جابری تولید کننده قطعات خودرو:

برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند


کد خبر : ۲۹۱۰ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اصلی ترین مشکل صنعت خودرو در ایران سیاستگذاری و مشکلات مرتبط با تنظیم گری در این بخش نظیر قیمتگذاری دستوری است، در درجه اول باید تصدی گری دولت در این صنعت کم یا برداشته شود و سکان هدایت این صنعت را به سهامداران بسپارند. در درجه بعدی قیمت گذاری ها براساس عرضه و تقاضا در بازار باشد

هر خودرو متشکل از مجموعه ای اجزاء مختلف است که مواد اولیه آن ها براساس قیمت های جهانی در بازار داخلی عرضه می شود، اما قیمت گذاری دستوری خودرو به صورتی بوده است که شاید نصف قیمت جهانی یک خودرو را پوشش دهد. به عنوان مثال ما هیچ خودروی ۴ هزار دلاری در جهان با استانداردهای ۸۵ گانه ایران نداریم.

مجتبی جابری کوشکی عضو انجمن قطعه سازان تهران و مدیرعامل شرکت مهدفال توس (مافاکو)درمصاحبه با خبر قطعه با اعلام این مطلب گفت:یکی از بزرگترین مشکلات قطعه سازان با خودرو سازان در حال حاضر تامین نقدینگی وعدم وصول مطالبات از سوی شرکت های خودروسازی است.همین امر باعث بروز مشکلاتی در خرید و تامین مواد اولیه شده است.

جابری در ادامه گفت:مشکل در ثبت سفارش از سمت شرکت های خوردروسازی و تخصیص ارز نیز از عمده چالش های روزانه قطعه سازان است.

به گفته این عضو انجمن قطعه سازان تهران خوردو سازان بخش عمده ای از مطالبات سال  ۱۴۰۲قطعه سازان را پرداخت کرده اند واکثریت سازندگان قطعات مطالبات سال ۱۴۰۳دریافت نکرده اند.

جابری در ادامه گفت:اصلی ترین مشکل صنعت خودرو در ایران سیاستگذاری و مشکلات مرتبط با تنظیم گری در این بخش نظیر قیمتگذاری دستوری است، در درجه اول باید تصدی گری دولت در این صنعت کم یا برداشته شود و سکان هدایت این صنعت را به سهامداران بسپارند. در درجه بعدی قیمت گذاری ها براساس عرضه و تقاضا در بازار باشد در این صورت نه مصرف کننده نه خودروساز و نه حتی قطعه ساز دیگر با مشکلات مالی مواجه نخواهد شد.

وی در ادامه گفت:با توجه به شرایط کنونی و مشکلات مثل پرداخت نکردن مطالبات از سمت خودرو ساز و مشکلات نقدینگی قطعه سازان و همچنین مشکلات ارزی با کاهش شدید تولید روبرو خواهیم شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد