برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
کد خبر : ۲۹۱۰ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی
اصلی ترین مشکل صنعت خودرو در ایران سیاستگذاری و مشکلات مرتبط با تنظیم گری در این بخش نظیر قیمتگذاری دستوری است، در درجه اول باید تصدی گری دولت در این صنعت کم یا برداشته شود و سکان هدایت این صنعت را به سهامداران بسپارند. در درجه بعدی قیمت گذاری ها براساس عرضه و تقاضا در بازار باشد
هر خودرو متشکل از مجموعه ای اجزاء مختلف است که مواد اولیه آن ها براساس قیمت های جهانی در بازار داخلی عرضه می شود، اما قیمت گذاری دستوری خودرو به صورتی بوده است که شاید نصف قیمت جهانی یک خودرو را پوشش دهد. به عنوان مثال ما هیچ خودروی ۴ هزار دلاری در جهان با استانداردهای ۸۵ گانه ایران نداریم.
مجتبی جابری کوشکی عضو انجمن قطعه سازان تهران و مدیرعامل شرکت مهدفال توس (مافاکو)درمصاحبه با خبر قطعه با اعلام این مطلب گفت:یکی از بزرگترین مشکلات قطعه سازان با خودرو سازان در حال حاضر تامین نقدینگی وعدم وصول مطالبات از سوی شرکت های خودروسازی است.همین امر باعث بروز مشکلاتی در خرید و تامین مواد اولیه شده است.
جابری در ادامه گفت:مشکل در ثبت سفارش از سمت شرکت های خوردروسازی و تخصیص ارز نیز از عمده چالش های روزانه قطعه سازان است.
به گفته این عضو انجمن قطعه سازان تهران خوردو سازان بخش عمده ای از مطالبات سال ۱۴۰۲قطعه سازان را پرداخت کرده اند واکثریت سازندگان قطعات مطالبات سال ۱۴۰۳دریافت نکرده اند.
جابری در ادامه گفت:اصلی ترین مشکل صنعت خودرو در ایران سیاستگذاری و مشکلات مرتبط با تنظیم گری در این بخش نظیر قیمتگذاری دستوری است، در درجه اول باید تصدی گری دولت در این صنعت کم یا برداشته شود و سکان هدایت این صنعت را به سهامداران بسپارند. در درجه بعدی قیمت گذاری ها براساس عرضه و تقاضا در بازار باشد در این صورت نه مصرف کننده نه خودروساز و نه حتی قطعه ساز دیگر با مشکلات مالی مواجه نخواهد شد.
وی در ادامه گفت:با توجه به شرایط کنونی و مشکلات مثل پرداخت نکردن مطالبات از سمت خودرو ساز و مشکلات نقدینگی قطعه سازان و همچنین مشکلات ارزی با کاهش شدید تولید روبرو خواهیم شد.