تولید افت کرد، فروش بالا رفت؛ معادله معکوس خودروسازان در شهریورماه


کد خبر : ۵۰۱۹ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۷-۱۴۰۴ - ۱۹:۰۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بر پایه داده‌های منتشرشده در ماه نما صنعت خودرو و قطعه سازی شهریور ۱۴۰۴، عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) در حوزه تولید و فروش نشان می‌دهد که با وجود نوسانات تیراژ، بازار خودرو همچنان تحت‌تأثیر فعالیت این دو شرکت است و بیش از ۷۰ درصد از تولید کل کشور را در اختیار دارند. در مهرماه ۱۴۰۴، مجموع تولید خودروهای سواری در کشور نسبت به ماه قبل اندکی کاهش یافته است. با این حال، ایران‌خودرو همچنان در جایگاه نخست تولید قرار دارد و سایپا نیز با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد در رتبه دوم ایستاده است.

خبر قطعه -بر اساس آمارهای ارائه‌شده در این گزارش که به همت انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو استان تهران تهیه شده، تیراژ تولید خودروهای سواری در شش‌ماهه نخست امسال حدود ۳۸۹ هزار دستگاه بوده است. این گزارش که قرار است از این پس به‌صورت ماهانه و مستمر توسط انجمن منتشر شود، تصویری دقیق‌تر از روند تولید خودروسازان ارائه می‌دهد

این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۴۲۸ هزار دستگاه بوده، کاهش جزئی را نشان می‌دهد؛ موضوعی که به‌گفته کارشناسان، بیشتر ناشی از محدودیت‌های تأمین قطعه، نوسان نرخ ارز و تأخیر در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خطوط تولید است.

در بخش خودروهای تجاری نیز افت محسوسی مشاهده می‌شود. مجموع تولید در این گروه برای دو خودروساز اصلی کشور حدود ۶۲ هزار دستگاه گزارش شده است. در حالی‌که ایران‌خودرو سهم کمتری نسبت به سایپا دارد، اما هر دو شرکت نسبت به نیمه نخست سال روند باثبات‌تری را تجربه کرده‌اند.

بر اساس محاسبات ارائه‌شده، سهم ایران‌خودرو از کل تولید خودرو کشور در این بازه ۷۰.۷ درصد برآورد می‌شود و سایپا نیز ۲۹۰۳ درصد از تولید را به خود اختصاص داده است.

در مقایسه با سال گذشته، تغییر محسوسی در این نسبت مشاهده نمی‌شود و ساختار بازار خودرو ایران همچنان دو قطبی باقی مانده است.

در بخش فروش، هر دو شرکت نسبت به سال قبل رشد ریالی قابل توجهی ثبت کرده‌اند.

درآمد حاصل از فروش ایران‌خودرو در ۶ ماه امسال ۲۱۰.۷۰ هزار میلیارد ریال و برای سایپا حدود ۴۸.۸۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش نرخ ارز و تعدیل قیمت محصولات در کارخانه بوده است، نه افزایش تیراژ تولید.

یکی از شاخص‌های مهم مورد بررسی در گزارش، نسبت خرید داخلی به کل فروش است که بیانگر سهم قطعات داخلی در تولید خودرو است.

این نسبت برای ایران‌خودرو در شهریورماه ۷۶.۰۹ و برای سایپا ۲۳.۰۱ محاسبه شده است؛ به این معنا که بیش از نیمی از هزینه‌های تولید به خرید قطعات داخلی اختصاص یافته است.

بهبود جزئی این شاخص نسبت به ماه قبل نشان‌دهنده افزایش توان تأمین قطعه از تولیدکنندگان داخلی است، هرچند وابستگی به واردات در قطعات اصلی همچنان باقی است.

در بخش بازار سرمایه، ارزش ریالی سهام ایران‌خودرو ۱۰۳.۰۶ و ۶۴.۳۶ هزار میلیارد ریال برای سایپا اعلام شده است.
با درنظر گرفتن نرخ آزاد ارز، ارزش دلاری بازار ایران‌خودرو حدود ۱.۰۳ میلیارد دلار و سایپا حدود ۰.۶۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این ارقام نشان می‌دهد که با وجود چالش‌های مالی و بدهی انباشته، همچنان اعتماد نسبی بازار سرمایه به این دو شرکت حفظ شده است.

در بخش تحلیلی گزارش، با اشاره به احتمال فعال‌سازی «مکانیزم ماشه» و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، سه سناریو برای آینده صنعت خودرو ترسیم شده است:

سناریوی بدبینانه: کاهش ۵۰ درصدی تیراژ تولید در صورت تشدید محدودیت‌های واردات قطعه.

سناریوی میانی: افت ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید در صورت تداوم وضعیت کنونی اقتصادی.

سناریوی خوش‌بینانه: افزایش محدود تولید در صورت ثبات نرخ ارز و بهبود نقدینگی زنجیره تأمین.

جمع‌بندی داده‌های ماه نمای شهریور ۱۴۰۴ نشان می‌دهد صنعت خودروی ایران در وضعیت «ثبات شکننده» قرار دارد.

تولید نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری نداشته، اما ظرفیت رشد نیز بسیار محدود است. سه عامل اصلی که مانع رشد تولید هستند عبارت‌اند از: کمبود نقدینگی، بدهی انباشته به قطعه‌سازان، و نوسانات نرخ ارز.

ایران‌خودرو و سایپا با وجود حفظ سهم بالا در تولید، برای حفظ جایگاه خود در بازار داخلی ناگزیر از اجرای اصلاحات ساختاری، توسعه محصولات جدید و کاهش وابستگی ارزی خواهند بود.

برای دیدن ماه نمای آماری صنعت خودرو و قطعه سازی – مهرماه ۱۴۰۴ کلیک کنید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پیشنهاد مجلس برای تشکیل کنسرسیوم خودرویی با چین
بدون نوسازی ناوگان، کاهش مصرف سوخت ممکن نیست
تزریق ۲۰ همت نقدینگی ۵۷ درصد از مطالبات معوق قطعه سازان را جوابگو است
افت تولید، افزایش زیان و تشدید فشار نقدینگی در خودروسازی
چین چه می کند با ایران؟!
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی
تزریق ۴۰ همت تسهیلات بانکی؛ تنفس مصنوعی مشروط برای زنجیره تأمین خودرو
خودروسازان زیر ذره‌بین کیفیت؛ از ردیابی قطعات تا ارتقای استانداردها
تزریق ۴۰ همت برای جلوگیری از توقف تولید؛ نجات موقت زنجیره تأمین
مداخله دولت در قیمت‌گذاری کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد
تشدید گرایش خودروسازان به مونتاژکاری؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و فشار هزینه‌ها
مازوت می‌سوزد، خودروساز متهم می‌شود!
در رویداد گزارش سال ۱۴۰۳ کروز چه گذشت؟
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو
آمار ۷ماهه خودروسازی کشور منتشر شد
وقت عذرخواهی از اشتباهات در سیاست‌گذاری خودرویی فرا رسیده است
لزوم ورود فوری بانک مرکزی برای نجات صنعت خودرو
تفاهم نامه ایران خودرو و بانک تجارت برای تامین مالی و تسهیل در پرداخت‌های قطعه‌سازان
موافقت بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۲۰ همتی به دو خودروساز بزرگ به شرط پرداخت مستقیم به قطعه سازان
تداوم تولیدات قطعه سازان با تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات
نشانه‌های بیداری پس از ۱۶ ماه رکود/ آیا رونق صنعت خودرو پایدار است؟
خودروسازان نیازمند ۵۰ همت تسهیلات هستند