گام عملی ایران و چین برای همکاری فناورانه در صنعت خودرو


کد خبر : ۴۱۹۵ | تاریخ انتشار : ۰۷-۰۳-۱۴۰۴ - ۱۰:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۴، هیأتی متشکل از ۱۰ شرکت چینی فعال در صنعت قطعه‌سازی خودرو در اتاق بازرگانی تهران با تولیدکنندگان ایرانی به گفت‌وگو پرداختند. این مذاکرات با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه، انتقال دانش فنی، تولید مشترک و افزایش صادرات برگزار شد. هیأت چینی همچنین برای بازدید از ظرفیت‌های صنعتی و آشنایی با فرصت‌های همکاری، به استان یزد سفر کرد. این برنامه‌ها در چارچوب سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین و در آستانه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران انجام شد.

تهران – خرداد ۱۴۰۴ | در یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری ماه جاری، هیأتی متشکل از نمایندگان ۱۰ شرکت تخصصی صنعت قطعه‌سازی و خدمات فنی خودرو از جمهوری خلق چین، روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۴ با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به مذاکره نشستند.

این هیأت که نمایندگان برخی از شرکت‌های پیشرو زنجیره تأمین قطعات خودرو و فناوری‌های نو در چین را در بر می‌گیرد، با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه، انتقال دانش فنی و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک به ایران سفر کرده‌اند. حوزه فعالیت این شرکت‌ها شامل تولید سنسور NOx، شیر EGR، جعبه‌فرمان، گیربکس خودروهای انرژی نو، موتورهای بازسازی‌شده، قطعات اصطکاکی، خدمات پس از فروش، و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی است.

در ادامه برنامه‌های خود، این هیأت به منظور بازدید از ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی و آشنایی با اکوسیستم قطعه‌سازی استان یزد، به این استان سفر کردند. هدف از این سفر، بررسی زمینه‌های همکاری مستقیم با شرکت‌ها و واحدهای تولیدی یزدی و تقویت روابط تجاری-صنعتی میان دو کشور در حوزه قطعه‌سازی و فناوری‌های نوین خودرو بود.

این نشست، در قالب جلسات همتایابی تجاری (B2B) و در ادامه اجرای سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین برگزار شد و تمرکز اصلی آن بر شناسایی ظرفیت‌های مشترک برای توسعه همکاری‌های صنعتی و صادراتی بود.

🔹 حضور چین در صنعت خودروی جهان و اهمیت این رویداد برای ایران
چین طی دو دهه گذشته به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو و قطعات خودرو در جهان تبدیل شده است. مشارکت با شرکت‌های چینی نه‌تنها می‌تواند موجب ورود فناوری‌های روز به صنعت قطعه‌سازی ایران شود، بلکه زمینه‌ساز تولید مشترک، افزایش رقابت‌پذیری، و ورود دوباره قطعه‌سازان ایرانی به بازارهای صادراتی خواهد بود.

بر اساس اعلام اتاق تهران، برخی از شرکت‌های چینی حاضر در این نشست، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا با حضور در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران (۸ تا ۱۱ خرداد) مذاکرات فنی و تجاری را با طرف‌های ایرانی ادامه دهند.

صاحبان‌نظران حوزه صنعت و تجارت این رویداد را گامی معنادار در جهت احیای ظرفیت‌های صنعتی کشور از مسیر همکاری‌های راهبردی با شرکای آسیایی و ایجاد مسیرهای تازه برای توسعه صادرات قطعات و فناوری‌های نوین ارزیابی می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین