عرضه خودرو در بورس؛ تنها راه باقی‌مانده برای تعادل بازار


کد خبر : ۴۷۱۳ | تاریخ انتشار : ۲۰-۰۶-۱۴۰۴ - ۱:۲۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بهروز حبیبی، عضو انجمن قطعه‌سازان همگن می‌گوید: ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار، زمینه‌ساز بازگشت اعتماد عمومی به روند قیمت‌گذاری نیز باشد.

خبر فطعه – بهروز حبیبی، عضو انجمن قطعه‌سازان همگن، در واکنش به بحث‌های طولانی‌مدت پیرامون نحوه قیمت‌گذاری خودرو تأکید کرد: اگر به دلیل حاکمیت نهادهای پوپولیستی با رویکردهای چپ افراطی، امکان قیمت‌گذاری توسط خودروسازان فراهم نباشد، راه دیگری جز عرضه خودرو در بورس باقی نمی‌ماند.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته بارها درباره ضرورت آزادسازی قیمت‌ها و توجه به واقعیت‌های اقتصادی صحبت شده است، افزود: سیاست‌های دستوری در عمل، نه تنها مانع از افزایش قیمت خودرو به صورت منطقی نشده، بلکه زمینه‌ساز تشدید فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد و همچنین گسترش دلالی در این حوزه شده است. در چنین شرایطی، بورس کالا می‌تواند تنها مکانیزم شفاف برای کشف قیمت واقعی باشد.

حبیبی تصریح کرد: بازار خودرو نیازمند سازوکاری است که در آن عرضه و تقاضا بدون دخالت‌های ویرانگر به تعادل برسد. اگر همچنان نگاه‌های پوپولیستی بر این صنعت حاکم باشد، زیان آن تنها متوجه خودروسازان نیست؛ بلکه تمامی ذی‌نفعان از جمله قطعه‌سازان، مصرف‌کنندگان، سازمان بورس و حتی دولت نیز آسیب خواهند دید.

این عضو انجمن قطعه‌سازان همگن با اشاره به نقش بورس کالا در شفافیت معاملات تأکید کرد: ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار، زمینه‌ساز بازگشت اعتماد عمومی به روند قیمت‌گذاری نیز باشد. وقتی مردم بدانند قیمت‌ها در یک بستر شفاف و قابل نظارت تعیین می‌شود، انگیزه‌های دلالی و سرمایه‌ای کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به تجربه عرضه محدود خودرو در بورس طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزود: در آن زمان بورس توانست جلوی بخش بزرگی از رانت و سوداگری را بگیرد، اما متأسفانه سودجویان و دلالان با همراهی برخی در مجلس و دولت، مسیر این اقدام را مسدود کردند و اجازه ندادند این روند ادامه یابد. همین موضوع، در کنار تعلل در خصوصی‌سازی واقعی، موجب زیان سنگین ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو شده است.

حبیبی تأکید کرد: امروز وضعیت این صنعت بحرانی است و راهکار کوتاه‌مدت برای نجات آن، حذف سامانه‌های واگذاری و پایان قیمت‌گذاری دستوری از طریق عرضه خودرو در بورس کالا است؛ درخواستی که مدیران ایران‌خودرو و سایپا نیز بارها مطرح کرده‌اند. هرگونه تعلل در این تصمیم، تنها به تسریع روند زیان‌دهی خودروسازان و زمین‌گیر شدن این صنعت خواهد انجامید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین