بحران ارزی در صنعت خودرو؛ هشدار قطعه‌سازان به وزارت صمت


کد خبر : ۳۲۰۶ | تاریخ انتشار : ۰۸-۰۲-۱۴۰۴ - ۱۰:۳۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

انجمن تخصصی صنایع همگن در نامه‌ای رسمی به وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحران ارزی و روند تخصیص ناعادلانه منابع، نسبت به توقف قریب‌الوقوع فعالیت قطعه‌سازان و تعطیلی خطوط تولید خودرو هشدار داد. این انجمن همچنین مغایرت سیاست‌های فعلی با حمایت از تولید داخلی را یادآور شد و خواستار تسهیل ثبت سفارش و تسریع تخصیص ارز شد.

در پی تشدید مشکلات ارزی و تهدید استمرار تولید در صنعت خودرو، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور طی نامه‌ای رسمی به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای رفع بحران ارزی شد.

بر اساس این نامه که به امضای آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن رسیده، اختلال در ثبت سفارش‌ها، تأخیر طولانی در تخصیص ارز و کاهش سهمیه‌های ارزی از جمله چالش‌های اصلی زنجیره تأمین قطعه در کشور است. انجمن همگن هشدار داده که تداوم این وضعیت می‌تواند به توقف فعالیت قطعه‌سازان و در نتیجه تعطیلی خطوط تولید خودروسازان منجر شود.

محبی‌نژاد در مصاحبه‌ای با روزنامه دنیای خودرو نیز ابعاد جدیدتری از بحران ارزی صنعت خودرو را تشریح کرد. وی اعلام کرد که از مجموع ۱.۵ میلیون دستگاه هدف‌گذاری شده برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۴، بیش از ۵۵۰ هزار دستگاه به خودروهای وارداتی و مونتاژی اختصاص یافته و بیش از ۵۰ درصد بودجه ارزی صنعت خودرو صرف واردات می‌شود.

به گفته محبی‌نژاد، در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار ارز برای صنعت خودرو پیش‌بینی شده که تنها ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار از این رقم به تولید خودروهای با بیش از ۵۰ درصد داخلی‌سازی اختصاص یافته است؛ درحالی‌که بیش از ۱۰ میلیارد دلار به واردات خودروهای مونتاژی، خودروهای تجاری و قطعات CKD اختصاص دارد.

وی افزود:در حالی که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است، تخصیص بیش از ۱۰ میلیارد دلار به واردات خودرو و قطعات خارجی، مغایر با سیاست‌های توسعه تولید داخل و کاهش وابستگی ارزی کشور است.

محبی‌نژاد همچنین تاکید کرد که در شرایطی که واردات خودروهای مونتاژی با سهولت انجام می‌شود، تولیدکنندگان داخلی برای دریافت ارز با موانع متعدد و فرآیندهای پیچیده روبه‌رو هستند؛ موضوعی که به گفته وی در بلندمدت می‌تواند منجر به افت یا حتی توقف تولید در داخل کشور شود.

براساس اعلام انجمن همگن، ارزش ریالی خودروهای وارداتی و مونتاژی در سال جاری حدود دو برابر خودروهای تولید داخلی خواهد بود که این وضعیت می‌تواند رکوردی بی‌سابقه در وابستگی صنعت خودرو به واردات ایجاد کند.

انجمن تخصصی صنایع همگن ضمن هشدار درباره تبعات سنگین اقتصادی و اجتماعی توقف تولید، خواستار دخالت فوری وزارت صمت برای تسهیل ثبت سفارش‌ها، تسریع تخصیص ارز به واحدهای تولیدی و بازنگری در سیاست‌های ارزی صنعت خودرو شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین