صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر


کد خبر : ۳۰۷۴ | تاریخ انتشار : ۲۱-۱۱-۱۴۰۳ - ۹:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در سطح کلان، لازم است کارگروه‌هایی برای پیگیری و اصلاحات در زمینه‌های گمرک، تخصیص ارز، تأمین نقدینگی و مسائل مالیاتی ایجاد شود. به‌ویژه در این شرایط، پیگیری از مسئولان حاکمیتی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مشکلات داشته باشد.

برای موفقیت، باید همکاری گسترده‌تری با نهادهای کلان اقتصادی و حاکمیتی صورت گیرد تا مشکلات ساختاری حل شوند و صنعت قطعه‌سازی به جایگاه واقعی خود برسد.

جواد علی‌نژاد مدیرعامل شرکت فنرلول، در مصاحبه با خبر قطعه باتوجه به  مطلب فوق چنین گفت: قدرت هر کشور به توان تولید و خلق ثروت آن بستگی دارد، که عمدتاً از طریق بخش خصوصی و با حمایت از صنایع استراتژیک و تخصصی مانند خودروسازی و قطعه‌سازی شکل می‌گیرد. متأسفانه صنعت قطعه‌سازی کشور امروز با بحران‌های زیادی مواجه است که مسئولین تاکنون اهمیت کافی به آن نداده‌اند.

وی گفت: در صورتی که روند فعلی ادامه یابد، شاهد کوچک شدن صنایع، دوری کارفرمایان از تولید، افزایش اختلاف نظرهای نسلی در مالکین تولیدی‌های خانوادگی و افت بیشتر کیفیت خواهیم بود. این مسایل علاوه بر آسیب به خود صنعت، شکاف زیادی بین صنعت خودروسازی داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی خود گفت:  پیشنهاد من حرکت جدی و منسجم در دو حوزه کلی است. اول در حوزه خودروسازی که نیازمند اصلاحات فوری در خصوص قراردادها، هزینه‌های تمام‌شده قطعات و بازنگری در زمان وصول مطالبات است. به‌ویژه با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، به‌روزرسانی قراردادها هر سه ماه یکبار ضروری است.”

علی نژاد افزود: در اقدامات میان‌مدت و بلندمدت نیز توجه ویژه به تحقیق و توسعه (R&D)، پروژه‌های داخلی‌سازی و ارتقای کیفیت تأمین‌کنندگان از جمله مسائلی است که باید در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین به حوزه کلان اشاره کرد و گفت: در سطح کلان، لازم است کارگروه‌هایی برای پیگیری و اصلاحات در زمینه‌های گمرک، تخصیص ارز، تأمین نقدینگی و مسائل مالیاتی ایجاد شود. به‌ویژه در این شرایط، پیگیری از مسئولان حاکمیتی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مشکلات داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی، مسئولیت سنگینی بر دوش انجمن قرار دارد. همه باید با تمام توان و رویکرد نتیجه‌گرا موضوعات را پیگیری کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

ضرورت حمایت از خصوصی‌سازی و حل بحران قطعه‌سازی در صنعت خودرو
فرصت‌های نوین صادراتی در صنعت قطعات یدکی خودرو؛ ازبکستان و روسیه در کانون توجه
مقایسه خودروهای داخلی با بنز و بی‌ام‌و، قیاس نادرست و غیرمنصفانه
🎙️ چهارمین اپیزود ماستوری منتشر شد
پیشرفت‌های فناورانه و همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فنرسازی
حضور ایسکرا در بیست و یکمین همایش ملی و دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی ساخت و ساز
برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی است
صنعت قطعه‌سازی نیازمند اصلاحات فوری برای جلوگیری از رکود بیشتر
چهارمین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اخبار صنعت خودروسازی
اخبار روز خودورسازی
اخبار روز خودروسازی
اخبار روز صنعت خودروسازی
“چالش‌ها و فرصت‌های تامین اجتماعی از زبان محمدرضا نجفی منش”
سومین اپیزود ماستوری منتشر شد
تازه‌ترین خبرها از بازار خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز!
تازه‌ترین خبرهای خودرو و قطعه‌سازی در پادکست امروز
اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد