کاهش تولید خودروسازان در نیمه نخست سال؛ رشد ایران خودرو در مقابل افت سایپا و پارس خودرو


کد خبر : ۴۹۹۷ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سه خودروساز بزرگ ایران شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در شش ماه نخست سال جاری مجموعاً ۵۶ هزار دستگاه خودرو کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کرده‌اند.
در این میان، ایران خودرو تنها خودروسازی است که رشد تولید را تجربه کرده و با افزایش ۸.۸ درصدی، ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. در مقابل، تولید سایپا با کاهش ۳۵.۶ درصدی به ۱۰۹ هزار و ۶۱۹ دستگاه رسید و پارس خودرو نیز تولید خود را با کاهش ۱۶ هزار و ۸۳۵ دستگاهی به ۳۱ هزار و ۵۵۴ دستگاه محدود کرده است.

آمار تولید نشان می‌دهد که در حالی که ایران خودرو توانسته روند صعودی تولید را حفظ کند، دو رقیب دیگر با افت شدید تولید روبه‌رو هستند.

خبر قطعه – این سه شرکت از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه، ۴۰۴ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند، در حالی که تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۴۶۰ هزار و ۷۶۳ دستگاه بوده است.

رشد تولید ایران خودرو

در این میان، ایران خودرو تنها خودروسازی است که رشد تولید داشته است. این گروه صنعتی در نیمه نخست سال جاری، ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به تولید ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد. مقایسه تولید ایران خودرو در پنج ماه نخست امسال نیز بیانگر افزایش ۳ هزار و ۸۲۵ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در بررسی تولید محصولات این خودروساز، بیشترین سهم تولید به پژو با ۸۰ هزار و ۸۸۰ دستگاه و سورن با ۷۰ هزار و ۸۱۰ دستگاه اختصاص دارد. سایر محصولات ایران خودرو شامل دنا (۴۲ هزار و ۴۵ دستگاه)، تارا (۴۰ هزار و ۱۳۴ دستگاه)، رانا (۶ هزار و ۲۶۲ دستگاه)، هایما (۱۰ هزار و ۷۶۲ دستگاه) و سایر محصولات (۱۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه) بوده است. همچنین، خودروهای تجاری نشده ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون ۱ هزار و ۱۹۸ دستگاه ثبت شده است.

کاهش چشمگیر تولید سایپا

در مقابل، سایپا با کاهش تولید روبه‌رو بوده است. این شرکت در شش ماه نخست امسال، ۱۰۹ هزار و ۶۱۹ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۵.۶ درصدی معادل ۶۰ هزار و ۷۹۸ دستگاه را نشان می‌دهد.

جزئیات تولید سایپا نشان می‌دهد که گروه X 200 (تیبا، کوئیک و ساینا) با تولید ۶۸ هزار و ۷۰۳ دستگاه، بیشترین سهم را دارد. همچنین ۱۵ هزار و ۸۹۲ دستگاه خودروی شاهین و حدود ۱۷ هزار دستگاه وانت ۱۵۱ در این مدت تولید شده است. شایان ذکر است که تولید ساینا S و کوئیک معمولی در نیمه نخست سال گذشته به ترتیب ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه و ۱ هزار و ۲۳۴ دستگاه بوده، اما امسال این خودروها تولید نشده‌اند.

کاهش تولید پارس خودرو

شرکت پارس خودرو نیز کاهش تولید داشته است و در شش ماه نخست امسال، ۳۱ هزار و ۵۵۴ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۶ هزار و ۸۳۵ دستگاه را نشان می‌دهد. بیشترین سهم تولید این شرکت مربوط به خودروهای گروه Q 200 با ۲۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه بوده و خودروی سهند نیز ۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه تولید شده است.

از نکات قابل توجه پارس خودرو، شروع تولید نسخه مونتاژی کراس‌اور چانگان CS35 پلاس با نام ۴۲۱ P است که در شش ماه نخست سال ۲۳۳ دستگاه از این مدل مونتاژ شده است.

در مجموع، هرچند ایران خودرو موفق به افزایش تولید شده است، اما سایپا و پارس خودرو کاهش چشمگیری را تجربه کرده‌اند؛ این روند نشان‌دهنده چالش‌های تولید در خودروسازی کشور و تفاوت عملکرد میان خودروسازان بزرگ است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پیشنهاد مجلس برای تشکیل کنسرسیوم خودرویی با چین
بدون نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت ممکن نیست
تزریق ۲۰ همت نقدینگی ۵۷ درصد از مطالبات معوق قطعه سازان را جوابگو است
افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند