شکاف بزرگ در صنعت خودرو؛ ثبات ایرانخودرو در برابر سقوط سایپا و خصوصیها
کد خبر : ۴۹۶۶ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۷-۱۴۰۴ - ۹:۱۴ | مدت مطالعه: |
نسخه چاپی
دادههای تازه از تولید خودروسازان ایرانی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ نشان میدهد تنها ایرانخودرو توانسته روندی صعودی را حفظ کند، در حالی که سایپا و تولیدکنندگان خصوصی با افت چشمگیر تولید مواجه شدهاند؛ نشانهای از شکاف فزاینده میان خودروسازان دولتی و خصوصی در بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه.
بر اساس آمار رسمی، ایرانخودرو تولید خود را از ۲۴۸,۲۲۰ دستگاه در نیمه اول ۱۴۰۳ به ۲۶۷,۳۴۷ دستگاه در ۱۴۰۴ رسانده است — رشدی معادل ۷.۷ درصد. تحلیلگران میگویند این رشد ملایم اما پایدار نتیجهی کنترل نقدینگی، برنامهریزی دقیق تولید و تمرکز بر عرضه مدلهای پرتیراژ مانند پژو و دنا بوده است.
در مقابل، سایپا دومین خودروساز دولتی کشور، با افت ۳۲ درصدی تولید به ۱۵۳,۳۲۷ دستگاه سقوط کرده است. منابع صنعتی کاهش نقدینگی، توقف موقت پروژههایی نظیر آریا و شاهین و ناهماهنگی در زنجیره تأمین را از عوامل اصلی این افت میدانند.

خبر قطعه – در بخش خصوصی، شرایط دشوارتر بوده است. مدیرانخودرو تولید خود را از ۷۵,۳۷۲ به ۲۹,۶۳۷ دستگاه کاهش داده — افتی ۶۱ درصدی که به گفتهی فعالان بازار، مستقیماً از محدودیتهای ارزی و رکود در واردات قطعات چینی ناشی میشود.
کرمانموتور نیز با کاهش ۸.۵ درصدی تولید از ۳۲ هزار و ۶۹۷ دستگاه به ۲۹,۹۱۹ دستگاه رسیده است.
تحلیلگران میگویند افت شدید در میان شرکتهای خصوصی بیانگر آسیبپذیری بالای بخش مونتاژ در برابر نوسانات سیاست ارزی و نبود حمایت مؤثر از تولید است.
در مجموع، خودروسازان دولتی در نیمه نخست ۱۴۰۴ بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند، در حالی که شرکتهای خصوصی سهم خود را بهطور قابلتوجهی از دست دادهاند.
یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: در شرایطی که بیشتر شرکتها با رکود و کمبود منابع مواجهاند، ایرانخودرو نشان داده میتواند ثبات تولید را حتی در فضای پرنوسان اقتصادی حفظ کند. این موضوع میتواند موقعیت آن را در بازار داخلی و سیاستگذاریهای آتی تقویت کند.
رضا علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واگذاری مدیریت ایرانخودرو به اکثریت سهامداران، این واگذاری را موفق ارزیابی کرد و گفت: خروجی که از این واگذاری میبینیم خروجی خوبی است و باوجود شرایط دشوار اقتصادی به لحاظ مسایل داخلی و بینالمللی، میبینیم که ایرانخودرو نسبت به همترازانش چالشهای کمتری دارد و میتواند خود را بهتر با شرایط سازگار کند.
با این حال، تحلیلها حاکی از آن است که تداوم این روند برای ایرانخودرو نیز وابسته به ثبات ارزی و تصمیمهای آینده دولت درباره قیمتگذاری خودرو خواهد بود.