برخورد تعزیراتی با پرونده خودروسازان در تضاد با مسیر خصوصی‌سازی قرار دارد


کد خبر : ۴۸۳۷ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۴:۴۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، عضو شورای رقابت، با انتقاد از برخوردهای تعزیراتی با پرونده خودروسازان گفت: این رویکرد در تضاد با مسیر خصوصی‌سازی قرار دارد.
یک مقام شورای رقابت ایران هشدار داد که ادامه سیاست‌های دولتی در قیمت‌گذاری کالاها، زیان انباشته شرکت‌های تولیدی را افزایش داده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را مسدود می‌کند.

 عضو شورای رقابت، گفت: قیمت‌گذاری دستوری نه تنها مانع توسعه بخش خصوصی می‌شود، بلکه باعث تشدید زیان بنگاه‌ها و تضعیف مسیر سرمایه‌گذاری خواهد شد.

او همچنین از ورود تعزیرات حکومتی به پرونده‌های اقتصادی انتقاد کرد و گفت این برخوردها بعضاً تحت فشار مخالفان خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد.

خبر قطعه – بهرامی افزود: هزاران شرکت دولتی زیان‌ده باقی مانده‌اند که سالانه چند برابر بودجه جاری کشور زیان تولید می‌کنند.

به گفته او، تلاش بخش خصوصی برای مدیریت این شرکت‌ها با مقاومت دستگاه‌های اجرایی روبه‌رو می‌شود.

وی تأکید کرد که افزایش منطقی قیمت‌ها در شرایط تورمی نباید به‌عنوان گران‌فروشی تلقی شود و بسیاری از احکام صادره علیه بنگاه‌ها فاقد استحکام حقوقی هستند و در مراحل تجدیدنظر قابلیت نقض دارند.

او توضیح داد: مرجع اصلی قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و سایر نهادها تنها باید بر اجرای آن نظارت کنند.

بهرامی گفت پس از خصوصی‌سازی، وظیفه دولت حمایت از بنگاه‌های خصوصی در برابر شکست و فراهم‌کردن زمینه توانمندسازی آن‌هاست، نه اعمال فشار تعزیراتی یا تبعیض در تسهیلات.

به گفته این عضو شورای رقابت، بهترین راهکار برای خروج از بحران، تسهیل واردات و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست؛ اقدامی که می‌تواند رانت و دلالی را کاهش داده و رقابت سالم‌تری در بازار ایجاد کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین