عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری شفاف برای مقابله با رانت و احترام به حقوق مردم


کد خبر : ۴۷۳۲ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۶-۱۴۰۴ - ۱۱:۵۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

علی‌رضا نثاری،نائب رئیس اول کمیسیون لایحه مشترک بخش دولتی و خصوصی مجلس با اشاره به جلسه‌ نمایندگان مجلس با مدیران صنعت خودرو، بر لزوم شفاف‌سازی در فرآیند عرضه خودرو و افزایش کیفیت تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: عرضه در بورس کالا راهی موثر برای مقابله با رانت و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است.

خبر قطعه – نائب رئیس اول کمیسیون لایحه مشترک بخش دولتی و خصوصی مجلس با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با مدیران عامل شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: بخشی از مشکلات صنعت خودرو به دلیل تحریم‌ها و نبود برخی تجهیزات خاص قابل درک است، اما در سایر صنایع نیز تحریم وجود دارد و با این حال محصولاتی با کیفیت جهانی تولید می‌شود. بنابراین نمی‌توان همه مشکلات را به تحریم گره زد.

انتقاد از قرعه‌کشی؛ بی‌احترامی به مردم

نثاری، با انتقاد از سیستم قرعه‌کشی در عرضه خودرو تاکید کرد: این روش نوعی بی‌احترامی به حقوق شهروندان است. اگر عرضه خودرو شفاف باشد و تنها به مصرف‌کننده واقعی تعلق بگیرد، نیازی به قرعه‌کشی نیست. متأسفانه، گروه‌هایی از طریق استفاده از کد ملی افراد کم‌درآمد، خودروها را ثبت‌نام کرده و سپس با قیمت بالاتر در بازار آزاد می‌فروشند.

راه‌حل چیست؟ عرضه شفاف در بورس کالا

این نماینده مجلس راهکار اصلی این مشکل را عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: اگر خودرو با قیمت مشخص و عادلانه در بورس به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، دیگر شاهد دلالی و رانت نخواهیم بود. البته باید مراقب بود تا در کنار این فرآیند شفاف، بستر سوءاستفاده مجدد توسط برخی گروه‌ها فراهم نشود.

او در پایان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در صورت اجرای دقیق و جلوگیری از سو استفاده می تواند یکی از موثرترین راه ها برای پایان دادن به نابسامانی در بازار خودرو، حذف رانت و احقاق حقوق مصرف کنندگان واقعی باش. نمایندگان مجلس بر لزوم حمایت از این فرایند شفاف تاکید دارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین