آیا صنعت خودرو انحصاری است؟


کد خبر : ۴۹۸۷ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۰:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت‌خودرو نسبت به عملکرد شورای رقابت در صنعت و بازار خودرو طی این سال‌ها انتقادهای جدی دارند و خواستار بازنگری در دخالت این شورا در صنعت‌خودرو هستند. حال در این رابطه سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخته است.

آیا فرضیه انحصاری بودن صنعت‌خودرو که مبنای قیمت‌گذاری دستوری است و از سوی شورای رقابت اعمال می‌شود، صحیح است؟

خبر قطعه – فرضیه شورای‌رقابت مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو در شرایطی که واردات خودرو به‌کشور آزاد و تعداد خودروسازان مونتاژکار افزایش پیدا کرده، کاملا اشتباه است. اگرچه وظیفه اصلی شورای‌رقابت مقابله با انحصار است، اما در واقع این شورا با این فرضیه که انحصار تولید خودرو در اختیار دو خودروساز بزرگ است، این حق را برای خود قائل شده که کنترل قیمت خودرو را به دست بگیرد.

چه زمانی بازار خودرو انحصاری است؟

بازار خودرو زمانی انحصاری است که خودروسازان رقیبی نداشته و یا با خودروسازان دیگر بر سر افزایش قیمت خودرو تبانی کرده باشند؛ بنابراین فرضیه شورای‌رقابت مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو در شرایطی که واردات خودرو به‌کشور آزاد و تعداد خودروسازان مونتاژکار افزایش پیدا کرده کاملا اشتباه است.

نقش شورای رقابت در این وضعیت چیست؟

شورای رقابت خود عامل ایجاد انحصار در بازار خودرو است. متاسفانه شورای‌رقابت با ایجاد نظام قیمت‌گذاری دستوری امکان هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت‌خودرو را از بین برده است؛ چراکه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست سرمایه خود را وارد صنعتی کند که هیچ‌گونه اختیاری در تعیین قیمت محصول خود ندارد.

از آن‌جا که هر طرح سرمایه‌گذاری بر اساس بررسی ریسک‌های مالی و حرفه‌ای انجام می‌شود، طبیعی است سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در صنعتی چون خودروسازی که تحت نظام قیمت‌گذاری دستوری قرار دارد، اجتناب کنند.

شورای‌رقابت با عملکرد خود در حق دو خودروساز بزرگ کشور ظلم کرده است. نتیجه چنین سیاستی شکل‌گیری انحصار معکوس در بازار خودرو است؛ انحصاری که نه به نفع دولت، نه خودروساز و قطعه‌ساز و نه بانک‌هاست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پیشنهاد مجلس برای تشکیل کنسرسیوم خودرویی با چین
بدون نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت ممکن نیست
تزریق ۲۰ همت نقدینگی ۵۷ درصد از مطالبات معوق قطعه سازان را جوابگو است
افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند