شکاف بزرگ در صنعت خودرو؛ ثبات ایران‌خودرو در برابر سقوط سایپا و خصوصی‌ها


کد خبر : ۴۹۶۶ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۷-۱۴۰۴ - ۹:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

داده‌های تازه از تولید خودروسازان ایرانی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد تنها ایران‌خودرو توانسته روندی صعودی را حفظ کند، در حالی که سایپا و تولیدکنندگان خصوصی با افت چشمگیر تولید مواجه شده‌اند؛ نشانه‌ای از شکاف فزاینده میان خودروسازان دولتی و خصوصی در بزرگ‌ترین بازار خودروی خاورمیانه.
بر اساس آمار رسمی، ایران‌خودرو تولید خود را از ۲۴۸,۲۲۰ دستگاه در نیمه اول ۱۴۰۳ به ۲۶۷,۳۴۷ دستگاه در ۱۴۰۴ رسانده است — رشدی معادل ۷.۷ درصد. تحلیلگران می‌گویند این رشد ملایم اما پایدار نتیجه‌ی کنترل نقدینگی، برنامه‌ریزی دقیق تولید و تمرکز بر عرضه مدل‌های پرتیراژ مانند پژو و دنا بوده است.

در مقابل، سایپا دومین خودروساز دولتی کشور، با افت ۳۲ درصدی تولید به ۱۵۳,۳۲۷ دستگاه سقوط کرده است. منابع صنعتی کاهش نقدینگی، توقف موقت پروژه‌هایی نظیر آریا و شاهین و ناهماهنگی در زنجیره تأمین را از عوامل اصلی این افت می‌دانند.

خبر قطعه –  در بخش خصوصی، شرایط دشوارتر بوده است. مدیران‌خودرو تولید خود را از ۷۵,۳۷۲ به ۲۹,۶۳۷ دستگاه کاهش داده — افتی ۶۱ درصدی که به گفته‌ی فعالان بازار، مستقیماً از محدودیت‌های ارزی و رکود در واردات قطعات چینی ناشی می‌شود.

کرمان‌موتور نیز با کاهش ۸.۵ درصدی تولید از ۳۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه به ۲۹,۹۱۹ دستگاه رسیده است.

تحلیلگران می‌گویند افت شدید در میان شرکت‌های خصوصی بیانگر آسیب‌پذیری بالای بخش مونتاژ در برابر نوسانات سیاست ارزی و نبود حمایت مؤثر از تولید است.

در مجموع، خودروسازان دولتی در نیمه نخست ۱۴۰۴ بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند، در حالی که شرکت‌های خصوصی سهم خود را به‌طور قابل‌توجهی از دست داده‌اند.

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: در شرایطی که بیشتر شرکت‌ها با رکود و کمبود منابع مواجه‌اند، ایران‌خودرو نشان داده می‌تواند ثبات تولید را حتی در فضای پرنوسان اقتصادی حفظ کند. این موضوع می‌تواند موقعیت آن را در بازار داخلی و سیاست‌گذاری‌های آتی تقویت کند.

رضا علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به اکثریت سهام‌داران، این واگذاری را موفق ارزیابی کرد و گفت: خروجی که از این واگذاری می‌بینیم خروجی خوبی است و باوجود شرایط دشوار اقتصادی به لحاظ مسایل داخلی و بین‌المللی، می‌بینیم که ایران‌خودرو نسبت به هم‌ترازانش چالش‌های کم‌تری دارد و می‌تواند خود را بهتر با شرایط سازگار کند.

با این حال، تحلیل‌ها حاکی از آن است که تداوم این روند برای ایران‌خودرو نیز وابسته به ثبات ارزی و تصمیم‌های آینده دولت درباره قیمت‌گذاری خودرو خواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین