صنعت قطعه‌سازی زیر سایه بحران انرژی و مطالبات معوق


کد خبر : ۴۲۰۸ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۳-۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت صنایع سفال توس (ماف‌آکو) در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران، با اشاره به داخلی‌سازی ۷۰ درصدی قطعات وارداتی، از ورود این شرکت به تولید پمپ کلاچ خبر داد. مهندس جابری بحران انرژی، ناپایداری برق و کمبود گازوئیل را از عوامل کاهش شدید تولید عنوان کرد و ضمن گلایه از عدم تعدیل قراردادهای مالی با خودروسازان، خواستار واگذاری واقعی صنعت خودرو به بخش خصوصی شد. وی همچنین بر توسعه صادرات و تعامل با بازارهای خارجی تأکید کرد.

مهندس مجتبی جابری، مدیرعامل شرکت مهدفال توس (مافاکو)، در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو، ضمن معرفی دستاوردها و چالش‌های پیش‌روی این مجموعه صنعتی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت صنعت قطعه‌سازی، تعامل با خودروسازان و معضلات کلان تولید در کشور پرداخت.

🔹 معرفی شرکت و داخلی‌سازی قطعات وارداتی
جابری با اشاره به سابقه ۱۸ ساله فعالیت شرکت ماف‌آکو، گفت:ما از سال ۱۳۸۷ در حوزه تولید مجموعه شلنگ‌های ترمز، شلنگ‌های هیدرولیک فرمان و پمپ‌های هیدرولیک فعالیت داریم و با دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا همکاری می‌کنیم. در این سال‌ها موفق شدیم با تلاش تیم فنی و مهندسی، حدود ۷۰ درصد قطعات وارداتی را داخلی‌سازی کنیم و تنها در واردات برخی مواد اولیه ناگزیر هستیم.

🔹 نگاهی مثبت به نمایشگاه امسال
وی با ابراز رضایت از فضای نمایشگاه امسال افزود:امسال سازندگان با قدرت بیشتری حضور داشتند. هرچند برخی شرکت‌ها به‌دلیل تحریم‌ها نتوانستند شرکت کنند که از کیفیت نمایشگاه کاست، اما در مجموع استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.

🔹 توسعه سبد محصولات و رویکرد صادراتی
جابری از عرضه محصولات جدید در نمایشگاه خبر داد:ما وارد پروژه‌های جدیدی از جمله مجموعه پمپ کلاچ شده‌ایم. سعی کردیم سبد محصولاتمان را کامل‌تر کنیم و خطوط تولید جدیدی را نیز ظرف یکی دو ماه آینده راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی همچنین از رویکرد صادراتی شرکت به بازارهای کشورهای همجوار خبر داد و تعامل با مشتریان خارجی را یکی از اهداف حضور در نمایشگاه عنوان کرد.

🔹 چالش‌های اصلی: نقدینگی و انرژی
به گفته جابری، بزرگ‌ترین معضل فعلی صنعت، نقدینگی و تأمین مالی برای خریدهای خارجی است. وی همچنین افزود:در حال حاضر تنها چالش جدی ما تأمین نقدینگی است؛ مسئله‌ای که بسیاری از صنایع با آن دست به گریبانند.

وی همچنین بحران انرژی را معضلی جدی برای تولید دانست و گفت:قطعی برق، ناهماهنگی در زمان‌بندی‌ها و مشکل تأمین گازوئیل برای دیزل ژنراتورها باعث توقف‌های متعدد خطوط تولید شده است. عملاً روزهایی را که باید تولید کنیم، از دست می‌دهیم و این توقف‌ها هزینه‌های سنگینی به ما تحمیل می‌کند.

🔹 انتقاد صریح به عدم تعدیل قراردادها با خودروسازان

وی در ادامه به چالش‌های مالی در تعامل با خودروسازان اشاره کرد و گفت:در حالی وارد سومین ماه سال ۱۴۰۴ شده‌ایم که هنوز تعدیل قیمت قراردادهای سال ۱۴۰۲انجام نشده است. با توجه به چند برابر شدن نرخ ارز، هزینه مواد اولیه و سربار تولید، فروش ما حتی هزینه مواد اولیه را هم پوشش نمی‌دهد.

جابری تأکید کرد:حتی اگر امروز تعدیل انجام شود، به دلیل تورم شدید، آن مبلغ دیگر ارزشی برای جبران زیان بنگاه‌ها ندارد. این وضعیت باعث شده ما از یک بنگاه اقتصادی به یک بنگاه خیریه تبدیل شویم. متأسفانه مطالبات ما در صف پرداخت مانده و مشخص نیست چه زمانی پرداخت خواهد شد.

🔹 ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت
در پایان، جابری با تأکید بر لزوم واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی گفت:مشکل تصدی‌گری دولتی یکی از موانع رشد صنعت است. ایران‌خودرو در این مسیر قدم‌های خوبی برداشته، امیدواریم سایپا نیز این مسیر را دنبال کند تا از چرخه معیوب گذشته خارج شویم و به‌جای آزمون و خطای مدیریتی، از ظرفیت‌های واقعی بخش خصوصی استفاده کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین