درخواست فوری قطعه سازان برای رفع موانع گمرکی و تسهیل فرآیند واردات


کد خبر : ۴۹۴۹ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۵:۰۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن ماشین‌سازی و قطعه‌سازان خودرو کشور (ISMAPA) در نامه‌ای رسمی به دکتر مدنی‌زاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار رفع فوری موانع گمرکی و اجرای اصلاحات ساختاری در این حوزه شد.
در این نامه با اشاره به تأثیر منفی پیچیدگی‌های اداری و رویه‌های غیرضروری گمرکی بر تولید داخلی آمده است: کُندی و توقف در تأمین مواد اولیه و قطعات، ادامه تولید را با مخاطره جدی مواجه کرده است.

خبر قطعه – بر اساس این گزارش، کمیته ارز و گمرک ISMAPA درخواست‌های فوری خود را برای رفع موانع گمرکی در چند محور اصلی ارائه کرده است.

در بخش تعرفه‌گذاری، بر یکپارچه‌سازی و تصحیح کدهای تعرفه‌ای تأکید شده تا از سردرگمی و تأخیر در فرآیند ترخیص جلوگیری شود.

همچنین، بازنگری در نرخ تعرفه قطعات مورد مطالبه قرار گرفته تا این نرخ به‌صورت منطقی کمتر از تعرفه محصول کامل باشد و از این طریق صرفه تولید داخلی حفظ گردد.

در حوزه رویه‌های گمرکی، این کمیته خواستار فعال شدن مسیر آبی یا ورود مستقیم برای واحدهای تولیدی شده و پیشنهاد کرده تشریفات گمرکی پس از ترخیص انجام شود.

همچنین، حذف الزام استفاده از ترخیص‌کاران به‌منظور تسهیل و مقررات‌زدایی از فرآیند ترخیص، از دیگر مطالبات این کمیته است تا صاحبان کالا بتوانند مستقیماً از طریق سیستم گمرک اقدام کنند.

در بخش فناوری و سامانه‌ها، اعضای کمیته خواستار دسترسی کامل و شفاف به سامانه کارشناس مجازی شدند تا صاحبان کالا بتوانند در تمام مراحل رسیدگی به پرونده، توضیحات و مستندات خود را ارائه دهند.

همچنین بر طراحی و پیاده‌سازی یک سامانه یکپارچه و ساده تأکید شده تا از تعدد سامانه‌ها و تشریفات اداری کاسته شود.

در حوزه لجستیک و کنترل کالا نیز احیای فرآیند حمل یکسره ماشین‌آلات مورد درخواست قرار گرفته تا از تخلیه و بارگیری مکرر، که موجب آسیب فیزیکی و تأخیر در تحویل می‌شود، جلوگیری گردد. علاوه بر این، کمیته خواستار حذف آزمایش‌های تکراری برای کالاهای با مشخصات ثابت شده تا از اتلاف هزینه و زمان بی‌دلیل پیشگیری شود.

در پایان این نامه، کمیته ارز ‌و گمرک انجمن از وزیر اقتصاد درخواست کرده است تا با برگزاری جلسه‌ای حضوری، زمینه بررسی و پیگیری این موارد فراهم شود.

این درخواست‌ها در چارچوب سیاست‌های «پادشکنندگی» و تحول اقتصادی دولت چهاردهم و با هدف تقویت تولید داخلی و پایداری زنجیره تأمین مطرح شده است.

در همین راستا، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تأکید بر نقش کلیدی دولت در تسهیل مسیرهای اقتصادی از جمله واردات، گفت: در حوزه سیاست‌های ارزی، تجربه تازه تالار دوم کار بسیار ارزشمندی بود و نشان داد در صورت ایجاد میدان نقش‌آفرینی برای بخش خصوصی، نتایج مطلوبی حاصل می‌شود.

او با اشاره به لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی کشور افزود: برای عملیاتی شدن مسیر واردات بدون انتقال ارز باید دولت تسهیل‌گر باشد و برای تک‌نرخی شدن ارز نیز برنامه‌ریزی تدریجی و منطقی انجام شود.

حسن‌زاده همچنین با ابراز حمایت از رویکرد چابک‌سازی دولت و تمرکززدایی از فرایندهای اداری، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آماده همکاری کامل با دولت برای گره‌گشایی از مسائل اقتصادی کشور است.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی، رفع موانع گمرکی و اصلاح فرآیندهای ارزی را پیش‌شرط پایداری تولید و جلوگیری از توقف زنجیره تأمین می‌دانند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند
نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟
صنعت خودرو؛ ستون استقلال ملی، قربانی نظام مالی فربه و بی‌عدالت
اثر نرخ ارز بر قیمت خودرو؛ نوسان دلار همچنان کابوس خودروسازان ایرانی