عرضه خودرو در بورس؛ گامی به سوی بازگشت مصرفی بودن خودرو


کد خبر : ۴۷۱۶ | تاریخ انتشار : ۲۰-۰۶-۱۴۰۴ - ۱:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

خبر قطعه – امیرحسین جلالی، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان استان تهران، عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری می‌داند که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در خروج خودرو از جایگاه کالای سرمایه‌ای و بازگشت آن به جایگاه واقعی‌اش به‌عنوان کالای مصرفی ایفا کند.

او معتقد است: در هیچ کشوری خودرو از طریق بورس عرضه نمی‌شود، اما شرایط خاص اقتصاد ایران – به‌ویژه تداوم قیمت‌گذاری دستوری – باعث شد این مسیر به‌عنوان یک راه‌حل انتخاب شود. در واقع، هدف این است که تعادل نسبی در بازار ایجاد گردد و عرضه و تقاضا به یک نقطه مشترک برسند.

به گفته جلالی، طی سال‌های اخیر بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید خودرو روی آوردند؛ اقدامی که خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. عرضه در بورس می‌تواند این چرخه معیوب را متوقف کرده و انگیزه‌های سرمایه‌ای را کمرنگ‌تر کند.

او البته هشدار می‌دهد که این سیاست اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند تعادل ایجاد کند، اما اجرای بلندمدت آن بدون درنظر گرفتن اصلاحات اساسی، ممکن است با چالش‌هایی همراه شود. با این حال، او بر این باور است که در شرایط فعلی، بورس کالا بهترین گزینه برای شفاف‌سازی معاملات و ایجاد نظم نسبی در بازار خودرو به شمار می‌رود.

جلالی همچنین به مشکلات ساختاری قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: این مشکلات مختص امروز نیست. سال‌هاست صنعت قطعه با چالش‌هایی چون کمبود نقدینگی و فشار قیمت‌گذاری دستوری مواجه است. وقتی تورم ۴۰ درصدی وجود دارد اما قیمت خودرو متناسب با آن افزایش نمی‌یابد، طبیعی است که فشار مضاعفی به قطعه‌سازان وارد شود.

او افزود: بخش زیادی از پرداختی خودروسازان به قطعه‌سازان از طریق ابزار بانکی انجام می‌شود، در حالی‌که بانک‌ها بخشی از این مبالغ را مسدود می‌کنند و همین امر توان نقدینگی را کاهش می‌دهد. در بهترین حالت، مطالبات قطعه‌سازان با تأخیر چندماهه پرداخت می‌شود و همین باعث می‌شود سرمایه در گردش کافی برای تولید در دسترس نباشد.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد که در دهه گذشته، قطعه‌سازان با وجود سخت‌ترین شرایط اقتصادی، اجازه ندادند چراغ تولید خودرو در کشور خاموش شود. بسیاری از قطعاتی که پیش‌تر وارد می‌شد، امروز در داخل تولید می‌شود؛ اما در حالی‌که قطعه‌ساز داخلی مستقیماً از تورم داخلی متأثر است، قیمت قطعات وارداتی تغییر چندانی ندارد و این موضوع شرایط را برای تولیدکننده داخلی سخت‌تر کرده است.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس اگرچه همه مشکلات را حل نمی‌کند، اما می‌تواند نقطه شروعی برای بازگرداندن خودرو به جایگاه اصلی‌اش باشد؛ یعنی کالایی مصرفی، نه ابزاری برای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین