اثر نرخ ارز بر قیمت خودرو؛ نوسان دلار همچنان کابوس خودروسازان ایرانی


کد خبر : ۵۲۲۸ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۸-۱۴۰۴ - ۱۰:۵۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بررسی داده‌های مالی دو خودروساز بزرگ ایران نشان می‌دهد که بیش از نیمی از هزینه‌های تولید خودرو در کشور به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر نرخ ارز آزاد قرار دارد؛ موضوعی که هر نوسان در بازار ارز را به‌سرعت به قیمت نهایی خودرو منتقل می‌کند.

مطابق گزارش منتشرشده از سوی یک نهاد پژوهشی داخلی، حدود ۶۱ درصد از هزینه‌های تولید در ایران‌خودرو و ۴۷ درصد در سایپا به نرخ ارز آزاد وابسته است، در حالی‌که بخش کوچکتری از هزینه‌ها به تورم داخلی یا نرخ ارز نیمایی مربوط می‌شود.

خبر قطعه – بر اساس این داده‌ها، در ایران‌خودرو ۳۹.۲ درصد هزینه‌ها ناشی از تورم داخلی و ۲۰.۷ درصد وابسته به نرخ نیمایی است؛ در مقابل، در سایپا ۵۳.۱ درصد تورم، ۲۹ درصد ارز نیمایی و ۱۷.۹ درصد ارز آزاد را شامل می‌شود.

به گفته کارشناسان، این ترکیب هزینه‌ای نشان می‌دهد که حتی در صورت ثبات نسبی تورم، هر تغییر در نرخ ارز آزاد می‌تواند سودآوری شرکت‌های خودروسازی را به‌طور مستقیم تهدید کند.

محمدرضا افشاری، کارشناس اقتصاد صنعتی می‌گوید: وابستگی شدید زنجیره تأمین خودرو به نرخ ارز آزاد، نتیجه سال‌ها سیاست نیم‌بند در بومی‌سازی قطعات و همچنین محدودیت‌های ناشی از تحریم است. در واقع هر دلار افزایش در نرخ ارز، با یک وقفه کوتاه به افزایش قیمت خودرو منجر می‌شود، زیرا بیش از نیمی از هزینه‌ها دلاری‌اند حتی اگر به‌ظاهر داخلی تولید شوند.

او افزود: اگر سیاست‌گذار به‌دنبال کنترل قیمت خودرو است، باید پیش از هر چیز ثبات در نرخ ارز و مسیر تأمین مواد اولیه را تضمین کند، نه اینکه با قیمت‌گذاری دستوری، زیان پنهان تولید را افزایش دهد.

با وجود تلاش‌های دولت برای تخصیص ارز نیمایی به صنعت خودرو، کارشناسان معتقدند تأثیر آن در کاهش قیمت تمام‌شده «بسیار محدود» بوده است. چراکه تولیدکنندگان برای تامین قطعات خاص و مواد اولیه خاص همچنان ناچارند از مسیر بازار آزاد استفاده کنند.

در شرایطی که تورم داخلی نیز به سطحی بالا تثبیت شده و نرخ ارز آزاد در ماه‌های اخیر روندی صعودی داشته، خودروسازان در برابر دو فشار همزمان قرار گرفته‌اند: از یک‌سو افزایش هزینه‌ها و از سوی دیگر محدودیت قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت.

الهام نادری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ما تأکید می‌کند: اگر نرخ ارز در ماه‌های آینده کنترل نشود، حتی با افزایش تیراژ تولید، زیان انباشته خودروسازان کاهش نخواهد یافت. راهکار واقعی، همسان‌سازی تدریجی نرخ‌های ارزی در زنجیره تولید و حذف دوگانگی ارزی است.

به باور او، شکاف میان نرخ نیمایی و آزاد نه‌تنها مانع شفافیت مالی در صنعت خودرو شده، بلکه انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید در قطعه‌سازی را نیز کاهش داده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

لزوم تسریع پرداخت تسهیلات ۴۰ همتی به قطعه سازان از سوی بانک‌ها
شکایت از ایران خودرو نصف شد
هشدار قطعه‌سازان: اگر ۲۰ همت سایپا تا ۲۰ آذر نرسد، بحران این شرکت عمیق‌تر می‌شود
درخواست قطعه‌سازان از سایپا: مطالبات ۶۰ روزه را پرداخت کنید
خبری از تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان نیست؟
هفته آینده؛ تخصیص ۲۰ همت به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان
نبض کند خودروسازان؛ نیم میلیون خودرو در ۸ ماه تولید شد
فشار بی‌سابقه بر قطعه‌سازان؛ هشدار درباره سقوط زنجیره تأمین خودرو
تسهیلات ۴۰همتی به بن‌بست خورد؟
به جای تصمیم گیری برای خودروسازان؛ مشکل دارو و زیر میزی پزشکان را حل کنید!
۹ سد مقابل تولید؛ صنعت زیر سایه نوسانات ارزی و تنگنای مالی
رشد ایران‌خودرو در سال رکودی صنعت؛ چرا دو خودروساز دیگر عقب ماندند؟
تخصیص ارز به صنعت خودرو و قطعه در الویت قرار بگیرد
تعهدات معوق «ایران خودرو» نزدیک به صفر شد؛ تاخیر نداریم!
گره‌ای که با ۳۱ سامانه باز نشد؛ گلایه فعالان اقتصادی از پیچیده‌تر شدن تجارت
حلقه گمشده مبارزه با آلودگی هوا؛ اسقاط انبوه موتورسیکلت و خودروهای فرسوده
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ آغاز یک تغییر واقعی در مدیریت صنعت خودرو
فشار ارزی بر صنعت قطعه‌سازی؛ «بهینه‌سازی سازوکار تخصیص ارز» و اصلاح روند «تخصیص درصدی»
برگزاری کارگاه تخصصی مالی و مالیاتی/ تمرکز کارگاه بر چالش‌های واقعی صنعت قطعه‌سازی
چرا برای خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی باید معطل سامانه‌ها شد؟
تناقض در سیاست‌گذاری، صنعت خودرو را در بن‌بست نگه داشته است
عصر جدیدی در صنعت خودرو؛ از شکستن قیمت‌گذاری دستوری تا تزریق ۴۰ همت نجات‌بخش به زنجیره تأمین