راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است


کد خبر : ۲۹۴۸ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۸-۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

کیفیت قطعات بومی سازی شده در سال های اخیر به نسبت، پیشرفت چشمگیری داشته اند و همیشه قطعه سازان داخلی توانسته اند با ارتقاء سطح کیفی رضایت خودروساز را جلب کنند و تمامی تست های تعریف شده خودروساز برای دوام و عملکرد قطعات را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مشکلات گمرکی و مالیاتی در کنار دیگر مشکلات قطعه سازان باعث به وجود آمدن مواردی مثل ناتوانی در تامین مواد اولیه و مشکلاتی از این دست شده است.

میلاد سهراب نیا مدیرعامل شرکت اسپاد صنعت فرتاک در مصاحبه با خبرقطعه با توجه به مطلب فوق چنین بیان کرد:در به وجود آمدن مشکل در صنعت قطعه سازی عوامل مهمی دخیل هستند از جمله آنها، شفاف نبودن سیاست های بالادستی خودروساز، قیمت گذاری دستوری و طلب های طولانی مدت از خودروساز است، که تمامی قطعه سازان این صنعت را دچار چالش های جدی کرده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر مشکلات قطعه سازی با خودروسازی، مشکلات مختلفی همچون تخصیص ارز، مالیات و امورگمرکی در سال ۱۴۰۳ به شدت شرکت های مختلف تولیدی و بازرگانی را درگیر کرده است.

سهراب نیا در خصوص قیمت قطعات تولید شده در داخل کشور گفت: در مورد قیمت و مقایسه قیمت شرکت های داخلی با قطعه سازان چینی همیشه یک مقایسه نابرابر انجام می شود. درحال حاضر در کشور هزینه سرمایه گذاری تولید حداقل در سال ۴۰ درصد است و قطعه سازان مطالبات خود را از خودروساز به صورت حداقل ۲۰۰ روزه دریافت می کنند، یعنی اینکه قطعه ساز حدود ۲۰ درصد هزینه سرمایه خواهد داشت و از طرفی مشکل کمبود برق و گاز حدود ۱۰۰ روز درطول سال است و هزینه های سربار بسیار بالا بوده است. همچنین برای تامین مواد اولیه مثل ورق، شمش آلومنیوم و مواد پلیمر مشکلات بسیاری در رابطه با  تامین و قیمت خرید( بخاطر تغییرات قیمت ارز) در کشور داشتیم.

وی در ادامه افزود: اما از طرفی رقیب چینی با تامین مالی بسیار ارزان، مشوق های صادراتی دولت چین را هم دارد. به دلیل حمایت های دولت چین در تامین گردش نقدینگی بنگاه های تولیدی و قطعه سازی چینی ۲۰ درصد در حالت عادی هزینه های تامین مالیشان نسبت به ما کمتر است. همچنین این شرکت ها بعد از تحویل اجناس به خودروساز ایرانی  پول خود را تسویه می کنند. از طرفی چالش های سربار اضافه را نخواهند داشت. همچنین تمامی قطعات کامل چینی و وارداتی با ارز نیما وارد و محاسبه می شوند، در حالی که قطعه ساز داخلی مواد اولیه را به اجبار از بازار داخلی با قیمت های معادل ارز آزاد تامین می کند.

وی در خصوص کیفیت قطعات تولید داخل گفت: کیفیت قطعات بومی سازی شده در سال های اخیر به نسبت، پیشرفت چشمگیری داشته اند و همیشه قطعه سازان داخلی توانسته اند با ارتقاء سطح کیفی رضایت خودروساز را جلب کنند و تمامی تست های تعریف شده خودروساز برای دوام و عملکرد قطعات را با موفقیت پشت سر بگذارند. از طرفی قطعات وارداتی همیشه دارای کیفیت مناسبی نبوده اند. خودروسازان و برخی قطعه سازان ما تجارب بسیار ناموفقی از همکاری با شرکت های قطعه ساز خارجی داشته اند، که خطوط تولید و شبکه فروش آنها را بشدت دچار مشکل کرده است. مطمئناً با حمایت های بیشتر خودروسازان از قطعه سازان داخلی و ورود دستگاه های جدید تولید، کیفیت قطعات داخلی به مراتب بهبود چشمگیرتری خواهد داشت.

وی در مورد سوال ادعای خودرو سازان این است بخش عمده ای از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کرده اند اگر چنین است چرا قطعه سازان هنوز اعتراض دارند؟

اگر چنین باشد مطمئناً تمامی خودروساز ها مطالبه گری زیادی بابت دریافت قطعه از تولیدکنندگان خواهند داشت. تداوم و ثبات این موضوع باعث حل شدن مشکل قطعه سازان می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال نظر شما ریشه فعلی مشکلات صنعت خودرو چیست؟راه حل برون رفت از این موضوع چیست؟سیستمی که در آن قیمت به صورت دستوری تغییر می کند و متغیرهای اقتصادی که نقش مهمی در هزینه های تولید دارند را نادیده می گیرند، مطمئناً دچار زیان انباشته خواهند شد. راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است. با آزاد سازی قیمت ها  و تن دادن به پارامترهای بازار مطمئن، خودروسازان به سمت رشد خواهند رفت و سود دلالان به چرخه تولید باز خواهد گشت.

وی افزود: با توجه به تخصیص ارز و جریان نقدینگی، پیش بینی بنده به این صورت است که خودروساز به تیراژ تولید پارسال نخواهد رسید.

سهراب نیا در مورد سوال شرکت شما آیا برنامه توسعه ای دارد گفت:شرکت اسپاد صنعت فرتاک با استراتژی سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه دانش بنیان هر ساله به دنبال بومی سازی محصولات جدید در راستای رفع نیاز خودروساز داخلی میباشد. در همین راستا تا اخر امسال دو محصول جدید بومی سازی شده را رونمایی خواهد کرد و با راه اندازی خطوط تولید این محصولات، توسعه سبد شرکت رو شاهد خواهیم بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند
افتتاح ۳خط تولید موتورهای الکتریکی با حضور استاندار و معاون پارلمانی رییس جمهور در ملارد
واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها راه نجات صنعت خودرو
خودرو هم مثل مواد اولیه باید در بورس معامله شود
امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد