مصاحبه با یک فعال قطعه سازی:

قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند


کد خبر : ۲۹۲۴ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مشکل، تعدد بیش از حد تامین کننده برای هر قطعه است. یعنی عملا کیفیت کالای تامین کننده برای خودروسازهیچ امتیازی ندارد و فقط روی تعداد و حجم کار بسنده کرده اند که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید هم می شود چون تیراژ بالاتر می تواند قیمت قطعه را کاهش دهد.

قطعه سازان توانمندی های بسیاری در تولید قطعات با کیفیت دارند اگربرای عرضه قطعه با کیفیت تقاضایی از سمت خودرو ساز وجود داشته باشد. به عبارت دیگر کیفیت بیش از توانایی و اراده قطعه ساز به اراده و درخواست خودروسازان مرتبط است. چنانکه در گذشته همین قطعه سازان قطعات خودروی با کیفیتی مثل تندرنود را تامین کرده اند.

کوروش رادمند عضو انجمن قطعه سازان تهران و مدیرعامل شرکت سیستم های صندلی پارس در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق گفت:از بزرگترین مشکلات قطعه سازان به تعویق افتادن تسویه مطالبات است که همین امر قطعه سازان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

وی در ادامه گفت:مشکل تعدد بیش از حد تامین کننده برای هر قطعه است. یعنی عملا کیفیت کالای تامین کننده برای خودروسازهیچ امتیازی ندارد و فقط روی تعداد و حجم کار بسنده کرده اند که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید هم می شود چون تیراژ بالاتر می تواند قیمت قطعه را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد بنده قطعه سازان ایرانی قادر به تولید قطعات با کیفیت بالایی هستند اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدهی خودرو ساز به قطعه ساز به حداقل رسیده باشد. همچنین تخصیص به موقع ارز موجب خرید به موقع مواد اولیه از سمت قطعه ساز می شود در نتیجه کیفیت قطعات بالا می رود.

رادمند در پاسخ به سوال اداعای خودرو سازان بابت پرداخت مطالبات گفت:اولا چنین ادعایی صحت ندارد. در مقابل هیچ تناسبی بین دوره وصول مطالبات از خودرو ساز ومدت لازم برای تادیه وجوه خرید و هزینه (حقوق و بیمه و مالیات ها)وجود ندارد.

وی در ادامه گفت:ریشه فعلی مشکلات صنعت خودروسازی نرخ دستوری است که باعث ایجاد زیان انباشته و به تبع آن بحران مالی شده  و به تبع آن قطعه سازان هم دچار بحران شده اند.همچنین مدیریت دولتی باعث کاهش بهره وری و عقب ماندگی صنعت خودرو شده است.

وی در ادامه گفت: تولیدات امسال خودرو سازان تقریبا مشابه سال قبل سال قبل خواهد بود و تغییر چندانی صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست