مصاحبه با یک فعال قطعه سازی:

اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست


کد خبر : ۲۹۳۶ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

ادعای خودروسازان این است که بخش عمده ای از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کرده اند که اگر چنین باشد این امر یک امر طبیعی است و تداوم و ثبات این موضوع باعث حل شدن مشکل ریشه ای قطعه سازان می شود.

شرکت های خودروسازی اگر بتوانند از قیمت گذاری دستوری رها شوند، مشکلاتی که گریبان گیر قطعه سازان و حتی خودروسازان شده حل خواهد شد.

حمید کحالی مدیرعامل شرکت رنگ و رزین خوش در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین بیان کرد:مهم ترین مشکل صنعت ثابت نبودن تخصیص ارز و همچنین گردش مالی است. تورم باعث ضعیف شدن ریال می شود همین امر قدرت مالی تامین کنندگان را تهدید می کند، که این ضعف به تدریج تاثیر خود را در تامین نشان می دهد.

وی در مورد بالا بودن قیمت خودرو چنین گفت: قیمت خودرو اگر بالا هست، باید به تامین ورق و بهره وری دقت کرد، اینکه با چه تعداد پرسنل و با چه هزینه  ی سرباری ماشین تولید می شود،  چرا که اگر قطعه ای گران باشد و یا رقابتی نباشد چه از لحاظ کیفی چه از لحاظ قیمتی خودروساز می تواند به راحتی از منابع قابل اعتماد با قیمت بهتر قطعه تامین کند. خودرو سازی نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا توانسته قیمت بهتر با کیفیت بهتری را سورس یابی کند، که این نشان می دهد این بحث که قیمت قطعات بالاست، غلط است و قیمت و کیفیت حتما مطلوب بوده که در منابع تامین قرار گرفته است.

کحالی در مورد مطالبات قطعه سازان چنین گفت: ادعای خودروسازان این است که بخش عمده ای از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کرده اند که اگر چنین باشد این امر یک امر طبیعی است و تداوم و ثبات این موضوع باعث حل شدن مشکل ریشه ای قطعه سازان می شود.

وی در ادامه افزود: به نظر بنده بزرگترین مشکل خودرو سازان سیاستهای سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای رقابت است، که با قیمت های دستوری به تولید ضربه وارد می کنند و با سیاست های غلط سود را به جای تولید به سمت دلالان سوق می دهند.

وی افزود:سال بسیار سختی پیش رو داریم، امید دارم که با تحریم های بیشتری مواجه نشویم، بانک مرکزی و وزارت صمت تمام تلاش خود را در تامین ارز و تسهیل در قوانین انجام دهند تا تولید با مشکل بیشتری مواجه نشود.

وی در مورد برنامه توسعه ای برای شرکت گفت: برنامه توسعه حتما داریم امیدواریم که شرایط موجود کشور و اتفاقاتی که در زمینه های مختلف مثل ارز و مطالبات در حال حاضر ایجاد مشکل کرده برطرف شود تا امکان برای توسعه شرکت ما و بقیه شرکت های قطعه سازی فراهم شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد