی شود.
وی در ادامه گفت: تامین مواد اولیه هم به صورت نقدی است و قطعه ساز با توجه به عدم پرداخت مطالبات به موقع توسط خودروسازان دچار بدهی بسیار سنگین به تامین کنندگان مواد اولیه و ملزومات تولیدی شده است در رابطه با این موضوع باید کامل تجزیه و تحلیل کرد که آیا مواد اولیه اعم از پلیمری، فلزی، برقی، که عمده خودرو را تشکیل می دهد طی سنوات گذشته چه مقدار افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر هزینه پرسنلی و هزینه های آب و برق و … نیز چند درصد رشد داشته و از سوی دیگر طبق آمار و اطلاعات بانک مرکزی و مرکز محاسبات نرخ تورم در کشور به چه میزان است قطعا کارشناسان و حتی کمیسیون های تخصصی مجلس این موارد را بررسی کرده و گزارشات مقتضی وجود دارد.
نعمت بخش در ادامه مصاحبه با خبر قطعه گفت: تعداد بسیاری از قطعه سازان ما قادر به تولید قطعات با کیفیت طبق نیاز مشتری هستند و این را باید بدانید که کیفیت هزینه دارد، با توجه به تمام مشکلات تحریم که در حال حاضر کشور را در برگرفته حداقل دولت و ارگان های مرتبط باید جهت پاره ای از مشکلات مانند تخصیص ارز و موانع متعدد دیگری که باعث می شود یک قطعه ساز دچار مشکلات متعدد شود آنها را برطرف کند تا شرکت ها بتوانند جهت به روز کردن ماشین آلات و بکارگیری نیروی متخصص و ماهر خارجی و استفاده از تکنولوژی های روز جهت بهبود کیفی قطعات تولیدی استفاده کند.
وی در ادامه گفت: با یک پیگیری ساده مشخص می شود که ازاسفند ماه پارسال طی هفت ماه گذشته پرداخت های نقدی خودرو سازان به قطعه سازان بسیار کم و از نظم و ثبات خارج شده که این موارد را خودروسازان با تفاهم نامه ها و SCF و اوراق گام جبران می کردند ولی متاسفانه طی چند ماه گذشته ساختارهای مالی به دلیل عدم پرداخت اقساط خودرو ساز به بانک ها و موسسات متوقف شده و به همین دلیل مشکلات نقدینگی برای قطعه سازان بوجود آورده است.
مدیرعامل شرکت زرین سازان گیتی پسند در ادامه مصاحبه با خبرقطعه گفت: در شرکت های خودروساز با توجه به قیمت دستوری و عدم افزایش آن با توجه به نرخ تورم عملا فروش خودروسازان به دلیل زیانده بودن، تولیدشان کاهش پیدا کرده واین کاهش عملا گردش نقدینگی را در شرکتهای خودروساز و به تبع آن در شرکت های قطعه ساز را دچار بحران و کمبود نقدینگی کرده است. متاسفانه طی جلسه ای که در هفته های گذشته تعدادی از اعضای انجمن با مدیرعامل محترم سایپا داشته اند دقیقا مسائل مطرح و خودروساز هم این موضوع را تایید و مقرر شد که باتوجه به مشکلات به وجودآمده بخشی از مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان را به صورت نقدی پرداخت کنند، که متاسفانه تا این لحظه انجام نشده است.
نعمت بخش در ادامه گفت: به نظر بنده باید خودرو ها از قیمت دستوری خارج و بگذاریم بازار قیمت را مشخص کند و دولت فقط حکم ناظر داشته باشد چون همه کارهایی که تا به امروز انجام شده مانند سامانه یکپارچه و غیره متاسفانه فقط پای دلالان را به این حوزه باز و باعث سود جویی آنها شده است.مصرف کننده باید خودرو مورد نظر خود را با قیمت بالاتر از حاشیه بازار خریداری کند و تولید کننده نیز به دلیل عدم به روز شدن قیمت ها در ضرر و زیان است.