📌 نوسان در بازار خودرو؛ شکاف قیمت کارخانه و بازار تا ۵۰۰ میلیون تومان رسید


کد خبر : ۴۲۵۶ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۳-۱۴۰۴ - ۱۲:۰۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بازار خودرو ایران در ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ با نوسانات شدید قیمتی مواجه است. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد در برخی خودروها به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت وعده داده تا پایان خرداد، سیاست قیمت‌گذاری دستوری را اصلاح یا حذف کند.

قیمت‌گذاری دستوری از اواخر دهه ۱۳۸۰ اجرا شده، اما در سال‌های اخیر با تورم، جهش ارز و افزایش هزینه تولید، موجب رانت گسترده و زیان انباشته سنگین برای خودروسازان شده است. زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و بدهی به قطعه‌سازان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

📅 ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ | بازار خودرو ایران همچنان با نوسانات شدید قیمتی مواجه است؛ اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد در برخی خودروها به ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که دولت وعده داده تا پایان خردادماه نسبت به اصلاح یا حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدام کند.

🔍 پیش‌زمینه سیاست‌گذاری
قیمت‌گذاری دستوری از اواخر دهه ۱۳۸۰ با هدف حمایت از مصرف‌کننده توسط شورای رقابت و وزارت صمت اعمال شد؛ اما با افزایش نرخ تورم، جهش ارزی و رشد هزینه‌های تولید، این سیاست عملاً منجر به شکاف عمیق قیمتی و شکل‌گیری رانت شد؛ به‌گونه‌ای که ارزش این رانت در برخی برآوردها تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

📊 وضعیت مالی خودروسازان
بر اساس گزارش‌های رسمی، تا پایان سال ۱۴۰۳، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و بدهی به قطعه‌سازان نیز از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

🧭 ابهام در مسیر اصلاح
خردادماه به‌عنوان نقطه عطف در اصلاح ساختار قیمت‌گذاری مطرح شده، اما هنوز مشخص نیست دولت کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد:

  • حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری

  • استفاده از مدل ترکیبی

  • یا عرضه خودرو در بورس کالا

📉 تغییرات روزانه قیمت خودرو – ۱۹ خرداد ۱۴۰۴

🔻 کاهشی‌ها

  • پژو ۲۰۷ دنده‌ای TU5: حدود ۸۴۵ میلیون تومان (کاهش ~۵ میلیون تومان)

  • رانا پلاس ارتقا یافته: حدود ۷۷۰ میلیون تومان (کاهش ~۳۰ میلیون تومان)

  • شاهین G اتومات: کاهش حدود ۱۰ میلیون تومان

🔺 افزایشی‌ها – خودروهای مونتاژی
مدل‌هایی چون هایما، فیدلیتی، شاین‌مکس و دیگر محصولات مونتاژی، با توجه به رشد نرخ ارز، تا ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

🚗 قیمت برخی خودروهای داخلی

مدل خودرو قیمت حدودی تغییر نسبت به دیروز
پژو ۲۰۷ TU5 هیدرولیک ۱۴۰۴ ۸۵۰ میلیون ↑ ۳–۴٪
آریسان ۲ دوگانه‌سوز ۱۴۰۴ ۵۹۰ میلیون
پراید وانت ۱۵۱ SE ۴۳۵ میلیون ↑ ۳–۵٪

🔎 تحلیل بازار

  • اختلاف نمایندگی و بازار: در برخی مدل‌ها مانند دنا پلاس توربو، شکاف قیمتی بیش از ۲۷۰ میلیون تومان گزارش شده است.

  • بازار پرنوسان: نوسانات روزانه در مدل‌هایی چون پژو ۲۰۷ پانوراما یا شاهین G مشهود است.

  • نشانه‌های اصلاح: کاهش قیمت در خودروهایی مانند رانا و TU5 ممکن است نشانه‌ای از آغاز روند اصلاحی پس از جهش قیمتی باشد.

📌 
بازار خودرو در میانه خرداد ۱۴۰۴ در آستانه یک تغییر ساختاری قرار دارد. دولت باید تصمیمی کلیدی درباره سیاست قیمت‌گذاری اتخاذ کند؛ در غیر این صورت، رانت گسترده، زیان تولیدکننده و نارضایتی مصرف‌کننده همچنان ادامه خواهد داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین