عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان تهران گفت:

مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی


کد خبر : ۲۹۰۴ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۷-۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مروزه بسیاری از قطعه سازان با مشکلات زیادی رو به رو هستند:در این شرایط بعضی از قطعه سازان با برنامه ریزی و برخی نیز موفق به برنامه ریزی نشدند و در تامین و تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدند. شاید بخش کوچکی از تکنولوژی روز دنیا وارد این صنعت شده باشد، اما با دریافت نکردن به موقع ارز کافی هیچ گاه به جایگاه اصلی این صنعت نرسیدند.

شرکت‌های قطعه‌سازی در ارائه محصولات به بازار داخلی شاید رقابت چندانی نداشته باشند، اما برای حضور در همین بازار کوچک تلاش دارد. تولید پایین و سهم اندک در صادرات و از همه مهتر تامین قطعات خودرویی بافناوری‌های قدیمی و ماشین آلات کهنه، انگیزه مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای حضور و فعالیت در این صنعت از بین برده و صنعت قطعه سازی کشور با همین اندک سرمایه و توان علمی به تولید ادامه می‌دهند.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان کشور و نایب رئیس انجمن قطعه سازان تهران گفت:

امروزه بسیاری از قطعه سازان با مشکلات زیادی رو به رو هستند:در این شرایط بعضی از قطعه سازان با برنامه ریزی و برخی نیز موفق به برنامه ریزی نشدند و در تامین و تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدند. شاید بخش کوچکی از تکنولوژی روز دنیا وارد این صنعت شده باشد، اما با دریافت نکردن به موقع ارز کافی هیچ گاه به جایگاه اصلی این صنعت نرسیدند.

امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرگزاری گفت: شرکت های قطعه سازی در ارائه خدمات و تولید شاید رقابت چندانی نداشته باشند،اما برای ماندن در همین بازار کوچک تلاش می کنند. پایین و سهم اندک در صادرات و از همه مهم تر تامین قطعات خودرویی بافناوری‌های قدیمی و ماشین آلات کهنه، انگیزه مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای حضور و فعالیت در این صنعت از بین برده و صنعت قطعه سازی کشور با همین اندک سرمایه و توان علمی به تولید ادامه می‌دهند.

جلالی در ادامه گفت:در خصوص تخصیص ارز باید بگویم،دوره هایی که گذشت سیاه ترین دوران در زمینه تخصیص ارزبه قطعه سازان بود. برای تخصیص ارز دستورالعمل داده اند که برنامه تولید تا آخر سال واحد‌های تولیدی قطعه سازی تهیه و به وزارت صمت ارائه شود؛ اما سوال اینجاست که در این شرایط پرنوسان کشور چه کسی می‌تواند برای چند روز آینده برنامه ریزی کند، چه برسد به برنامه ریزی تا آخر سال! اصلا با کدام برق و گاز تولید کنیم که برای آن برنامه ریزی نیز کنیم؛ حتی همین امروز برای بسیاری از کارخانجات پیامک آمده است که دو روز از ساعت ۱۷ تا ۲۲ قطعی برق دارند.

وی در ادامه گفت: امروزه بسیاری از قطعه سازان با مشکلات زیادی رو به رو هستند:در این شرایط بعضی از قطعه سازان با برنامه ریزی و برخی نیز موفق به برنامه ریزی نشدند و در تامین و تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدند. شاید بخش کوچکی از تکنولوژی روز دنیا وارد این صنعت شده باشد، اما با دریافت نکردن به موقع ارز کافی هیچ گاه به جایگاه اصلی این صنعت نرسیدند.همین موضوع باعث شد تا برخی شرکت ها برای تامین ارز وارد گفتگو با آقای علی لطفی زاده دستیار ویژه وزیر در امور تخصیص ارز شوند. این موضوع تخصیص ارز را از شیوه سیستماتیک خارج کرد. خارج شدن تخصیص ارز از روش سیستماتیک نیز باعث شد که بعضی شرکت ها  بتوانند ارز بگیرند و برخی دیگر از دریافت ارز محروم بمانند.

جلالی در ادامه گفت: این عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان ادامه داد: این ناعدالتی ایجاد شده از این طریق نه تنها کار صنعتگران را راه نمی اندازد، بلکه باعث گسترش ناامیدی و یاس در بین این قشر می‌شود چرا که به عنوان مثال قطعه‌سازی که در اصفهان و شیراز است چگونه می‌تواند برای رفع مشکلش خود را هر روز به تهران برساند؟ هیچ جایی از جهان تخصیص ارز کشور را برای تخصیص به یک نفر نمی‌سپارند؛ ارز باید به صورت سیستماتیک و روش‌های مشخص تخصیص یابد.

وی ادامه داد: برخورد با موضوعاتی مانند خرید و واردات یک بلبرینگ یا یک پردازنده هوشمند برای راه اندازی دستگاه تولید صنعتی نباید مانند واردات لوازم آرایش باشد. این موارد نیاز صنعت است و نباید برای تهیه آن تعلل کرد؛ با این روش نمی‌توان کار صنعتی را پیش برد و برنامه ریزی کرد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان تاکید کرد:  حتی اگر ارز تخصیص یابد هم مشکل جدیدی شروع می شود؛ مطابق قانون برای خرید از محل ارز تخصیص داده شده فقط ۲۰ روز فرصت هست و در صورت عدم خرید با بلوکه کردن ۵ درصد بیشتر و طی ۶۰ روز زمان می‌توان مجددا ارز گرفت؛ با این شرایط نمی‌شود نیاز صنعت قطعه سازی و خودروسازی را تامین کرد.

وی در ادامه گفت: حتی ثبت اطلاعات در سامانه های متعدد نیز خطراتی را به همراه دارد. برخی از افراد نابکار با هک سامانه ها و خیانت کارانی در مجموعه هایی که دسترسی دارند می توانند از این طریق به تمامی اطلاعات مبادلات تجاری و صنعتی فعالان ما دسترسی پیدا کرده و با فروش آن به دشمنان زمینه برای تشدید تحریم ها را فراهم کنند.

جلالی در ادامه گفت: ز این طریق تامین کننده ها و بانک های واسط صنعت کشور از سوی دشمنان شناسایی شده و هر کس قصد ضربه زدن داشته باشد می تواند بفهد چه شخصی برای چه صنعتی و از کجا چه محصولی تهیه کرده است. نکته ذکر شده ریسک همیشگی سامانه های متعددی است که برای تامین ارز تولید کنندگان و تجار ملزم به درج اطلاعات در آنها هستند.

وی در ادامه گفت:  آمار دقیقی از میزان معوقات ارزی قطعه سازان در دسترس نیست، اما می توان گفت که قطعه سازان علاوه بر تمام مشکلاتی مانند ناترازی انرژی و کمبود سرمایه در گردش و مشکلات کارگری مجبورند که با مشکلات خود در زمینه تهیه ارز نیز بجنگند و این از ناتوانی حکمرانی در تامین نیاز صنعتگران است.

نایب رئیسه قطعه سازان گفت: خصیص ارز به قطعه سازان از ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ دچار اختلال شده و این موضوع تاکنون نیز ادامه دارد. در مراحلی تخصیص ارز انجام شده، اما مشکلاتی در خصوص نامنظم بودن تخصیص ها و یا عدم تخصیص به موارد خاص وجود داشته است.

منبع:خبرگزاری آنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست