افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر برای حفظ تعادل تولید ضروری است| تولید تایر در انتظار تخصیص ارز


کد خبر : ۴۹۵۹ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۳:۴۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با توجه به رشد هزینه‌ های تولید و افزایش نرخ ارز آزاد، ناچاریم برای حفظ تعادل تولید، حدود ۱۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کنیم.

خبر قطعه –  بازار تایر کشور در ماه‌ های اخیر پس از دوره‌ پرتلاطم از افزایش نرخ ارز، محدودیت‌ های ارزی و چالش‌ های ثبت سفارش، اکنون در ظاهر به آرامشی نسبی رسیده است. اما در پشت این آرامش، تولیدکنندگان با بحرانی پنهان در تامین مواد اولیه و تخصیص به‌ موقع ارز روبه‌رو هستند؛ بحرانی که اگر حل نشود، می‌ تواند آرامش فعلی بازار را به سرعت برهم بزند. در حالی‌ که دولت تلاش دارد از طریق سیاست‌ های ارزی جدید، روند تخصیص ارز به صنایع را تسهیل کند، فعالان صنعت تایر معتقدند وعده‌ ها به‌ تنهایی نمی‌ تواند چرخ تولید را بچرخاند. در همین رابطه با جمال میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز به گفت و گو پرداختیم؛

* وضعیت فعلی بازار تایر و روند تخصیص ارز به تولیدکنندگان را چطور ارزیابی می‌ کنید؟

در حال حاضر بازار در شرایط آرام و متعادلی قرار گرفته و خوشبختانه در حوزه توزیع و فروش مشکلی در هیچ گروه محصولی و هیچ سایزی وجود ندارد. قیمت‌ ها هم در یک تعادل نسبی قرار دارند. اما در حوزه تولید، متاسفانه مدتی است که ثبت سفارش‌ ها به دلیل مشکلاتی که در سامانه ایجاد شده، عملا متوقف شده و ما مدت‌ هاست پشت درهای بسته مانده ایم. با این حال پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌ تر این گره را باز کنیم.

تامین ارز به‌ موقع انجام نمی‌ شود و ما مجبور می‌ شویم برای خرید مواد اولیه وارداتی به بازار آزاد برویم. قیمت مواد اولیه در بازار آزاد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمتی است که با ارز رسمی می‌ توانستیم آن را تهیه کنیم. این اختلاف، فشار زیادی به ساختار تولید وارد کرده است

* مهم‌ ترین مشکل تولید تایر در حال حاضر چیست؟

افزایش هزینه‌ های تولید یکی از چالش‌ های جدی ماست. دلیلش این است که تامین ارز به‌ موقع انجام نمی‌ شود و ما مجبور می‌ شویم برای خرید مواد اولیه وارداتی به بازار آزاد برویم. قیمت مواد اولیه در بازار آزاد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمتی است که با ارز رسمی می‌ توانستیم آن را تهیه کنیم. این اختلاف، فشار زیادی به ساختار تولید وارد کرده است.

* این شرایط چه تاثیری در عملکرد گروه صنعتی بارز گذاشته است؟

در مجموعه بارز، در شش ماهه نخست سال حدود ۷ درصد افزایش تولید داشتیم، در حالی که می‌ توانستیم تا ۱۵ درصد رشد را تجربه کنیم. در واقع نزدیک به ۸ درصد از ظرفیت بالقوه تولید را از دست دادیم که بخش عمده آن ناشی از تاخیر در تامین ارز و مشکلات حامل‌ های انرژی بوده است. البته امیدواریم در ماه‌ های باقی‌ مانده تا پایان سال بتوانیم این عقب‌ ماندگی را جبران کنیم.

* با توجه به این چالش‌ ها، انتظار شما از سیاست‌ گذاران ارزی و صنعتی چیست؟

ما از دولت انتظار نداریم بیش از نیازمان ارز در اختیارمان بگذارد، بلکه می‌ خواهیم همان میزان مورد نیاز را به‌ موقع و با ثبات در اختیارمان قرار دهد. تولید صنعتی با وعده و انتظار پیش نمی‌ رود؛ باید جریان تامین ارز پایدار و قابل پیش‌ بینی باشد. در غیر این صورت، هیچ واحد تولیدی نمی‌ تواند برنامه‌ ریزی بلند مدت انجام دهد.

بخشی از مواد اولیه ما تابع شرایط بازار جهانی است و طبیعتا افزایش نرخ ارز آزاد نیز در این میان اثرگذار بوده است

* آیا شرایط جدید بین‌ المللی هم به تامین مواد اولیه تاثیر گذاشته است؟

بله، بخشی از مواد اولیه ما تابع شرایط بازار جهانی است و طبیعتا افزایش نرخ ارز آزاد نیز در این میان اثرگذار بوده است. برخی از اقلام وارداتی افزایش قیمت داشتند، اما این افزایش آن‌ قدر نگران‌ کننده نیست که بخواهد بازار را دچار شوک کند.

* با شرایطی که شما پیشتر به آن اشاره کردید، آیا صنعت تایر نیاز به افزایش نرخ دارد؟

بله، با توجه به رشد هزینه‌ های تولید و افزایش نرخ ارز آزاد، ناچاریم برای حفظ تعادل اقتصادی تولید، حدود ۱۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کنیم. این میزان می‌ تواند ما را به سطح تعادل قبلی بازگرداند و از فشار بیشتر بر تولید جلوگیری کند./ تحلیل بازار

برچسب ها:

دیدگاه شما

آخرین اخبار

افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند
نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟
صنعت خودرو؛ ستون استقلال ملی، قربانی نظام مالی فربه و بی‌عدالت
اثر نرخ ارز بر قیمت خودرو؛ نوسان دلار همچنان کابوس خودروسازان ایرانی