تخصیص ارز، گمرک و بدهی خودروسازان، سه ضلع بحران قطعهسازی
کد خبر : ۴۲۲۶ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۳-۱۴۰۴ - ۱۳:۵۰ | مدت مطالعه: |
نسخه چاپی
در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول از مجموعهای از بحرانهای جدی در مسیر تولید قطعه در کشور پرده برداشت. جواد علینژاد با بیان اینکه تخصیص نیافتن ارز، گمرک، کمبود نقدینگی و مطالبات پرداختنشده از سوی خودروسازان، صنعت قطعهسازی را فلج کرده، تصریح کرد: مطالبات معوق از مگاموتور و سازهگستر به بیش از ۴۰۰ روز رسیده و هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی همچنین بر لزوم اصلاح فوری قراردادها و الحاقیهها در صنعت خودرو تأکید کرد و خواستار نقشآفرینی مؤثرتر انجمنهای تخصصی شد. علینژاد در عین حال، مسائلی همچون کمبود انرژی، آب و نیروی انسانی متخصص را از جمله چالشهایی دانست که باید توسط خود قطعهسازان با برنامهریزی داخلی مدیریت شود.
فنرلول یکی از باسابقهترین تولیدکنندگان فنر صنعتی و خودرویی در کشور است که علاوه بر تأمین بازار داخلی، در حال توسعه محورهای فناورانه و پروژههای دانشبنیان نیز هست

در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول با اشاره به مجموعهای از چالشهای ساختاری، نسبت به تشدید بحران در زنجیره تأمین قطعهسازان کشور هشدار داد.
جواد علینژاد، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول، در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین گفت: مهمترین اولویت امروز، تخصیص ارز است. نهتنها هنوز سهمیه نهایی نشده، بلکه تأخیر در فرآیند تخصیص، عملاً واردات مواد اولیه و ماشینآلات را متوقف کرده است.
گمرک، نقدینگی و سیاستهای بانکی؛ موانع دومینووار
وی همچنین به مشکلات گمرکی اشاره کرد و گفت:در کنار بحران ارزی، پیچیدگیها و تاخیرهای گمرکی، چه در حوزه مواد اولیه و چه ماشینآلات، ما را از برنامه تولید عقب انداخته است.
به گفته علینژاد، سیاستهای انقباضی بانکها و نبود تسهیلات نیز به شدت مانع گردش مالی در بنگاههای تولیدی شده:در عمل دسترسی ما به نقدینگی بسیار محدود شده است. در چنین شرایطی حفظ تولید حتی در حد ظرفیت فعلی هم دشوار است.
مطالبات معوق؛ معضل زنجیرهای در صنعت خودرو
یکی از هشدارهای جدی مدیرعامل فنرلول، وضعیت وخیم مطالبات معوق از خودروسازان بود:پنج تا شش ماه است که از سوی مگاموتور و سازهگستر (زیرمجموعه سایپا) پرداختی نداشتیم. مطالبات ما از ۳۰۰ تا ۴۰۰ روز گذشته و عملاً به فراموشی سپرده شده است. این موضوع فقط مختص فنرلول نیست، بلکه بسیاری از قطعهسازان را به مرز توقف رسانده است.
قراردادهای غیرمنصفانه و لزوم اصلاح فوری
علینژاد همچنین خواستار بازنگری در قراردادها و الحاقیههای صنعت خودرو شد و تأکید کرد که انجمنهای صنفی باید در این زمینه نقش فعالتری ایفا کنند:ساختار فعلی قراردادها، مخصوصاً در تعامل با ایرانخودرو و سایپا، نیازمند اصلاح بنیادین است. بدون آن، تولیدکننده همیشه در موقعیت ضعیف باقی خواهد ماند.
راهحلها: از برق تا نیروی انسانی؛ در دست خودمان
در پایان با اشاره به مسائل زیربنایی مانند ناترازی انرژی، کمبود آب و نیروی انسانی متخصص افزود:این مسائل را باید خود قطعهسازان حل کنند. انتظار نداریم کسی برایمان برق بیاورد. اما مشکلات بالادستی مثل ارز، گمرک و مطالبات، نیازمند ورود فوری دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی است.