درخواست صنعتگران برای اصلاح فرآیند گمرکی/ ۳۰ درصد ظرفیت تولید قربانی سهمیه‌بندی ارز شد


کد خبر : ۴۹۹۱ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۱:۰۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

امیرحسین جلالی، رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور با انتقاد تند از وضعیت نابسامان گمرک و سیاست‌های ارزی گفت: خجالت‌آور است که مواداولیه تولیدکننده شش ماه در گمرک بماند و باعث شود خط تولید کارخانه به خاطر همان کمبود قطعه متوقف شود. این شرایط برای کشوری که شعار حمایت از تولید می‌دهد، مایه تأسف است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ همت سرمایه قطعه‌سازان در گمرک قفل شده و هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان برای حفظ خطوط تولید، ناچار شدند قطعات را با هزینه‌های سنگین از طریق حمل هوایی وارد کنند؛ اقدامی که هزینه تولید را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

خبر قطعه – جلالی تصریح کرد: سهمیه‌بندی ارز به جای ایجاد عدالت، ۳۰ درصد از ظرفیت تولید کشور را قربانی کرده است. در بسیاری از واحدها خط تولید نیمه‌فعال شده و بخشی از نیروی انسانی به مرز بیکاری رسیده است.

او در پایان تأکید کرد: درخواست عاجزانه ما از دولت این است که هرچه سریع‌تر فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک را اصلاح کند. ادامه این وضعیت، به معنای از بین رفتن سرمایه ملی، بی‌اعتمادی تولیدکننده و تشدید رکود در صنعت قطعه‌سازی است.

فعالان این صنعت می‌گویند، سیاست‌های فعلی ارزی و گمرک، صنعت قطعه‌سازی را در آستانه بحران واقعی قرار داده است.

در شرایطی که دولت بر رشد تولید و مهار تورم تأکید می‌کند، واقعیت میدانی چیز دیگری می‌گوید: کالا در گمرک خاک می‌خورد، خطوط تولید خاموش می‌شوند و هزینه‌ها هر روز بالاتر می‌رود.

در حالی‌که تنها با اصلاح یک فرآیند ساده اداری می‌توان از هدررفت میلیاردها تومان جلوگیری کرد، تصمیم‌گیری‌ها به حدی کند است که فعالان اقتصادی از «درخواست عاجزانه» سخن می‌گویند.

به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت به جای وعده، گلوگاه‌های واقعی تولید را باز کند؛ چراکه خواب یک خط تولید، یعنی خاموش شدن چراغ صدها خانواده در زنجیره قطعه‌سازی کشور.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند
نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟
صنعت خودرو؛ ستون استقلال ملی، قربانی نظام مالی فربه و بی‌عدالت
اثر نرخ ارز بر قیمت خودرو؛ نوسان دلار همچنان کابوس خودروسازان ایرانی