تخصیص ارز، گمرک و بدهی خودروسازان، سه ضلع بحران قطعه‌سازی


کد خبر : ۴۲۲۶ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۳-۱۴۰۴ - ۱۳:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول از مجموعه‌ای از بحران‌های جدی در مسیر تولید قطعه در کشور پرده برداشت. جواد علی‌نژاد با بیان اینکه تخصیص نیافتن ارز، گمرک، کمبود نقدینگی و مطالبات پرداخت‌نشده از سوی خودروسازان، صنعت قطعه‌سازی را فلج کرده، تصریح کرد: مطالبات معوق از مگاموتور و سازه‌گستر به بیش از ۴۰۰ روز رسیده و هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی همچنین بر لزوم اصلاح فوری قراردادها و الحاقیه‌ها در صنعت خودرو تأکید کرد و خواستار نقش‌آفرینی مؤثرتر انجمن‌های تخصصی شد. علی‌نژاد در عین حال، مسائلی همچون کمبود انرژی، آب و نیروی انسانی متخصص را از جمله چالش‌هایی دانست که باید توسط خود قطعه‌سازان با برنامه‌ریزی داخلی مدیریت شود.
فنرلول یکی از باسابقه‌ترین تولیدکنندگان فنر صنعتی و خودرویی در کشور است که علاوه بر تأمین بازار داخلی، در حال توسعه محورهای فناورانه و پروژه‌های دانش‌بنیان نیز هست

در جریان برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول با اشاره به مجموعه‌ای از چالش‌های ساختاری، نسبت به تشدید بحران در زنجیره تأمین قطعه‌سازان کشور هشدار داد.

جواد علی‌نژاد، مدیرعامل گروه صنعتی فنرلول، در مصاحبه با خبر قطعه با توجه به مطلب فوق چنین گفت: مهم‌ترین اولویت امروز، تخصیص ارز است. نه‌تنها هنوز سهمیه نهایی نشده، بلکه تأخیر در فرآیند تخصیص، عملاً واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات را متوقف کرده است.

گمرک، نقدینگی و سیاست‌های بانکی؛ موانع دومینووار

وی همچنین به مشکلات گمرکی اشاره کرد و گفت:در کنار بحران ارزی، پیچیدگی‌ها و تاخیرهای گمرکی، چه در حوزه مواد اولیه و چه ماشین‌آلات، ما را از برنامه تولید عقب انداخته است.

به گفته علی‌نژاد، سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و نبود تسهیلات نیز به شدت مانع گردش مالی در بنگاه‌های تولیدی شده:در عمل دسترسی ما به نقدینگی بسیار محدود شده است. در چنین شرایطی حفظ تولید حتی در حد ظرفیت فعلی هم دشوار است.

مطالبات معوق؛ معضل زنجیره‌ای در صنعت خودرو

یکی از هشدارهای جدی مدیرعامل فنرلول، وضعیت وخیم مطالبات معوق از خودروسازان بود:پنج تا شش ماه است که از سوی مگاموتور و سازه‌گستر (زیرمجموعه سایپا) پرداختی نداشتیم. مطالبات ما از ۳۰۰ تا ۴۰۰ روز گذشته و عملاً به فراموشی سپرده شده است. این موضوع فقط مختص فنرلول نیست، بلکه بسیاری از قطعه‌سازان را به مرز توقف رسانده است.

قراردادهای غیرمنصفانه و لزوم اصلاح فوری

علی‌نژاد همچنین خواستار بازنگری در قراردادها و الحاقیه‌های صنعت خودرو شد و تأکید کرد که انجمن‌های صنفی باید در این زمینه نقش فعال‌تری ایفا کنند:ساختار فعلی قراردادها، مخصوصاً در تعامل با ایران‌خودرو و سایپا، نیازمند اصلاح بنیادین است. بدون آن، تولیدکننده همیشه در موقعیت ضعیف باقی خواهد ماند.

راه‌حل‌ها: از برق تا نیروی انسانی؛ در دست خودمان

در پایان با اشاره به مسائل زیربنایی مانند ناترازی انرژی، کمبود آب و نیروی انسانی متخصص افزود:این مسائل را باید خود قطعه‌سازان حل کنند. انتظار نداریم کسی برایمان برق بیاورد. اما مشکلات بالادستی مثل ارز، گمرک و مطالبات، نیازمند ورود فوری دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین