مصاحبه با یک فعال قطعه سازی:

اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست


کد خبر : ۲۹۳۶ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

ادعای خودروسازان این است که بخش عمده ای از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کرده اند که اگر چنین باشد این امر یک امر طبیعی است و تداوم و ثبات این موضوع باعث حل شدن مشکل ریشه ای قطعه سازان می شود.

شرکت های خودروسازی اگر بتوانند از قیمت گذاری دستوری رها شوند، مشکلاتی که گریبان گیر قطعه سازان و حتی خودروسازان شده حل خواهد شد.

حمید کحالی مدیرعامل شرکت رنگ و رزین خوش در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین بیان کرد:مهم ترین مشکل صنعت ثابت نبودن تخصیص ارز و همچنین گردش مالی است. تورم باعث ضعیف شدن ریال می شود همین امر قدرت مالی تامین کنندگان را تهدید می کند، که این ضعف به تدریج تاثیر خود را در تامین نشان می دهد.

وی در مورد بالا بودن قیمت خودرو چنین گفت: قیمت خودرو اگر بالا هست، باید به تامین ورق و بهره وری دقت کرد، اینکه با چه تعداد پرسنل و با چه هزینه  ی سرباری ماشین تولید می شود،  چرا که اگر قطعه ای گران باشد و یا رقابتی نباشد چه از لحاظ کیفی چه از لحاظ قیمتی خودروساز می تواند به راحتی از منابع قابل اعتماد با قیمت بهتر قطعه تامین کند. خودرو سازی نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا توانسته قیمت بهتر با کیفیت بهتری را سورس یابی کند، که این نشان می دهد این بحث که قیمت قطعات بالاست، غلط است و قیمت و کیفیت حتما مطلوب بوده که در منابع تامین قرار گرفته است.

کحالی در مورد مطالبات قطعه سازان چنین گفت: ادعای خودروسازان این است که بخش عمده ای از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کرده اند که اگر چنین باشد این امر یک امر طبیعی است و تداوم و ثبات این موضوع باعث حل شدن مشکل ریشه ای قطعه سازان می شود.

وی در ادامه افزود: به نظر بنده بزرگترین مشکل خودرو سازان سیاستهای سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای رقابت است، که با قیمت های دستوری به تولید ضربه وارد می کنند و با سیاست های غلط سود را به جای تولید به سمت دلالان سوق می دهند.

وی افزود:سال بسیار سختی پیش رو داریم، امید دارم که با تحریم های بیشتری مواجه نشویم، بانک مرکزی و وزارت صمت تمام تلاش خود را در تامین ارز و تسهیل در قوانین انجام دهند تا تولید با مشکل بیشتری مواجه نشود.

وی در مورد برنامه توسعه ای برای شرکت گفت: برنامه توسعه حتما داریم امیدواریم که شرایط موجود کشور و اتفاقاتی که در زمینه های مختلف مثل ارز و مطالبات در حال حاضر ایجاد مشکل کرده برطرف شود تا امکان برای توسعه شرکت ما و بقیه شرکت های قطعه سازی فراهم شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین