خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟


کد خبر : ۲۹۹۷ | تاریخ انتشار : ۲۳-۱۰-۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نجفی‌منش قیمت‌گذاری دستوری را از جمله عوامل بازدارنده در رشد صنعت خودرو دانست و گفت: «شورای رقابت نباید در این بازار دخالت کند؛ چراکه این صنعت در ایران انحصاری نیست.» وی افزود: «مجلس بهتر است به جای تمرکز بر واردات خودرو، برای خصوصی‌سازی این صنعت اقدام کند. تنها در این صورت است که بازار رقابتی شده و منافع جمعی در کشور تأمین خواهد شد.»

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، با انتقاد از دخالت‌های دولتی در صنعت خودرو، خواستار اجرای خصوصی‌سازی واقعی و حذف قیمت‌گذاری دستوری شد.

به گزارش وب‌سایت «انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور»، نجفی‌منش در گفت‌وگویی اظهار داشت که دخالت‌های دولت مانع پیشرفت صنعت خودرو شده است. وی با اشاره به تجربه ایران‌ناسیونال در دوران مدیریت برادران خیامی تأکید کرد: «اگر این شرکت همچنان در اختیار خیامی‌ها بود، امروز از خودروسازی کره جنوبی نیز پیشی گرفته بودیم.»

وی معتقد است که، با کنار رفتن دولت از این صنعت و ایجاد رقابت در بازار، کیفیت تولیدات افزایش یافته و در صورت عرضه محصولات نامطلوب، تقاضا به‌طور طبیعی کاهش خواهد یافت.

قیمت‌گذاری دستوری؛ تهدیدی برای صنعت خودرو

نجفی‌منش قیمت‌گذاری دستوری را از جمله عوامل بازدارنده در رشد صنعت خودرو دانست و گفت: «شورای رقابت نباید در این بازار دخالت کند؛ چراکه این صنعت در ایران انحصاری نیست.» وی افزود: «مجلس بهتر است به جای تمرکز بر واردات خودرو، برای خصوصی‌سازی این صنعت اقدام کند. تنها در این صورت است که بازار رقابتی شده و منافع جمعی در کشور تأمین خواهد شد.»

تقاضای کاذب ناشی از قیمت‌گذاری

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان از وجود حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های منازل مردم خبر داد که به دلیل رانت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده‌اند. وی تأکید کرد که حذف این سیاست می‌تواند مشتریان واقعی را به سمت محصولات باکیفیت سوق دهد.

این اظهارات که روز ۲۲ دی ۱۴۰۳  بیان شده‌اند، توسط وب‌سایت «انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور» بازتاب یافته است.

کیفیت؛ مسیری بی‌پایان

نجفی‌منش ضمن اشاره به پیشرفت‌های کیفی در تولیدات خودروسازان داخلی، به انتقاد از پدیده خودتحقیری ملی پرداخت و گفت: «هرچند کیفیت محصولات ما بهبود یافته، اما همچنان تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی داریم.»

منبع: وب‌سایت انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور

دیدگاه شما

آخرین اخبار

صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست