آینده مبهم واگذاری سهام‌های تودلی ایران‌خودرو و سایپا


کد خبر : ۵۰۱۲ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۷-۱۴۰۴ - ۹:۱۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

فرآیند واگذاری سهام‌های تودلی ایران‌خودرو و سایپا همچنان ادامه دارد، اما نامه اخیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به هیئت دولت، بار دیگر بحث درباره میزان دخالت و نظارت دولت بر دو خودروساز بزرگ کشور را زنده کرده است.

در این نامه که در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ ارسال شده، ایدرو خواستار حفظ حداقل ۲۰ درصد سهم دولت در سهام‌های تودلی این دو شرکت شده و هشدار داده است که واگذاری کامل این سهام بدون رعایت چارچوب قانونی می‌تواند کنترل و نظارت دولت را بر صنایع استراتژیک خودروسازی تضعیف کند.

خبر قطعه – سهام‌های تودلی به مالکیت‌های متقابل شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان اطلاق می‌شود که اگرچه دولت به‌صورت مستقیم در آنها سهام‌دار نیست، اما بخش مهمی از ساختار مدیریتی ایران‌خودرو و سایپا را شکل می‌دهند.

ایدرو در نامه خود با استناد به بند «چ» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نظریه شورای نگهبان در سال ۱۳۸۸ و تأکیدات مقام معظم رهبری اعلام کرده است که کاهش سهم دولت به زیر حداقل مقرر، «مغایر با قوانین بالادستی» و «دارای پیامدهای اقتصادی و حقوقی منفی» خواهد بود.

سهیل معمارباشی، معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: نامه ایدرو به هیچ وجه به معنای توقف خصوصی‌سازی نیست. هدف ما حفظ سهم حداقلی دولت برای تضمین نظارت حاکمیتی است.

او تأکید کرد که بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴، سهم دولت در شرکت‌های بزرگ گروه دو نباید کمتر از ۲۰ درصد باشد تا دولت بتواند از حقوق سهامداری، از جمله حضور در هیئت‌مدیره، بررسی ترازنامه و پیگیری تخلفات مدیریتی استفاده کند.

در مقابل، سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید فرآیند واگذاری متوقف نشده و همچنان در حال اجراست، اما چارچوب‌های نظارتی ایدرو باید رعایت شود. این اختلاف دیدگاه، اکنون به نقطه اصلی چالش میان دو نهاد دولتی تبدیل شده است: آیا دولت باید صرفاً ناظر باقی بماند یا همچنان در تصمیم‌گیری‌های راهبردی خودروسازان نقش مستقیم داشته باشد؟

تحلیلگران معتقدند واگذاری بدون رعایت سهم حداقلی دولت می‌تواند خطر کاهش شفافیت مالی، افزایش ریسک حقوقی و حتی ایجاد حلقه‌های مدیریتی غیرپاسخگو را به دنبال داشته باشد. به گفته کارشناسان، حفظ حداقل ۲۰ درصد سهم دولت نه به‌عنوان مانع خصوصی‌سازی، بلکه برای تضمین «تداوم نظارت و پاسخگویی در صنایع حیاتی» ضروری است.

در حالی‌که سیاست‌گذاران به دنبال جذب سرمایه‌گذاران جدید و کاهش تصدی‌گری دولت هستند، ناظران اقتصادی هشدار می‌دهند که تضعیف کنترل حاکمیتی می‌تواند به زیان بلندمدت اقتصاد و بازار خودرو منجر شود.

به نظر می‌رسد مسیر پیش‌رو نه توقف، بلکه ادامه واگذاری با رعایت سقف نظارتی ۲۰ درصدی دولت باشد؛ مدلی که هم اهداف خصوصی‌سازی را دنبال می‌کند و هم امنیت حاکمیتی دولت را در دو خودروساز استراتژیک کشور حفظ خواهد کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند
نفس تازه خودروسازان با وام ۲۰ همتی؟
صنعت خودرو؛ ستون استقلال ملی، قربانی نظام مالی فربه و بی‌عدالت
اثر نرخ ارز بر قیمت خودرو؛ نوسان دلار همچنان کابوس خودروسازان ایرانی