مصاحبه با یک فعال قطعه سازی:

قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند


کد خبر : ۲۹۲۴ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مشکل، تعدد بیش از حد تامین کننده برای هر قطعه است. یعنی عملا کیفیت کالای تامین کننده برای خودروسازهیچ امتیازی ندارد و فقط روی تعداد و حجم کار بسنده کرده اند که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید هم می شود چون تیراژ بالاتر می تواند قیمت قطعه را کاهش دهد.

قطعه سازان توانمندی های بسیاری در تولید قطعات با کیفیت دارند اگربرای عرضه قطعه با کیفیت تقاضایی از سمت خودرو ساز وجود داشته باشد. به عبارت دیگر کیفیت بیش از توانایی و اراده قطعه ساز به اراده و درخواست خودروسازان مرتبط است. چنانکه در گذشته همین قطعه سازان قطعات خودروی با کیفیتی مثل تندرنود را تامین کرده اند.

کوروش رادمند عضو انجمن قطعه سازان تهران و مدیرعامل شرکت سیستم های صندلی پارس در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق گفت:از بزرگترین مشکلات قطعه سازان به تعویق افتادن تسویه مطالبات است که همین امر قطعه سازان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

وی در ادامه گفت:مشکل تعدد بیش از حد تامین کننده برای هر قطعه است. یعنی عملا کیفیت کالای تامین کننده برای خودروسازهیچ امتیازی ندارد و فقط روی تعداد و حجم کار بسنده کرده اند که این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید هم می شود چون تیراژ بالاتر می تواند قیمت قطعه را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد بنده قطعه سازان ایرانی قادر به تولید قطعات با کیفیت بالایی هستند اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدهی خودرو ساز به قطعه ساز به حداقل رسیده باشد. همچنین تخصیص به موقع ارز موجب خرید به موقع مواد اولیه از سمت قطعه ساز می شود در نتیجه کیفیت قطعات بالا می رود.

رادمند در پاسخ به سوال اداعای خودرو سازان بابت پرداخت مطالبات گفت:اولا چنین ادعایی صحت ندارد. در مقابل هیچ تناسبی بین دوره وصول مطالبات از خودرو ساز ومدت لازم برای تادیه وجوه خرید و هزینه (حقوق و بیمه و مالیات ها)وجود ندارد.

وی در ادامه گفت:ریشه فعلی مشکلات صنعت خودروسازی نرخ دستوری است که باعث ایجاد زیان انباشته و به تبع آن بحران مالی شده  و به تبع آن قطعه سازان هم دچار بحران شده اند.همچنین مدیریت دولتی باعث کاهش بهره وری و عقب ماندگی صنعت خودرو شده است.

وی در ادامه گفت: تولیدات امسال خودرو سازان تقریبا مشابه سال قبل سال قبل خواهد بود و تغییر چندانی صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین